شرکت های مهم فعال در زمینه رابط مغز و ماشین

شرکت‌های مختلف و فعالان فناوری مغز و ماشین از چندین روش استفاده می‌کنند. آنان BCI ویژه خود را توسعه می‌دهند تا بتوانند رایانه را با نیروی ذهن خود کنترل کنند. این فناوری‌ها پتانسیل افزایش توانایی افراد ناتوان از حرکت را دارند. همچنین این فناوری می‌تواند موشواره رایانه، صفحه کلید، تبلت، موبایل، ویلچر یا پروتزها را کنترل کند. ورودی این ابزارها تفکرات فرد است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی تعدادی از شرکت‌های توسعه دهنده‌ BCI معرفی خواهند شد.

رابط مغز و ماشین

سال ۲۰۲۱ FDA برنامه‌ای مرحله‌ به مرحله را برای آزمایش‌های خارج از کلینیک و مطالعه طرح بستر BCI ها اعلام کرد. این برنامه به شرکت‌ها امکان پخش ایده‌های اولیه خود در مراحل نخست توسعه BCI را ارائه داد. به ویژه دستگاه‌هایی که احتمالا برای سلامت عموم مفید هستند. این برنامه همچنین امکان تجاری‌سازی فناوری BCI را با سختی کمتر فراهم می‌کند. شرکت‌های بسیاری از این برنامه سود خواهند برد. در میان این شرکت‌ها هفت شرکت مهم هست که پیگیری اخبار BCI مربوط به آنان را به علاقمندان توصیه می‌کنیم.

Neuralink

Neuralink

Neuralink در حال توسعه یک ایمپلنتی است که به کمک جراحی رباتیک در مغز قرار می‌گیرد.

به گفته Elun Musk در گذشته دستگاه Link  کم تهاجم در جمجمه کاشته می‌شود. نسبت به سایر دستگاه‌های محرک که در اطراف قفسه سینه کار گذاشته می‌شوند، این روش کم تهاجم‌تر است. کارآفرین توسعه دهنده این شرکت ادعا می‌کند که ایمپلنت مزبور را می‌توان در کمتر یک ساعت بدون بی‌هوشی عمومی، و با امکان به روزرسانی یا حذف در محل قرار داد.

در وب‌کستی در سال ۲۰۲۲ دستگاه Link به عنوان یک دستگاه کوچک با باتری قابل شارژ برای کل روز توصیف شد که سیم‌های آن در سطح جمجمه قرار می‌گیرد. به این شکل امکان ثبت ۱۰۲۴ کانال عصبی فراهم می‌شود. دستگاه حرکت سر را ردیابی می‌کند. حسگرهایی نیز مانند دماسنج، بلوتوث و آنتنی برای اتصال به تلفن همراه وجود دارد.

این شرکت اعلام کرد که قصد دارد برای دریافت تائیدیه FDA جهت آزمایش انسانی در سال ۲۰۲۲ اقدام کند. تا نوامبر سال ۲۰۲۲ هنوز این مجوز صادر نشده است. در ابتدای سال ۲۰۲۲ این شرکت به همراه دانشگاه California, Davis به علت نقص حقوق حیوانات مورد اتهام قرار گرفت. این اتهام بیانگر ایجاد رنج مضاعف در میمون‌ها بوده است.

Stantrode

Synchron و ایمپلنت Stantrode

توسعه‌دهندگان فناوری کاتتر Stentrode به عنوان امپلنتی برای بستر رابط رایانه و ماشین تحت نام شرکت Synchron کار می‌کنند. آنان ادعا می‌کنند که تنها شرکت فعال در زمینه BCI هستند که سیگنال‌های مغز را طریق خون با مغز ارتباط برقرار می‌کنند.

رابط مغز و رایانه Synchron سیگنال‌های مغز را به دستگاهی در قفسه سینه منتقل می‌کنند. سپس این سیگنال‌ها از طریق رایانه به حرکت تبدیل می‌شود. به ادعای Synchron‌ جراحی Endovascular می‌تواند BCI را ایمن، ساده و دسترسی‌پذیر نماید. این فناوری نسبت به جراحی‌های تهاجمی قابل دسترس‌تر است.

در حال حاضر بستر مغز و ماشین Synchron و دستگاه Stantrode پس از دریافت تائیدیه FDA در بدن کاربران کاشته شد. این دستگاه برای تحلیل ایمنی و کارایی موتور BCI مورد آزمایش قرار می‌گیرد. همچنین میزان کارایی این دستگاه‌ها در جمع‌آوری داده از مغز و کنترل دستگاه‌های دیجیتال برای استقلال بیمار ارزیابی خواهد شد.

در یکی از آزمایش‌های مهم این دستگاه یک کاربر با موفقیت پیامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است(این لینک).

Blackrock Neurotech

Blackrock Neurotech

در حالیکه برخی شرکت‌ها در موج اخیر پیشرفت‌های BCI پیشرفت کردند، آزمایش و توسعه Blackrock در حدود ۲۰ سال است که در حال انجام است. ایمپلنت Utah Array از سال ۲۰۰۴ برای بیماران استفاده شده است. این درحالیکه است که هیچ مشکلی در این مدت گزارش نشده است.

در سال ۲۰۲۱ فناوری Blackrock Neurotech از سوی FDA به عنوان دستگاهی موفق برای انجام منظور بیمار تنها با نیروی فکر شناخته شد. به ادعای این شرکت سامانه BCI این شرکت با نام MoveAgain برای بیماران تحرک، استقلال و توانایی شرکت در فعالیت‌های متنوع در اوقات فراغت به همراه افزایش کیفیت زندگی اجتماعی را به هدیه می‌دهد.

MoveAgain BCI آرایه‌ای است که در مغز کاشته می‌شود. این ایمپلنت فعالیت‌های عصبی را رمزگشایی می‌کند. این سیگنال‌ها به صورت بی‌سیم به یک دستگاه خارجی مانند موشواره، ویچلر و … فرستاده می‌شود.

Blackrock و آزمایشگاه Meral Engineering Labs دانشگاه Pittsburgh برای ساخت یک BCI قابل حمل همکاری کردند. این دستگاه امکان انجام آزمایش‌های مختلف روی دستگاه را در خانه فراهم می‌کند. به گفته نماینده Balckrock این شرکت پس از انجام آخرین آزمایش بالینی خود در حال آماده سازی محصول نهایی خود جهت تجاری‌سازی در سال ۲۰۲۳ است.

در صورتیکه این دستگاه به صورت تجاری عرضه شود، دستگاه MoveAgain نخستین دستگاهی است که امکان ارتباط رایانه‌ای بیرون آزمایشگاه را به بدن انسان ممکن می‌سازد.

ClearPPoint Neuro

ClearPoint Neuro

در جولای ۲۰۲۱ دستگاه ClearPoint Neuro توافقی با Blackrock Neurotech داشت که بر پایه آن ایمپلنتی از نوع BCI خودکار برای بیماران دارای مشکلات عصبی( از جمله معلولیت، ALS، نابینایی و ناشنوایی) توسعه خواهد یافت.

در ابتدای سال ۲۰۲۲، ClearPoint همکاری خود با Durham، واقع در Higgs Boson Health را اعلام کرد. آنان یک اپلیکیشن بر پایه بستر ManageMySurgery برای بیماران توسعه خواهند داد. این اپلیکیشن برای انتقال دارو به مغز، نخاع و استفاده به عنوان بستر BCI استفاده می‌شود.

BrainGate

BrainGate

فناوری عصبی BrainGate ایمپلنتی به شکل آرایه‌ای از میکروالکترودهایی است که برای گردانیدن یک دستگاه خارج از بدن مانند رایانه یا بازوی رباتیک با نیروی تفکر به کار می‌رود. سامانه BrainGate یک سامانه آزمایشی است که به کاربران با آسیب نخاعی، سکته مغزی و ALS اجازه جابه‌جا کردن اشاره‌گر ماوس را با فکر کردن به این جابه‌جایی داده است. این کار بدون دخالت دست انجام می‌شود.

به گفته وبسایت BrainGate پژوهش‌های ابتدایی نشان داد که این سامانه می‌تواند به شکلی نوین پروتزها را حرکت دهد. به ادعای شرکت سازنده این سامانه به افراد دارای معلولیت راهی برای هدایت آسان دستگاه‌های توان‌افزا و ارتباطی داده است.

Neurable

Neurable

شرکت Neurable کار خود را با واقعیت مجازی آغاز کرد. از جمله تولیدات شرکت بازی‌های واقعیت مجازی کنترل شونده با ذهن است که در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد.

در وبسایت این شرکت آمده است: « ما اراده داریم شرکتی باشیک که فناوری عصبی را برای همگان در هر کجا دسترس‌پذیر سازد.» مدیر شرکت Neurable دکتر Ramsess Alcaide به مجله Forbes گفته است که استفاده از ارائه فناوری واقعیت مجازی و مفاهیمی از آن در اثبات ارزش فناوری ‌BCI موثر بوده است و به شرکت اجازه ساخت یک سرپوش مناسب بازار ذهن را داده است. به این شکل Neurable  بر توسعه فناوری نوآورانه BCI واری محدودیت‌های صفحه کلید، نمایشگر لمسی و بستر صوتی متمرکز است.

NextMind

شرکت Snap و فناوری NextMind به عنوان یک شرکت مورد توجه

NextMind الکترودهای EED را برای آشکارسازی فناوری مغز به کار گرفته است. هدف ثبت آسان سیگنال‌های مغزی است که به کاربر اجازه انجام فعالیت‌های مختلف را در لحظه خواهد داد.

فناوری NextMind متعلق به شرکتی در پاریس بود. سپس امتیاز این شرکت توسط Snap خریداری شد. Snap شرکتی است که اپلیکیشن SnapChat را توسعه داده است.

طبق آن‌چه The Verge ذکر کرده است، NextMind با ۲۰ کارمند همچنان در فرانسه باقی‌خواهد ماند. پژوهش‌های این شرکت برای ادغام فناوری NextMind با عینک واقعیت مجازی ادامه خواهد یافت. اما توسعه کیت سربند این شرکت متوقف خواهد شد.


روشن شدن مسیر برای پروتزهای آینده
گزارشی از سومین گردهمایی EXOberlin 2022


منبع:

massdevice «استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *