کنترل خودکار ویلچر با کمک هوش مصنوعی

بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان برای انجام مستقل کارهای روزمره به فناوری کمکی نیاز دارند. ویلچر جدید هوش مصنوعی، فناوری کمکی را یک قدم جلوتر می‌برد و آزادی را به افراد باز می‌گرداند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کنترل خودکار ویلچر با کمک هوش مصنوعی drove
.

فناوری کمکی به هر ابزاری گفته می‌شود که به افراد کمک می‌کند کارهای روزمره را که در غیر این صورت به دلیل ناتوانی دشوار یا غیرممکن است، انجام دهند. این ابزارها عبارتند از عینک، سمعک، پروتز، ویلچر یا سایر وسایل کمک حرکتی، وسایل کمک ارتباطی و موارد دیگر.

برای بسیاری، وجود وسایل کمکی مناسب و دسترسی به آن، می‌تواند کیفیت زندگی آنها را بسیار تحت تأثیر قرار دهد. با گسترش قابلیت‌های دستگاه‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا (IoT)، فرصت‌های رو به رشدی برای بهبود فناوری‌های کمکی و آسان‌تر کردن زندگی مردم وجود دارد.

نیاز به کنترل هوشمند

توانایی حرکت بدون کمک، کلید استقلال و برای کیفیت زندگی ما مهم است. تحرک حوزه‌ای است که در آن فناوری‌های یادگیری ماشین پیشرفته، اینترنت اشیا و ناوبری می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند.

در سراسر جهان حدود 1.85 درصد از مردم به ویلچر نیاز دارند. بیش از 180000 استرالیایی از ویلچر استفاده می‌کنند و بیش از 25000 نفر به ویلچر برقی نیاز دارند. اما سامانه‌های فرمان سنتی، مانند جوی استیک، برای همه کاربران ویلچر مناسب نیست. همه نمی‌توانند از آنها استفاده کنند.

جوی استیک‌ها در اصل برای هدایت هواپیما ایجاد شدند. برای حرکت ایمن، آسان و راحت با یک ویلچر، به تحرک قابل توجه دست و/یا مچ دست نیاز دارید. این چیزی نیست که همه کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند لزوماً داشته باشند. شرایطی مانند بیماری نورون حرکتی، مولتیپل اسکلروزیس، آتروفی عضلانی نخاعی، فلج مغزی، آسیب نخاعی و آرتریت همگی می‌توانند بر عملکرد دست تأثیر گذارند.

برای برخی از افراد، نبود فناوری‌های کمکی مناسب به این معنی است که آنها برای جابجایی در خانه خود به کمک مراقبین متکی هستند. این امر آزادی و استقلال آنها را به شدت محدود می‌کند و حتی بر اقدامات کوچک روزمره که افراد توانمند ممکن است بدیهی تلقی کنند، تأثیر می‌گذارد. برای نمونه، اگر مراقب آنها در اتاق دیگری باشد یا در حال انجام کار دیگری باشد، ممکن است مجبور شوند منتظر بمانند تا خورشید در چشمان آنها نباشد.

فناوری‌های جدید که به‌طور ویژه برای اهداف کمکی توسعه یافته‌اند، می‌توانند به بسیاری از مردم کمک کنند تا برای نخستین بار به ‌طور مستقل در خانه‌های خود حرکت کنند.

نوآوری در حرکت

Control Bionics یک شرکت استرالیایی است که در زمینه فناوری پیشرفته کمکی تخصص دارد. دستگاه پوشیدنی بی‌سیم NeuroNode این شرکت به افراد اجازه می‌دهد تا از سیگنال‌های مغز خود برای انجام کارهایی استفاده کنند که در غیر این صورت به صفحه کلید، ماوس، جوی استیک یا صفحه لمسی نیاز دارند. کاربران می‌توانند با استفاده از ردیابی چشم، مکان نما را در تلفن هوشمند یا رایانه کنترل کنند و سپس اقداماتی را با سیگنال عصبی انتخاب کنند.

این فناوری سیگنال‌هایی را از مغز دریافت می‌کند که می‌تواند یک ماهیچه را کنترل کند، حتی اگر خود عضله کاملاً عملکردی نباشد، و از آن به عنوان ورودی یک دستگاه هوشمند استفاده می‌کند.

وقتی صحبت از ارتباط و تعامل اجتماعی می‌شود، این می‌تواند زندگی را تغییر دهد. با استفاده از این دستگاه، افرادی که نمی‌توانند ماهیچه‌های درگیر در گفتار را کنترل کنند، می‌توانند به طور مؤثر از طریق متن و تبدیل متن به گفتار ارتباط برقرار کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند دستگاه‌های متصل را در اطراف خانه، از تلویزیون گرفته تا دستگیره‌های هوشمند درب، کنترل کنند.

Control Bionics تشخیص داد که این نوع رابط ذهنی چقدر می‌تواند برای کاربران ویلچری که نمی‌توانند از سامانه‌های فرمان سنتی استفاده کنند مفید باشد.

تحرک کنترل شده توسط ذهن

شرکت Control Bionics و پژوهشگران مؤسسه هوش مصنوعی کاربردی دانشگاه دیکین (A2I2)  نخستین ماژول ویلچر رانندگی خودکار در جهان به نام DROVE را توسعه دادند. دکتر Srikanth Thudumu پژوهشگر اصلی DROVE است.

Srikanth گفت: «ما یک دوقلوی دیجیتال پیشرفته با رابط کاربری ایجاد کردیم که نمایش مجازی از خانه کاربر است». سپس Control Bionics این دوقلوی دیجیتال را با یک صندلی چرخدار فیزیکی ادغام کرد و DROVE  در خانه‌های کاربران آزمایش شد.

DROVE از یک سامانه دوربین دیجیتال نصب شده روی صندلی چرخدار، رابط NeuroNode و حسگرهایی در سراسر خانه برای دستیابی به دقت سانتی‌متری استفاده می‌کند. با این فناوری می‌توان در راهروهای تنگ حرکت کرد، به عقب برگردد و موانع غیرمنتظره را تشخیص دهد و متوقف شود. این سامانه همچنین می‌تواند با اطمینان از قرار گرفتن همیشگی ویلچر در موقعیت صحیح، کارها را آسان‌تر کند.

Srikanth گفت: «این رابط کاربران را قادر می‌سازد تا مقصدی را انتخاب کنند. سامانه کنترل پیشرفته ما ناوبری ایمن در خانه را تضمین می‌کند. افزون بر این، کاربران می‌توانند کنترل دستی را در هر زمان دوباره به دست آورند».

کاربرانی که این فناوری را آزمایش کردند گفتند این سامانه با حرکت آزادانه در خانه، به آنها استقلال می‌بخشد و زندگی آنها را تغییر می‌دهد.

سامانه DROVE برای کسانی که به آن نیاز دارند تحت طرح ملی بیمه ناتوانی در دسترس خواهد بود. همه کسانی که درگیر هستند مشتاق دیدن این نوآوری استرالیایی در خانه‌های بیشتری هستند که به مردم در سراسر استرالیا و جهان کمک می‌کند.


>> ساخت ویلچر رباتیک برای حرکت راحت و ایمن در میان جمعیت

>> ویلچر برقی ایستاده Permobil ؛ گامی به سوی انسان سایبورگ


منبع:  CSIRO

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *