پنج ردیاب مفید برای سنجش روزانه ی سلامت

امروزه برای ردیابی بسیاری از مشخصات سلامت فردی یک برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه وجود دارد. پیش از این بسیاری از این مشخصات با مراجعه به پزشک قابل اندازه‌گیری بود. شایدساعت‌های هوشمند رایج‌ترین گزینه در میان ردیاب‌های سلامت باشد، اما در واقع طیف وسیعی از ردیاب‌های سلامت برای کسب اطلاع از ضربان قلب، گام شماری، آگاهی از میزان انرژی کسب شده با خوردن غذا(همان کالری مصرفی) و … وجود دارد. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های پوشیدنی و توان‌افزا به پنج ردیاب کوچک برای ردیابی کامل سلامت اشاره خواهیم کرد.

ساعت هوشمند

شرکت‌های بزرگ مانند Apple و Samsung در کنار گوشی‌های هوشمند خود، ساعت‌های هوشمند سازگار با تلفن‌های همراه خود را روانه‌ی بازار کرده‌اند. ساعت‌های هوشمند جایگاه خود را در میان سایر پوشیدنی‌ها باز کرده‌اند. تنها در ایالات متحده و در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۹ ارزش این صنعت ۲۴ درصد رشد داشته است.
با قیمتی در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار، یک ساعت هوشمند قادر به ردیابی ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون، ردیابی مسیر، ردیابی میزان انرژی موجود در غذا، برقراری تماس و … می‌باشد.

Activity Tracker و Fitbit

برای ردیابی فعالیت Fitbit گزینه‌ی مناسبی است. دستگاه‌های این شرکت با دارا بودن اتصال بی‌سیم ردیابی ضربان قلب، کیفیت خواب، گام شماری، ردیابی میزان انرژی دریافتی و … را به سهولت انجام می‌دهند. اطلاعات دستگاه از طریق بلوتوث با رایانه و تلفن همراه هم‌گام می‌شود.

برای کاربرانی که میزان کالری مصرفی را ردیابی می‌کنند، انجمنی نیز وجود دارد که کاربران به طریقی با یکدیگر رقابت می‌کنند. تعیین هدف و تلاش برای رسیدن به آن در این مورد کارآمد است. این شرکت تا کنون بیش از ۶۳ میلیون دستگاه ردیاب سلامت به فروش رسانیده است.

ردیاب فعالیت fitbit

ردیابی فشار خون

شرکت Omron‌ یک شرکت صنایع الکترونیک در کیوتو-ژاپن است. تمرکز اصلی این شرکت بر ساخت قطعات ماشینی است اما بیشتر با محصولاتی که در حوزه‌ی سلامت شناخته شده است. ردیاب Heartguide این شرکت برای پیگیری ضربان قلب به شکل روزانه طراحی شده است.

ردیاب ضربان قلب Omron

حسگرهای زیستی یا Biosensors

یک حسگر زیستی با تحلیل عرق بدن، دماَ، تنفس و … سلامت فردی را بررسی می‌کند. حالت بدن نیز به کمک به بیمارانی که در معرض از دست تعادل هستند کمک می‌کند. با افتادن بیمار اخطاری برای کمک ارسال می‌شود.
Phillips برای بیمارانی که نیاز به سنجش ۲۴ ساعته‌ی اطلاعات سلامت دارند، یک حسگر چسبان عرضه کرده است.‌ این حسگر اطلاعات خود را به یک سامانه‌ی مرکزی می‌فرستد. سامانه‌ی یاد شده، ، با تحلیل این اطلاعات موقعیت‌های اورژانسی را یافته و به پزشک اطلاع می‌دهد.

حسگرهای امواج فرابنفش

قرار گیری در معرض آفتاب در مواردی بخشی از زندگی روزمره و موجب نگرانی است. حتی بدون ایجاد سرطان پوست نور خورشید می‌تواند آسیب‌های جدی به پوست واردسازد. UV یا نور فرابنفش با از بین بردن کلاژن در پوست، انعطاف‌پذیری پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه لک و چروک روی پوست ایجاد می‌شود. در لایه‌های عمیق‌تر پوست نور فرابنفش سبب ایجاد سرطان می‌شود.

حسگر امواج فرابنفش Loreal

حسگر کوچک برابنفش شرکت Loreal، روی ناخن قرار می‌گیرد. این حسگر میزان قرار گیری کاربر در برابر اشعه‌ی فرابنفش را می‌سنجد و در صورت خطرناک بودن شدت دریافتی، کاربر را مطلع می‌سازد. این حسگر یکی از محصولات برتر نمایشگاه CES بوده است.

این حسگر بدون باتری و با شعاع ۹ میلیمتر و ضخامت ۲ میلیمتر برای دو هفته استفاده‌ی مستمر کارایی کافی دارد. پس از دو هفته اطلاعات جمع‌آوری شده توسط حسگر روی تلفن هوشمند بارگزاری می‌شود و بر اساس این داده‌ها توصیه‌هایی برای حفظ سلامت به کاربر ارائه می‌شود.

حسگر دانشمندان Northwestern نیز حسگر دیگری است که در این مقاله به آن اشاره شده است. خالکوبی‌هایی نیز به صورت حسگر امواج فرابنفش طراحی شده است که در این‌جا به آن پرداخته شده است.


با پوشیدنی‌های کاربردی بیشتر آشنا شویم:
چهار پوشیدنی کاربردی در زندگی روزمره ی بیماران
بهبود کیفیت زندگی و افزایش سلامتی با فناوری‌ های هوشمند
حسگرهای پوشیدنی ، راهی نوین برای بهبود بیماران سکته مغزی و ناتوان حرکتی


منبع: fosbusiness
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *