فضای بیمارستان باید روحیه بیمار را تقویت کند

طراحی جذاب فضای بیمارستان می‌تواند روند بهبودی بیماران را سرعت بخشد. بسیاری از روش‌های موجود در طراحی فضای بیمارستانی به سال‌ها پیش باز می‌گردد. با این وجود بیمارستان‌های که در نهایت تختی برا ی مراقبت بیمار اختصاص می‌دهند و فضایی خوشایند ندارند به تدریج در حال دگرگونی هستند. طراحی فضای سلامت به همراه روش های نوین در ارتقا کیفیت خدمات و سرعت بهبودی بیمار مهم است. در برخی موارد هزینه نیز مهم است. در بسیاری موارد فناوری‌های جدید با کاهش هزینه می‌توانند ابزارها و روش‌های کارآمدی در اختیار بیماران قرار دهند. در متن حاضر از مجله‌ی فناوری‌های پوشیدنی و توان افزا به معرفی چند نمونه از فضاهای متفاوت و ابزارهای جدید برای ارتقا سطح سلامت می‌پردازیم.

فضاهای دلباز و روشن برای سلامت روحی و ذهنی افراد بسیار مفید است.

اتاق‌های بیمارستان

اتاق‌های بیمارستان‌ها همواره فضایی دلگیر دارند. در حقیقت فناوری‌های قرن بیستم و روبط گسترده‌ی قرن حاضر وجود این فضاها را زیر سوال می‌برد. این در حالی است که در قرن حاضر امکانات و روش‌های بسیاری برای تغییر این شرایط وجود دارد.استفاده از واقعیت مجازی و برای کاهش درد و یا تقویت روحیه‌ی بیماران و القای حس آشنای منزل می‌تواند مفید باشد. استفاده از ربات‌های پرستار برای سبک‌تر شدن کار کارمندان و افزایش کیفیت کار ایشان، استفاده از بات‌های سخنگو و یا ربات‌ها برای راهنمایی مراجعین و بیماران و بسیاری روش‌های دیگر که با پیشرفت فناوری بدست آمده است، باید برای سهل‌تر شدن درمان به کار رود.

اتاق‌های جدید بیمارستانی

فضای بیمارستا‌ن‌های عصر جدید

سه بیمارستان ویژه‌ی کودکان در استوکهولم سویس، آدلاید استرالیا و اورلادوی ایالات متحده از شیوه‌های جدیدی برای طراحی فضای بیمارستان بهره برده‌اند و به نتایج خوبی دست یافته‌اند. Fuelfor یکی از شرکت‌های تولید کننده محصولات کمکی در این زمنیه است. یکی از محصولات این شرکت Globuddys دستگاهی است که با کودکان ارتباط برقرار می‌کند. داستان گویی تنها یکی از روش‌های مقابله ترس و کاهش تشویش با این دستگاه است. دستگاه‌هایی از این دست در کنار فضاهای رنگارنگ، بازی‌های جذاب و ابزارهایی برای کمک به درمان، روند بهبودی کودکان را تسریع کرده است. امید آن است که صاحب‌نظران عرصه‌ی سلامت با دریافت اهمیت کیفیت محیط درمان، سعی در بهبود ظاهر بیمارستان‌ها نیز داشته باشند.

استفاده از نور و رنگ می‌تواند فضای بیمارستان را دلچسب سازد.

آن‌چه ذکر شد تنها بخشی از هدایای فناوری‌های جدید به بشریت است. بیمارستان‌ها پتانسیل بسیاری برای تغییر دارند. در اکثر موارد درمان‌های ارائه شده در بیمارستان آن قدر پر هزینه است که کیفیت دوران استراحت پس از درمان را فدای کیفیت خود درمان می‌کنیم. واقعیت این است که در بسیاری موارد کمک خود بیمار و روحیه‌ی قوی وی می‌تواند کمک شایانی در بهبودی وی و کاهش زمان استراحت پس از درمان شود. اگر به این مورد توجه کنیم، یقینا قدرت نور، رنگ و ظاهر فضا را دست کم نخواهیم گرفت.

اتاق‌های دلگیر بیمارستان روح بیمار را خسته می‌کند و شجاعت وی را کم می‌کند

نمونه‌ای خوب از طراحی داخلی فضای بیمارستان

پروفسور Stefaan Bergé با الهام از کتاب The Guide to the Future of Medicine بخش جراحی بیمارستان دانشگاهی Radboud University Medical Centre Nijmegen را دوباره طراحی کرده است. اتاق معاینه این بخش اکنون اتاقی ساده با یک میز گرد، یک رایانه و یک ویدیو پروژکتور برای گفت و گو با بیمار است. این اتاق پنجره‌های بزرگی دارد و قسمت بیمارستانی اتاق یا یک خط آبی از تالار گفت و گوی آن مجزا شده است. همین این اتاق ساده توانسته رضایت بیماران را افزایش دهد. رنگ‌های جذاب و طراحی اتاق‌های انتظار به بیماران کمک می‌کند ساعات دشوار و طولانی را راحت‌تر سپری کنند. همچنین فضای دوستانه به پزشکان امکان برقراری ارتباط بهتری را با بیماران ممکن می‌سازد. امید آن است که در آینده‌ی نزدیک شاهد گسترش روش‌های جدید طراحی داخلی در بیمارستان‌ها باشیم.

بازی در همه حال میتواند به کودکان شجاعت مبارزه با بیماری را عطا کند.

فناوری و سلامت

باید به این نکته توجه داشت که آن‌چه تا کنون ذکر شد تنها بخش کوچکی از توان ما در تغییر فضای درمان است. ضمن اینکه امکانات درمان نیر تا حد زیادی قابلیت بهبود را دارد. ابزار درمان، توانبخشی و اعضای مصنوعی مانند دست و پا را می‌توان در بسیاری موارد با چاپ سه بعدی تولید کرد. ابزارهای پوشیدنی با شریک کردن بیمار در درمان به وی اعتماد به نفس می‌بخشد. این موارد و صدها مورد دیگر را برای کمک به سلامت جامعه به کاربرد. امید است که آینده‌ی سلامت با فناوری‌های جدید و روش‌های نوین بسیار روشن‌ باشد.


بیشتر بخوانیم:

اختراعی که اسکلت های بیرونی را دگرگون خواهد کرد

چاپ سه بعدی به کودکان فرصت همیاری می دهد

اسکلت بیرونی ارگونومیک MATE با هدف افزایش بهره وری صنایع و محیط کار


منبع : medicalfuturism

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *