چاپ سه بعدی تجهیزات آناتومی برای آموزش پزشکی

چاپ سه بعدی تجهیزات آناتومی برای آموزش پزشکی

یکی از زیبایی‌های فناوری چاپ سه بعدی این است که گروه‌های مختلف در جهان می‌توانند همزمان کاربردهای آن را توسعه دهند. به عنوان مثال، در حالی که ما روز گذشته در این مورد شنیدیم ‌که چگونه یک گروه از پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) در نیویورک از فناوری چاپ سه بعدی برای ایجاد مدل‌های تشریحی بیماران خاص برای آموزش پزشکان استفاده کردند؛ امروز ما داستانی در مورد یک گروه پزشکی از یک دانشگاه استرالیایی داریم که این فناوری را برای هدفی مشابه اما در یک راه کاملاً متفاوت استفاده کرده‌اند.

در دو سال گذشته Paul McMenamin، مدیر مرکز آموزش آناتومی انسان در دانشگاه موناش ملبورن، در حال توسعه چاپ سه بعدی تجهیزات آناتومی برای کمک به آموزش دانشجویان پزشکی بوده است. چیزی که مدل‌های چاپ سه بعدی را از دیگر مدل‌های آموزش پلاستیکی موجود جدا می‌کند این است که آنها بر اساس نمونه زنده واقعی هستند. برای ایجاد این تجهیزات ابتدا از اجساد پزشکی اسکن سه بعدی تهیه و سپس آن را به ۵۷ قطعه تقسیم می‌کنند و به صورت سه بعدی با فناوری‌های توسعه یافته چاپ می‌شوند.

McMenamin و گروهش برای ارائه یک راهکار آموزش پزشکی مناسب برای دانشجویان پزشکی در مناطق محروم، عهده‌دار این پروژه شدند. این قابل درک است، چون همه امکانات آموزش پزشکی مانند منابع و یا حتی صدور مجوز لازم برای نگه‌داری و استفاده از اجساد در دسترس نیست. حتی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی که پشتوانه و سرمایه لازم را دارند، روند نگهداری از اجساد بسیار پر هزینه و با دقت تحت نظارت است. تجهیزات ماکت چاپ سه بعدی که می‌تواند بارها و بارها مورد استفاده قرار گیرد ممکن است بهترین وسیله برای آموزش دانشجویان باشد.

چاپ سه بعدی تجهیزات آناتومی برای آموزش پزشکی

طبق گفته‌های McMenamin به ABC «بسیاری از مردم فکر می‌کنند به دست آوردن اجساد مشکل است؛ واقعاً این چنین نیست. مردم در اهدای بدن برای تحقیقات و آموزش پزشکی بسیار مهربان هستند و مشکل این نیست. مسأله هزینه، فناوری و تجهیزات مورد نیاز برای دریافت جسد، با عطر و روغن تدهین کردن، نگهداری و آماده کردن آن برای کالبد شکافی و صدور مجوز از جانب دولت است. هر دانشکده پزشکی یا بیمارستانی تمایل به طی این روند و یا استطاعت آن را ندارد. اینجا جایی است که ما امیدواریم  این نسخه‌های سه بعدی مفید باشند».

تجهیزات آناتومی چاپ سه بعدی در مرکز  بهداشت روستایی موناش در چرچیل برای حدود ۹۰ دانشجوی سال اول ارائه شد. پیش از این، دانشجویان مجبور بودند برای دسترسی به نمونه آموزش پزشکی و امکانات هر چند هفته به دانشگاه کلیتون سفر کنند. اکنون آنها قادر به مطالعه آناتومی بدن انسان با جزئیات کامل هستند.

McMenamin و گروهش با انجام یک مطالعه متوجه شدند که بسیاری از دانشجویان با مدل پلاستیکی چاپ سه بعدی راحت‌تر از اجساد هستند و بیشتر به آن دست میزنند. McMenamin توضیح داد: «آنها مردد نبودند و تنها آن را برداشتند و هیچ مانعی وجود نداشت. دانشجویان سرگردان بودند و درحالی که یک دست یا لگن را نگه داشته بودند با دوستانشان صحبت می‌کردند.»

این تجهیزات که ۲۵۰،۰۰۰ دلار هزینه دارد زمان طولانی برای چاپ می‌گیرد، به عنوان مثال چاپ یک دست ۴ ساعت طول می‌کشد و دیگر لوازم جانبی بزرگتر یک هفته طول بکشد تا چاپ شود. هر چند با توجه به کیفیت چاپ و واقعی به نظر رسیدن آن، زمان به آن ارزش می‌دهد. علاوه بر این، ماکت تجهیزات چاپ سه بعدی اکنون به صورت تجاری در دسترس است و علاقه‌مندان در سراسر جهان می‌توانند آن را داشته باشند.

چاپ سه بعدی تجهیزات آناتومی برای آموزش پزشکی

منبع: ۳ders

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *