شبیه سازی پزشکی راهی برای جراحی بی خطر

فناوری که باعث می‌شود پزشکان و پرستاران در نتیجه‌ی درمان بیماران بهبود قابل توجهی شاهد باشند. فناوری که درد و رنج را کاهش می‌دهد و زمان جراحی و بیهوشی را در اتاق‌های عمل کاهش می‌دهد. هیچ عوارض جانبی ندارد. پیتر وینستوک (Peter Weinstock)، پزشک بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان بوستون در سخنرانی TED می‌گوید فناوری شبیه‌سازی پزشکی (medical simulation) برای مراقبت‌های پزشکی ضروری است. او با همکاری مجموعه‌ای افراد ماهر در جلوه‌های ویژه هالیوود و چاپ سه‌بعدی به شبیه‌سازی اعضای بدن فرد بیمار واقعی می‌پردازند. با تمرین جراحان بر مدل‌های شبیه‌سازی شده دقیق خطر جراحی کاهش می‌یابد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

شبیه سازی پزشکی راهی برای جراحی بی خطر

داستان نخست: نوزادی متولد می‌شود اما وضعیت او به مرور بد می‌شود. ضربان قلب او افزایش می‌یابد و فشار خون پایین می‌آید. تنفس نوزاد سریع است. پزشکان از سینه نوزاد تصویربرداری پرتوی ایکس انجام می‌دهند. به تصویرداری تمام بدن نوزاد babygram گفته می‌شود. در این تصویر مشخص می‌شود که روده در جای درستی قرار نگرفته و به ریه فشار می‌آورد. برای همین نوزاد به سختی نفس می‌کشد. تنها راه درمان نوزاد عمل جراحی او و برگرداندن روده به مکان درست در شکم است. پیش از بردن او به اتاق جراحی، نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه نگه‌داری می‌شود. پزشک او را بیهوش می‌کند و لوله‌ای در رگ گردن نوزاد قرار می‌دهد تا اکسیژن به خون پمپاژ کنند.

از سال‌های دور تاکنون پزشکی به صورت کارآموزی آموزش داده می‌شود. به طوری‌که عمل جراحی بارها و بارها توسط دانشجوی پزشکی دیده می‌شود تا یاد بگیرد. این نوع آموزش برای قرن‌ها انجام می‌شده و هنوز هم ادامه دارد. پیتر وینستوک راه جدیدی برای آموزش پزشکی معرفی می‌کند : شبیه‌سازی پزشکی

روش شبیه‌سازی برای آموزش در صنایعی مانند انرژی هسته‌ای برای تمرین سناریوهای مختلف جهت آمادگی در مواقع خطر و در صنعت هواپیمایی برای آموزش خلبانان جهت آمادگی زمان‌های خطر استفاده می‌شود.

داستان دوم: در یکی از موارد جراحی، کودکی ۴ ساله دچار عارضه بزرگی سر یا هیدوروسفالی (hydrocephalus) است. این بیماری بر رشد و اعصاب کودک تاثیر خواهد داشت. مایع مغزی نخاعی، مغز را در جمجمه احاطه می‌کند. در جمجمه چنین کودکانی مانعی بر سر راه مایع مغزی نخاعی وجود دارد و به مغز فشار می‌آورد. هیدروسفالی یک بیماری خطرناک برای کودکان به شمار می‌آید. تنها روش درمان این بیماری جراحی است. به گونه‌ای که در روش‌های رایج باید بخشی از جمجمه برداشته شود و مایع نخاعی تخلیه شود.

در روش‌های نوین از طریق یک سوزن و دوربین این جراحی انجام می‌شود تا کمترین آسیب به کودک وارد شود. اما مشکلی که در روش جدید وجود دارد این است که افراد زیادی برای آن تجربه ندارند. بیماری هیدروسفالی بسیار نادر است. به همین دلیل جراحان از خود روش‌هایی برای تمرین چنین جراحی ابداع کرده‌اند برای نمونه از یک فلفل دلمه‌ای قرمز برای تمرین پزشکی استفاده می‌کنند! آن‌ها سعی می‌کنند که دانه‌های فلفل را جدا کنند.

هم‌اکنون پیتر وینستوک و گروهش مدل‌های شبیه‌سازی شده از کودکان را برای آموزش و تمرین جراحان آماده می‌کنند. گروه او به نام SIM engineering به برنامه شبیه‌سازی پزشکی مشغول هستند. مهندسی SIM به شاخه‌ای از مهندسی گفته می‌شود که به شبیه‌سازی اندام بدن می‌پردازد. مهندسان مکانیک و تصویرگران نیز در این پروژه همکاری دارند. آن‌ها از تصاویر سی‌تی‌اسکن و MRI استفاده و تصاویر را به اطلاعات دیجیتالی تبدیل می‌کنند. متخصصان با کمک دستگاه‌های چاپ سه‌بعدی، اندام سه‌بعدی که شبیه آناتومی کودک است تولید می‌کنند.

برای اجرای چنین پروژه‌ای شرکت جلوه‌های ویژه Fractured FX نیز همکاری کردند. آن‌ها برای بخش جلوه‌های ویژه یک فیلم‌ سینمایی جایزه معتبر امی را دریافت کردند. در این پروژه سر کودک با دقت کامل شبیه‌سازی شد. با این مدل‌سازی، جراحان توانستند به تمرین بپردازند. حتی داخل جمجمه نیز کاملا شبیه به داخل مغز کودک واقعی طراحی شد. با تمرین جراحان بر مدل جمجمه کودک، آن‌ها برای جراحی واقعی آماده شدند.

برای داستان نخست نیز جراحان در ابتدا تمام مراحل جراحی را بر مدل شبیه‌سازی شده نوزاد اجرا کردند و سپس جراحی بر نوزاد واقعی انجام دادند.


در زمینه پیشرفت‌ فناوری‌های پزشکی بیشتر بخوانید:
>>استفاده از چاپگر سه بعدی برای مدل سازی اختصاصی استخوانهای هر بیمار
>>چاپ سه بعدی مدلهای استخوانی و ژله‌ای برای آموزش جراحی
>>چاپ سه بعدی تجهیزات آناتومی برای آموزش پزشکی


منبع : TED

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *