پوشیدنی ها برای تامین ایمنی در محیط کار

پیشگامان صنعت در بحث ایمنی هرگز به خوب راضی نمی‌شوند و به دنبال به صفر رسانیدن حوادث در محیط کار هستند. پوشیدنی‌های ایمنی بخش در این منظور به آنان کمک شایانی می‌کند. در واقع برخی از بزرگ‌ترین صنایع در جهان نیز به استفاده از پوشیدنی‌ها برای فراهم کردن محیطی امن برای خدمه خود روی آورده‌اند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به کاربردهای مختلف پوشیدنی‌ها برای حفظ ایمنی در هنگام کار اشاره خواهیم کرد.

قابلیت های یک پوشیدنی در یک نگاه

فناوری‌های پوشیدنی را می‌توان در دنیای پیرامون به وفور یافت. یک ساعت هوشمند دارای ردیاب مکان یا خواب و یک پوشیدنی نوین مانند اسکلت بیرونی هر دو نمونه‌های آن هستند. پوشیدنی‌ها در گام نخست برای سلامت شخصی طراحی و ساخته شدند. اما امروزه انواع پوشیدنی‌ها وجود دارند و ایمنی در شاخه‌های مختلف صنعت را یک قدم محکم‌تر می‌سازند.

رایج ترین نوع پوشیدنی های ایمنی بخش

بسیاری از پوشیدنی‌های کنونی سبک هستند و در کلاه‌های ایمنی، عینک ایمنی و سایر تجهیزات کار ادغام می‌شوند. این پوشیدنی‌ها انواع مختلفی دارند. برخی انواع آن عبارتند از:

پوشیدنی های ارگونومی

این پوشیدنی‌ها حالت بدنی کاربران و روش بلند کردن اجسام به وسیله آنان را بررسی می‌کند و سپس به آنان از وضعیت نادرست بدنی هشدار داده و یا برای بهبود آن به ایشان توصیه‌هایی ارائه می‌کند. به خصوص زمانی که کاربر حرکتی نادرست و منجر به آسیب بدنی انجام می‌دهد.

انواع پوشیدنی‌های ضربان سنج
انواع پوشیدنی‌های ضربان سنج

پوشیدنی های دماسنج

حسگرهای پوشیدنی سنجش دمای بدن، ضربان قلب یا سایر عوامل برای تشخیص شرایط خطرناک و هشدار به کاربر لازم است.

پوشیدنی های سنجش کیفیت هوا

پوشیدنی سنجش کیفیت هوا
پوشیدنی سنجش کیفیت هوا

سنجش آلاینده‌های محیط برای هشدار به کاربر در شرایط خطرناک لازم است. اطلاعات این پوشیدنی‌ها به مدیران کمک می‌کند مداخلات لازم را برای حفظ سلامت خدمه خود به عمل آورند.

اسکلت بیرونی

این دستگا‌ه‌های پیشرفته از بدن کاربر هنگام انجام کارهای بدنی سنگین محافظت می‌کنند و نیروی وارد به بدن از سوی بارسنگین را از بدن دور می‌کنند. به این شکل با کاهش فشار روی بدن کاربر هنگام انجام کارهای یدی یا تکراری از سلامت وی محافظت می‌شود.

نمایی شماتیک از اسکلت بیرونی

مهم ترین کاربرد پوشیدنی های ایمنی بخش

حسن پوشیدنی‌ها به طور مستقیم وابسته به کاربرد آن‌ها است. در عین حال شرکت‌هایی که از پوشیدنی‌ها سود برده‌اند برخی نکات مشترک را گزارش کرده‌اند. در ادامه به مرور این نکات می‌پردازیم.

دسترسی به داده های بیشتر

شرکت‌های مختلف در دنیا از داده‌های قدیمی برای تصمیم‌گیری در مورد ایمنی کارمندان خود استفاده می‌کنند. آنان به آسیب‌های ایجاد شده در محیط کار نگاه می‌کنند و با مراجعه به گزارش‌های مختلف سعی در شناخت مهم‌ترین عامل تهدیدکننده ایمنی کارمندان خود می‌پردازند. این روش قدیمی نتیجه بخش هم هست. اما اگر به دنبال داده‌های در لحظه و اثر تصمیم‌های مختلف روی کار کارمندان در زمان حال باشیم، یا لازم داشته باشیم تصمیمات آنی بگیریم، مدیران نمی‌توانند اثر پوشیدنی‌ها در حفظ ایمنی کارمندان خود را نادیده بگیرند.

دسترسی در لحظه به داده‌های سلامت

تجهیزات پوشیدنی متصل به اینترنت با بصیرت بخشی در مورد آسیب‌ها و خطرات کار به صاحبان کسب و کار در هر لحظه، از کارمندان محافظت می‌کنند. به طور مثال فرض کنید که کارمندان در حال کار روی سقفی در طول تابستان هستند. در این صورت پوشیدنی‌ها می‌توانند دمای بدن را کنترل کنند و با رد شدن آن آستانه خطر به کارمندان هشداری برای توقف کار ارسال کنند. با داده‌های در لحظه مدیران دانش لازم برای تصمیم‌گیری در مواقع لازم را خواهند داشت.

حفظ سلامت کارمندان

American Psychological Association در سال ۲۰۲۱ پژوهشی در مورد ایمنی محیط کار انجام داد. این سازمان گزارش کرد که تمایل کارمندان به حفظ کار در صورت تجربه تنش تا یک سوم کاهش می‌یابد. همچنین Bureau of Labor Statistics هزینه جایگزینی نیروی کار را دو برابر حقوق کارمندان تخمین می‌زند. با در نظر گرفتن این اعداد نتیجه می‌گیریم که صاحبان کسب و کار باید در حفظ نیروی کار کنونی تلاش زیادی به عمل آورند.

پوشیدنی Ten‌برای سنجش تشویش
پوشیدنی Ten‌برای سنجش تشویش

شرکت‌های بسیاری برای استخدام و حفظ نیروی کار زبده مشکلاتی دارند. بنابراین مدیران به استفاده از پوشیدنی‌ها روی آورده‌اند. به طور مثال شرکت‌هایی که مایل به کاهش تنش کارمندان خود هستند با این پوشیدنی‌ها میزان تنش آنان را دریافته و برنامه‌های مختلفی برای کاهش تنش کارمندان خود طراحی می‌کنند. شرکت‌ها با این اقدام ارزش کارمندان خود را تائید می‌کنند. افزون براین کارمندان سالم به طور منظم و با انگیزه سرکار خود حاضر می‌شوند.

پیشگیری از آسیب

هنگامی که صحبت از ایمنی محیط کار می‌شود، اقدامات ایمنی بخش هرگز کافی نیستند. طبق گزارش Occupational Safety and Health Administration شرکت‌های آمریکایی گزارش  ۲.۷ میلیون آسیب فیزیکی قابل پیشگیری در حین کار را داده‌اند. این میزان آسیب در سال ۲۰۲۱هزینه‌ای در حدود ۱۶۳.۹ میلیارد دلار داشته است. این در حالی است که آسیب‌های گزارش شده در این موارد قابل پیشگیری بوده است.

برخی ابزارهای محیط کار مانند اسکلت بیرونی به پیشگیری از آسیب و ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی کمک می‌کنند. اسکلت بیرونی یک پوشیدنی مکانیکی است. این دستگاه یک قاب است که کاربر آن را دور بدن خود می‌بندد. سپس دستگاه به کاربر نیروی مضاعف داده و خستگی او را کم کند.

بهترین اسکلت‌های بیرونی در بازار اسکلت‌های بیرونی تماما برخط هستند که به بدون تلاش زیادی در سامانه‌های هوشمند کارخانه‌ها ادغام می‌شوند. آنان شرایط آسیب‌زا را به کاربر خود اعلام می‌کنند. مشاغلی که کاربر را به طور مداوم درگیر بلند کردن اجسام یا نشستن متناوب می‌سازد، از مثال‌هایی هستند که از اسکلت بیرونی سود می‌برند.


برچسب تولید کننده عطر سامانه واقعیت مجازی
حضور شرکت پداسیس در نمایشگاه بین المللی ایران هلث
هدف جدید عصبی برای کمک به راه رفتن افراد پس از آسیب نخاعی


منبع: germanbionics

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *