اختراعی که اسکلت های بیرونی را دگرگون خواهد کرد

پژوهشگران دانشگاه آلبورگ (Aalborg University) نوع جدیدی از مفاصل مکانیکی را اختراع کردند که می‌تواند از شانه‌ها و ران‌ها هوشمندتر از پیش حمایت کند. این مفصل به اندازه کافی فشرده است تا زیر لباس پنهان شود. در حال حاضر این اختراع جایزه‌های بین‌المللی را به دست آورده و به احتمال زیاد تبدیل به استانداردی در اسکلت‌های بیرونی پوشیدنی آینده خواهد شد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

 اختراعی که اسکلت های بیرونی را دگرگون خواهد کرد

Miguel Nobre Castro

این مفصل (CXD (Compact X-scissors Device نامیده می‌شود و توسط پژوهشگران دانشگاه آلبورگ (AAU) توسعه یافته است. این نخستین مفصل جمع شدنی جهان است که می‌تواند به صورت آزاد در تمام جهات اطراف یک کره حرکت کند. برای نمونه از این مفصل می‌توان برای حمایت از شانه یا ران بهره برد.

CXD در اصل برای کمک به کودکانی که توانایی استفاده از یک دست یا شانه خود را به علت بیماری یا تصادف از دست داده‌اند، طراحی شده است. این کودکان به حمایت یک اسکلت بیرونی نیاز دارند. اسکلت بیرونی ساختاری حمایت کننده است که به بدن متصل می‌شود تا فرد بتواند عملکرد عادی خود را دوباره به دست آورد.

میگوئل کاسترو، دانشجوی دکترا و یکی از پژوهشگران اصلی این اختراع است. وی توضیح می‌دهد: «اتصالات مکانیکی برای حمایت از شانه مکانیسم‌هایی بزرگ، حجیم و متاسفانه محدودیت‌های بسیاری در حرکت دارند. این یک مانع بزرگ برای افرادی است که از اسکلت بیرونی استفاده می‌کنند».

 اختراعی که اسکلت های بیرونی را دگرگون خواهد کرد

CXD نخستین مفصل در جهان است که می‌تواند آزادانه در اطراف یک کره کشیده شود. این اختراع آزادی حرکت را برای شانه‌ها و یا دیگر مفاصل توپی بدن فراهم می‌کند

وی ادامه می‌دهد: «اتصال جدیدی که ما توسعه دادیم همانند مفاصل کروی، قدرت چرخش دارد و بسیار جمع و جور است. به همین دلیل شما می‌توانید اسکلت‌های بیرونی را بدون دیده شدن و در زیر لباس خود بپوشید».

توجهات بین المللی

مفاصل سنگین و حجیم همیشه یک گره کور در رباتیک پوشیدنی بوده است. اختراع این پژوهشگران در حال حاضر توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. در ماه مارس، مفصل CXD نخستین جایزه خود را در چالش نوآوری انجمن رباتیک (WeaRAcon18)، جایزه‌ای که در مهمترین کنفرانس صنعتی در آریزونا، ایالات متحده آمریکا ارائه شد، به دست آورد.

Lars Halkjær، عضوی از گروه پژوهشی پشت CXD گفت: «افراد حاضر در کمیته اعطای جوایز، مدیران یا قائم مقامان تولیدکنندگان عمده اسکت بیرونی بودند. آنها فکر کردند مفصل ما جالب‌ترین اختراع در این کنفرانس بوده است».

اسکلت‌های بیرونی در راه هستند

این گروه پژوهشی باور دارد که اسکلت‌های بیرونی در جامعه به طور گسترده‌ای گسترش می‌یابد، زیرا استفاده‌های فراوانی دارد. مفصل جدید CXD به پیشرفت این توسعه کمک می‌کند.

Lars Halkjær می‌گوید: استفاده از اسکلت‌های بیرونی در زندگی روزمره رایج خواهد شد. برای نمونه در کارخانجات صنعتی و وظایفی که نیاز به قدرت و دقت دارند، اما برای انجام توسط ربات‌ها مناسب نیستند. اسکلت‌های بیرونی انعطاف‌پذیر نیز به شهروندان مسن کمک خواهد کرد تا برای مدت طولانی مستقل بمانند و نیاز کمتری به کمک فیزیکی داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: «ده سال پیش فناوری هواپیمای بدون سرنشین، جدید و عجیب و غریب بود. اما امروزه آنها برای انجام وظایف گوناگونی از جمله حمل و نقل و بازرسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. من فکر می‌کنم ما شاهد روند مشابهی در مورد اسکلت‌های بیرونی خواهیم بود».


بیشتر بخوانیم:

>>درک مقاومت ظاهری مفصل با اسکلت بیرونی زانو

>>معرفی اسکلت بیرونی مچ پا توسعه یافته در سریلانکا

>>بهینه سازی عملکرد ربات های پوشیدنی با الگوریتم یادگیری ماشین


منبع: phys.org

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *