رونمایی از سامانه خودروی بدون راننده شرکت تویوتا

موسسه پژوهشی TRI که سازمان تحقیق و توسعه شرکت خودروسازی تویوتا است، جمعه گذشته (سه مارس ۲۰۱۷) از نسل دوم خودرو بدون راننده خود رونمایی کرد. خودروی آزمایشی مجهز به سامانه‌های کنترل الکترونیکی نوظهور مانند حسگر LiDAR، رادار و حسگرهای دوربین است. در نسخه دوم از لکسوس مدل LS 600hL برای بررسی توسعه دو سامانه راننده (Chauffeur) و نگهبان (Guardian) ساخت تویوتا استفاده شده است. سامانه راننده برای خودروی کاملا خودکار و مستقل و سامانه نگهبان برای خودرو با ویژگی‌های پیشرفته که تنها در زمان‌های خاص برای کمک راننده فعال می‌شود به کار گرفته می‎‎شود.

رونمایی از سامانه خودروی بدون راننده شرکت تویوتا

این اتومبیل مبتنی بر فناوری ایمنی خودروها (VST) است. سامانه جدید تویوتا در رویداد Prius Challenge در شهر سونوما (Sonoma) ایالت کالیفرنیا در معرض دید همگان قرار گرفت. در رویداد Prius Challenge که توسط تویوتا برگزار می‌شود شرکت‌کنندگان برای دستیابی به بهترین مصرف سوخت و کارآیی بر خودرو پریوس (Prius) رقابت می‌کنند. امسال تویوتا این رویداد را به دره سیلیکون آورد. کارآفرینان و فعالان فناوری و مهندسان رباتیک در این رویداد شرکت کردند.

سامانه جدید نخستین سامانه خودروی بدون راننده است که به طور کامل توسط موسسه پژوهشی تویاتا ساخته شده است. هدفی که برای این مجموعه در نظر گرفته شده است کمک به گروه پژوهشی برای آزمایش و بررسی طیف گسترده‌ای از فناوری‌های ایمنی و خودکار اتومبیل‌ها است.

خودروی آزمایشی مجهز به سامانه‌های کنترل الکترونیکی نوظهور (Drive by Wire) مانند حسگر LiDAR، رادار و حسگرهای دوربین است تا وابستگی آن به نقشه‌های HD با جزییات و رزولوشن بالا کاهش یابد. معمولا حسگر LiDAR بر روی سپر ماشین، برای زیر نظر گرفتن فاصله آن با هر خودرویی که در جلوی آن قرار دارد نصب می‌شود. همچنین این سامانه به صورت ماژولار ساخته شده است تا درصورتی که برای قطعات نسخه جدیدتری تولید شد قابل جایگزین کردن باشد.

نخستین نسخه ماشین بدون راننده تویوتا در نمایشگاه CES 2013 رونمایی شد. بنابراین زمان کافی برای بهبود نسخه دوم وجود داشته است. نخستین تغییر در نسخه دوم استفاده از خودرو لکسوس مدل LS 600hL برای بررسی توسعه هر دو سامانه راننده (Chauffeur) و نگهبان (Guardian) بود. سامانه راننده برای خودرو کاملا خودکار و مستقل (سطح ۵) و سامانه نگهبان برای خودرو با ویژگی‌های پیشرفته که تنها در زمان‌های امن و شرایط آب وهوایی عادی می‌تواند بدون کمک انسان به کار گرفته شود (سطح ۴).

هدف سامانه نگهبان کمک به راننده در زمان‌های حساس است. این سامانه به صورت موقت برای نظارت و کنترل فعال می‌شود و بخش اعظمی از زمان رانندگی را انسان به صورت دستی کنترل می‌کند. طبق گفته گیل پرات (Gill Pratt) مدیر موسسه TRI تویوتا، سامانه نگهبان پتانسیل بیشتری دارد تا در کوتاه‌مدت به واقعیت برسد. همچنین این سامانه می‌تواند با استفاده از روش‌های فوری افراد را در لحظه‌های حساس و پرخطر نجات دهد در حالی که سامانه راننده برای استفاده به صورت گسترده هنوز راه زیادی در پیش دارد.

منبع: Techcrunch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *