معرفی جدیدترین فناوری های حوزه ی حمل و نقل

ظهور سامانه‌های پیشرفته‌ای همچون هایپرلوپ و خودروهایی با فناوری‌های پیچیده صنعت حمل و نقل را دگرگون کرده است. اما نباید حضور وسایل نقلیه جدید در پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه سواری را نادیده گرفت. وسایل نوآورانه‌ای که برخی تک سرنشین بوده و حجم بسیار کمی در مقایسه با خودرو دارند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر جدیدترین تحولات حوزه‌ی حمل و نقل. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

طرح جدید ایلان ماسک: Urban Loop System

طرح جدید ایلان ماسک برای جابجایی افراد پیاده، خودروها و دوچرخه‌سوارها. این طرح با نام Urban Loop System در حالت ایده‌ال بهتر از متروها عمل می‌کند چرا که هزاران ایستگاه کوچک در سطح خیابان دارد. همچنین سرعت جابجایی در این طرح به ۱۲۵ مایل در هر ساعت میرسد.

رونمایی از تاکسی خودران شرکت رنو

شرکت رنو از جدیدترین تاکسی خودران خود رونمایی کرد. این خودروی مفهومی الکتریکی Renault EZ-GO نام دارد. این تاکسی دارای سطح شیبدار برای راحتی مسافران با صندلی چرخدار و یا والدین با کالسکه کودک است.

اسکوتر هوشمند Loomo

شرکت SegwayRobotics اسکوتری هوشمند به نام Loomo توسعه داده که شبیه یک دستیار رباتیک نیز خدمت می کند. شما می توانید سوار Loomo شوید و یا کیف های خود را روی آن قرار دهید تا آنها را حمل کند. این ربات میتواند شبیه یک حیوان خانگی فرمان های صوتی شما را اجرا کند همچنین قادر به تصویربرداری و فیلمبرداری است.

ایمن ترین موتورسیکلت الکتریکی دنیا

وسیله نقلیه الکتریکی C1 ساخت شرکت Lit Motors یک وسیله نقلیه جمع و جور و سبک وزن است که می‌تواند با سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. این وسیله تنها دو چرخ دارد و بسیار متفاوت از موتورسیکلت‌های معمولی است.C-1 به کمک مجموعه‌ای از ژیروسکوپ‌ها که نوسانات را در لحظه محاسبه می‌کنند، تعادل خود را حفظ میکند. افزون بر ویژگی‌های یک خودرو، C-1 به عنوان یک گوشی هوشمند نیز عمل می‌کند و راننده با اتصال به اینترنت به اطلاعاتی در مورد ترافیک، آب و هوا و مشکلات احتمالی ترافیک در مکان‌های خاص و همچنین GPS دسترسی خواهد داشت.

چمدانی موتوری و قابل سوار شدن: Modobag

Modobag یک چمدان موتوری جالب است که میتواند به شما در فرودگاه ها سواری دهد. این چمدان با سرعت ۸ مایل در ساعت که سه برابر سریعتر از راه رفتن است، حرکت میکند. همچنین Modobag دارای درگاه USB برای شارژ تلفن همراه است.

نیمی جت اسکی و نیمی هواپیما: FlyNano

FlyNano نیمی جت اسکی و نیمی هواپیما است. FlyNano ترکیبی از فناوری حمل و نقل دریایی و هوایی است. این هواپیما تنها ۷۰ کیلوگرم وزن دارد و نیازی به مجوز خلبانی نیز ندارد

دوچرخه سواری روی آب با Manta5

شرکت نیوزیلندی Manta5 نوعی دوچرخه آبی باله دار طراحی کرده است که میتواند روی دریاچه ها، رودخانه ها و حتی اقیانوس حرکت کند. این دوچرخه دارای پدال های الکتریکی است و یک موتور ۴۰۰ وات در صورت نیاز حرکت پدال ها را تقویت میکند. یک ویژگی جالب توجه ماژول های تعبیه شده در این دوچرخه است که هنگام توقف آن را روی آب شناور نگه میدارد.

فناوری چاپ سه بعدی و خودروی قدرتمند حاصل از آن

Divergent 3D خودرویی است که برای ساخت قطعات آن از چاپ سه بعدی استفاده شده. این خودرو با ۰.۶ تن وزن و ۷۰۰ اسب بخار توان، از توان حرکتی خوبی برخوردار است.

نابینایان نیز میتوانند از پنجره خودرو مناظر را حس کنند!

با سامانه جدید شرکت فورد افراد نابینا نیز میتوانند از پنجره خودرو مناظر را حس کنند. شرکت فورد در تلاش است تا افراد نابینا و کسانی که دید بسیار محدودی دارند نیز از سواری با خودرو لذت برند. یک گروه از این شرکت در ایتالیا، با همکاری AEDO، یک شرکت توسعه دهنده فناوری‌های مرتبط با افراد دارای اختلال بینایی و GTB، یک آژانس بازاریابی، سامانه‌ای به نام Feel The View برای افراد نابینا توسعه دادند. هنگامی که کاربر یک دکمه را فشار می‌دهد، تصویری از مناظر بیرون گرفته میشود. این تصویر با استفاده از LED‌های تعبیه شده در شیشه، به یک تصویر با کنتراست بالا بر روی شیشه تبدیل می‌شود. لمس کردن شیشه در قسمت‌های مختلف، باعث ایجاد ارتعاشاتی می‌شود که به همان نقطه‌های تاریک یا روشن مربوط می‌شود. فرد با با لمس سراسر شیشه میتواند تصویری کلی از آنچه در خارج از خودرو است را حس کند

ویلچر هوشمند خودران

گروهی از متخصصان رباتیک کالج سلطنتی لندن، برای ساخت ویلچر هوشمند خودران برنده ی جایزه ی ۵۰۰۰۰ دلاری شدند. این جایزه ی پژوهشی به گروه متخصصان کالج لندن کمک خواهد کرد تا ویلچر خودران را برای افراد ناتوان حرکتی توسعه دهند. صندلی چرخدار هوشمند به گونه ای طراحی شده است که کاربر می تواند با حرکت چشم، ویلچر را هدایت کند.

این جاده یک شارژر طویل برای خودروهای برقی است

سوئد نخستین جاده الکتریکی که خودروها هنگام حرکت بر روی آن شارژ می شوند را ایجاد کرد. این پروژه که eRoadArlanda نامیده می شود، بخشی از برنامه های دولت سوئد برای ایجاد یک سامانه حمل و نقل مستقل از سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۰ است.

پارک تریلر با کنترل از راه دور!

با این دستگاه میتوان تریلرها را با کنترل از راه دور پارک کرد. پارک تریلر با استفاده از آینه خودرو در فضایی کوچک همچون پارکینگ و یا گاراژ کار دشواری است. اما با کمک Trailer Valet RVR این کار ساده تر امی شود. RVR با بدنه آلومینیومی به راحتی به وسیله یک گیره به تریلر متصل می شود. سپس میتوان تریلر را با کنترل از راه دور رادیویی از فاصله ۱۲ متری هدایت و پارک کرد.

توسعه رباتهای امنیتی برای گشت زنی در فرودگاه ها

این ربات در فرودگاه‌ها گشت زنی خواهد کرد. ربات امنیتی A7، یکی از جدیدترین ربات‌های Knightscope است. Knightscope امیدوارست با ساخت چنین ربات‌هایی از جرم و جنایت جلوگیری شود. ربات جدید A7 شبیه خرچنگ حرکت می‌کند و برای گشت زنی در مناطق بزرگ همچون فرودگاه در نظر گرفته شده است. Knightscope می‌گوید که ربات‌های آنها در حال حاضر به دستگیری مجرمان کمک کرده‌اند اما علیه انسان مبارزه نمی‌کنند. آنها می‌توانند پلاک‌ها را اسکن کنند، به محافظان امنیتی هشدار دهند و به دوربین‌های حرارتی مجهز باشند.

ساخت تایر مفهومی با گیاهان زنده

شرکت Goodyear از آخرین تایر مفهومی خود رونمایی کرد. در ساخت این تایرها که Oxygene Tire نامیده می‌شود از گیاهان زنده، فناوری چاپ۳بعدی و هوش مصنوعی استفاده شده است. ایده پشت این فناوری، طراحی یک تایر سازگار با محیط زیست بود که در واقع به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند. Goodyear معتقد است اگر ۲٫۵ میلیون وسیله نقلیه از این تایرها در یک شهر پر جمعیت همچپون پاریس استفاده شود، تایرها بیش از ۴۰۰۰ تن دی اکسید کربن را در سال جذب و ۳۰۰۰ تن اکسیژن را منتشر می‌کنند.

ساخت پهپادی برای خاموش کردن آتش

این پهپاد را شرکت Aerones طراحی کرده و آزمایش های مربوط به کاربرد آن را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این پهپاد میتواند تا ارتفاع ۹۸۴ فوت بالا رود و در آن ارتفاع پرواز کند درصورتی که نردبان ماشین های آتش نشانی تنها ۱۰۰ فوت بالا میروند. این پهپاد دارای ۲۸ موتور است و توسط یک کاربر از روی زمین هدایت می شود.

شستن لباس ها به کمک دوچرخه

SpinCycle یک ماشین لباسشویی قابل حمل است که به هر دوچرخه ای متصل می شود. این دستگاه توسط Rich Hewitt ایجاد شده است. این ایده زمانی که وی در Burundi (کشوری در آفریقا) زندگی میکرد و مجبور به شستن مقدار زیادی لباس با دست بود، به ذهنش رسید.

این جعبه جان قربانیان بلایای طبیعی را نجات میدهد!

گروهی از دانشجویان دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی جعبه ای طراحی کردند که میتواند مواد غذایی و مایحتاج اولیه را به قربانیان بلایای طبیعی تحویل دهد. این جعبه Dazzle نامیده می شود و می تواند جان قربانیان را نجات دهد. این نوآوری دارای شکلی منحصر به فرد و پوششی رنگی است که موجب می شود در هر شرایطی دوام آورد.

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *