ساخت برنامه کاربردی تلفن همراه برای آزمایش باروری مردان

بر اساس گزارش CNN یک مطالعه‌ی جدید منجر به ساخت یک برنامه‌ی کاربردی جدید برای تلفن‌های همراه هوشمند شده است که می تواند با ارزیابی مایع منی مرد سطح باروری او را با دقتی برابر با ۹۸ درصد مشخص کند. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این فناوری جدید شامل یک وسیله‌ی جانبی خارجی که نمونه‌های اسپرم در آن قرار داده می‌شوند و یک نرم افزار کاربردی برای تجزیه و تحلیل آن‌ها است. بر اساس گفته‌ی پژوهشگران استفاده از این وسیله به آسانی انجام یک آزمایش حاملگی در خانه است.

در سال ۲۰۱۰ تخمین زده شد که بیش از ۴۵ میلیون زوج در سراسر جهان ( برابر با ۱۵ درصد کل زوج‌های جهان) با مشکلات ناباروری مواجه هستند. بر اساس یک مطالعه مشخص شد که بیش از ۳۰ درصد مشکلات ناباروری زوج‌ها صرفا به مردان مربوط است و در بیش از ۵۰ درصد موارد مردان نیز دخیل هستند. این فناوری جدید در آینده‌ای نه چندان دور به بازار عرضه خواهد شد و سازندگان آن امیدوارند که این روش جدید آزمایش ناباروری را برای مردان آسان‌تر و ارزان‌تر نموده و نیاز به مراجعه به مراکز درمانی برای آزمایش راحذف کند.

ساخت برنامه کاربردی تلفن همراه برای آزمایش باروری مردانسرپرست این مطالعه، دکتر هادی شفیعی، استادیار پزشکی در بیمارستان Brigham and Women و مدرسه‌ی پزشکی هاروارد گفت «باروری یک مشکل بزرگ است. مردان از مراجعه به اورولوژیست (urologist) برای انجام دادن آزمایش ناباروری خجالت می‌کشند.» شفیعی گفت «این فناوری نخستین وسیله‌ی کاملا خودکار برای انجام آزمایش ناباروری است که انجام آن را مانند یک آزمایش خانگی حاملگی آسان می‌کند.» گروه پژوهشی شفیعی عملکرد این وسیله را برای آزمایش ۳۵۰ نمونه مایع منی شسته و فرآوری نشده یک مرکز درمانی باروری بررسی کردند تا کیفیت این نمونه‌ها را بر اساس دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی ارزیابی کنند.

این وسیله‌ی خودکار قادر بود نمونه‌های غیرطبیعی اسپرم را بر اساس غلظت و تحرک آن‌ها شناسایی نماید و ناباروری را با دقتی در حدود ۹۸ درصد مشخص کند.
ناباروری از نظر بالینی به شرایطی گفته می‌شود که یک زوج پس از ۱۲ ماه تلاش برای باردار شدن به موفقیت نرسند. شفیعی امیدوار است که با این آزمایش خودکار زوج‌ها را برای موفق شدن در زمانی کوتاه‌تر از ۱۲ ماه یاری کند. او گفت «من به زوج‌ها کمک خواهم کرد.»

این آزمایش با به کار گرفتن مجموعه‌ای از سخت افزارها و نرم افزارها انجام می‌شود. افزون بر این از یک تراشه و یک کیت یک بار مصرف نیز برای جمع آوری نمونه‌ی اسپرم مرد استفاده می‌شود. پس از وارد کردن نمونه‌ها به داخل تراشه، تراشه به یک ابزار جانبی وارد می‌شود. این ابزار شامل عدسی‌ها و یک LED برای روشن کردن و بزرگ نمایی نمونه است به طوری که بتوان با استفاده از دوربین گوشی هوشمند از آن عکس گرفت. شفیعی گفت «عدسی‌ها با دوربین گوشی هوشمند در یک راستا هستند.»

دستگاه

ساخت برنامه کاربردی تلفن همراه برای آزمایش باروری مردان

برنامه‌ی کاربردی یک فیلم کوتاه از حرکت اسپرم‌ها داخل تراشه ضبط می‌کند و با استفاده از یک الگوریتم تعدادکلی اسپرم‌ها را اندازه‌گیری می کند تا از آن برای ردیابی حرکتشان (مشخص کردن تحرک) و سپس محاسبه‌ی تعداد کلی اسپرم‌های در حال حرکت استفاده کند.

تنها موردی که این دستگاه توانایی سنجش آن را ندارد ریخت شناسی یا شکل اسپرم‌ها است. آزمایش‌هایی که در مراکز درمانی انجام می‌شوند قابلیت انجام این سنجش را دارند.

اگر غلظت اسپرم‌ها کمتر از ۱۵ میلیون در یک میلی لیتر یا تحرکشان کمتر از ۴۰ درصد باشد، کاربر ممکن است مشکلات باروری داشته باشد و باید به پزشک مراجعه نماید. شفیعی گفت «منفی بودن نتیجه‌ی این آزمایش به این معنا نیست که کاربر حتما مشکلات ناباروری دارد. این نتایج برای انجام روش درمانی IVF یا سایر فناوری‌های درمانی کافی است.»

در حال حاضر این گروه برنامه‌هایی برای انجام آزمایش‌های بیشتر و دریافت تایید سازمان غذا و داروی آمریکا دارد. به عقیده‌ی شفیعی با توجه به سادگی این دستگاه برای تکمیل این برنامه‌ها صرف زمان طولانی نیاز نیست.

این آزمایش برای اورولوژیست‌ها نیز مزایایی خواهد داشت زیرا به آن‌ها امکان نظارت بر میزان موفقیت‌شان در درمان بیماران وازکتومی را می‌دهد. با استفاده از این دستگاه بیماران می‌توانند آزمایش‌های لازم را به جای مراجعه به یک درمانگاه ناخوشایند به راحتی در خانه‌هایشان انجام دهند. شفیعی گفت «این زمینه‌ی دیگری است که واقعا به این فناوری نیاز دارد.»

هزینه‌ی سخت افزار مورد نیاز برای این آزمایش کمتر از ۵ دلار است و گروه پژوهشی معتقد است که محصول نهایی با قیمتی کمتر از ۵۰ دلار به بازار عرضه شود. شفیعی معتقد است با توجه به کم هزینه بودن این دستگاه می‌توان به کارآمد بودن آن در کشورهای در حال توسعه که انجام آزمایش‌های ناباروری در آن‌ها زیاد رایج نیست و از نظر فرهنگی با مشکلاتی رو به رو است امیدوار بود.

Allan Pacey، استاد تمام آندرولوژی (andrology) در دانشگاه Sheffield، که در انجام این پروژه‌ی پژوهشی مشارکت ندارد، از نتایج به دست آمده استقبال کرد. او گفت « توسعه‌ی یک روش آسان، ارزان و دقیق برای ارزیابی اسپرم‌های موجود در یک نمونه منی بسیار مورد استقبال است به خصوص که هر فردی بدون احتیاج به آموزش‌های خاص یا حضور در مکانی خاص می‌تواند این آزمایش را انجام دهد. با این که این فناوری باید با سایر افراد و در سایر مکان‌ها ارزیابی شود، اما پتانسیل آن مرا تحت تاثیر قرار داده است.» اما Pacey به ناتوانی این آزمایش در تعیین اندازه و شکل اسپرم‌ها نیز اشاره کرد. او گفت «برای تعداد کمی از مردان که اسپرم آن‌ها ریخت شناسی ضعیفی دارد، تشخیص درست ریخت شناسی اهمیت زیادی دارد. بنابراین هر مردی که برای یک دوره‌ی مشخص زمانی (بیش از ۱۲ ماه) با ناباروری درگیر است، باید این آزمایش بدون در نظر گرفتن نتایج محاسبه شده با استفاده از این برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه، در یک آزمایشگاه تخصصی تکرار شود.»

منبع: edition.cnn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *