فناوری هایی که زندگی معلولان را آسان می کنند

در اینجا قصد داریم با جدیدترین فناوری‌های توسعه یافته برای کمک به معلولان و بهبود کیفیت زندگی آنها آشنا شویم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تغذیه افراد مبتلا به آسیب‌های نخاعی با کمک بازوهای رباتیک

ربات‌ها می‌توانند مراقبین مهمی برای کمک به بهبود کیفیت زندگی جمعیت سالخورده جهان و افراد دچار ناتوانی‌های جسمی باشند.
دانشمندان دانشگاه کرنل، در حال توسعه یک بازوی رباتیک برای کمک به تغذیه افراد مبتلا به آسیب‌های نخاعی هستند. الگوریتم‌های یادگیری ماشین به این بازوهای رباتیک کمک می‌کنند تا با خیال راحت به فرد غذا بدهند. با گذشت زمان، این الگوریتم‌ها باید به بازوی رباتیک کمک کنند تا ترجیحات کاربر را بیاموزد و کار را برای دستگاه آسان‌تر کنند.

ساخت ربات‌های متحرک مستقل برای کمک به سالمندان و معلولان

شرکت Labrador که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، بر روی کلاس جدیدی از ربات‌ها تمرکز دارد: ربات‌های متحرک مستقل برای خانه‌ها.
ربات Labrador Retriever می‌تواند توسط هر فردی استفاده شود، اما مشتریان هدف این شرکت افرادی هستند که دچار مشکلات حرکتی هستند، از جمله افراد مسن و افراد دچار معلولیت.

ربات Retriever برای حمل وسایل در اطراف خانه طراحی شده‌ است. برای نمونه این ربات یک جفت دست اضافی برای نگه داشتن سبد لباس‌شویی برای افرادی است که سکته کرده یا دچار آرتریت روماتوئید هستند.
این ربات را می‌توان به روش‌های مختلفی کنترل کرد، از جمله تلفن هوشمند یا تبلت، بلندگوی هوشمند مانند الکسا آمازون یا از طریق یک برنامه از پیش تعیین شده. ربات Retriever دارای چندین حسگر برای تشخیص موانع و اجتناب از پله‌ها و سقوط خواهد بود.

 این ربات تا نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به طور کامل تولید و عرضه خواهد شد. این شرکت نسخه‌های سازمانی ربات‌ها را نیز خواهد داشت که محیط‌های تجاری مانند خانه‌های سالمندان یا مراکز مراقبت از سالمندان را هدف قرار می‌دهند. ربات‌ها عملکرد اصلی یکسانی خواهند داشت، اما دارای باتری و سیستم‌های ارتباطی/پشتیبان متفاوت هستند.

رباتی که به سالمندان در ایستادن، راه رفتن و نشستن کمک میکند

پژوهشگران دانشگاه صنعتی تویوهاشی ژاپن، رباتی ساختند که می‌تواند با تخمین وضعیت کاربر به ایستادن، راه رفتن و نشستن آنها کمک کند.
آنها روشی جدید برای این ربات توسعه داده‌اند که با محاسبه مرکز ثقل، وضعیت کاربر را با تعداد کمی حسگر تخمین می‌زند. اطلاع از وضعیت کاربر، مانند اینکه در حال تلاش برای ایستادن یا نشستن است، امکان ارائه کمک در صورت لزوم را فراهم می‌کند. همچنین می‌تواند با تشخیص بی‌نظمی‌ها، از سقوط کاربر جلوگیری کند.

توسعه ربات‌های نرم برای کمک به سالمندان و افراد دچار ناتوانی‌های جسمی

یک تیم بین رشته‌ای در دانشکده مهندسی دانشگاه هاروارد و مؤسسه Wyss در حال ساخت ربات‌های نرم برای کمک به افراد مسن و افراد دچار آسیب‌های جسمی هستند.
نمونه‌هایی از این ربات‌ها عبارتند از Assistive Hip Suit که به صورت هوشمند به راه رفتن افراد مسن کمک می‌کند و یا Soft Robotic Glove که برای توانبخشی دست پس از سکته به کار می‌رود.

پوشیدنی biped برای هدایت نابینایان

خودروهای خودران در حال حاضر از دوربین برای جلوگیری از برخورد با سایر وسایل نقلیه یا عابران پیاده استفاده می‌کنند. دستگاه پوشیدنی biped نیز همان اصل را برای راهنمایی نابینایان هنگام راه رفتن در خیابان‌های شهر اعمال می‌کند.

یک استارت‌آپ سوئیسی این پوشیدنی را طراحی کرده است که به صورت بی‌سیم با هدفون فرد جفت می‌شود. این شرکت اکیداً توصیه می‌کند از هدفون‌های هدایت استخوانی استفاده کنید که گوش‌ها را باز می‌گذارد تا کاربران بتوانند صداهای محیط را بشنوند.
مجموعه‌ای از دوربین‌های سه بعدی مادون قرمز در جلوی دستگاه، نمای ۱۷۰ درجه‌ای از خیابان را ثبت می‌کند. نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی اجسام ثابت و متحرک را شناسایی و در صورت پیش‌بینی برخورد با یک سیگنال صوتی جهت‌دار در هدفون به کاربر هشدار داده می‌شود.
یک بار شارژ باتری لیتیومی biped برای بیش از شش ساعت استفاده مناسب است. این دستگاه کمتر از ۹۰۰ گرم وزن دارد و قرار است در کنار عصای سفید استفاده شود، نه به جای آن.

 پوشیدنی biped برای هدایت نابینایان

دانش‌آموزان دبیرستانی این اپلیکیشن آیفون را برای افراد نابینا ساختند

گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی یک برنامه گوشی هوشمند ارزان قیمت برای افرادی که بینایی ضعیف دارند، توسعه داده‌اند. برنامه Atheia با کمک یادگیری ماشین و فناوری تشخیص چهره می‌تواند مشاهداتی در مورد محیط کاربر انجام دهد تا آگاهی و ایمنی فضایی را بهبود بخشد. ویژگی تشخیص چهره این اپلیکیشن می‌تواند خانواده و دوستان را شناسایی کند. متن‌خوان داخلی، کلمات را اسکن کرده و با صدای بلند می‌خواند. اشیای موجود در میدان دید کاربر را شناسایی، شمارش و مشخص می‌کند. این برنامه همچنین مشاهدات خود را ردیابی می‌کند، بنابراین کاربر می‌تواند بپرسد شیئی که اخیراً در میدان دیدش قرار گرفته بود اکنون کجاست. همچنین کاربران را از طریق بازخورد لمسی و دستورالعمل‌های صوتی هدایت می‌کند. دستیار صوتی برنامه به صورت شفاهی هویت افراد و اشیاء را در محیط کاربر توصیف می‌کند.

بررسی جهت‌یابی افراد نابینا به کمک تیراندازی با کمان واقعیت مجازی

پژوهشگران مؤسسه فناوری ایتالیا به منظور درک شیوه حرکت و جهت‌یابی افراد نابینا یک بازی تیراندازی با کمان مبتنی بر واقعیت مجازی آکوستیک ایجاد کردند. هدف پژوهشگران این بود که بفهمند افراد نابینا چگونه در فضا حرکت و جهت‌گیری می‌کنند و این کار را به شیوه‌ای جذاب انجام دادند. این بستر ممکن است در آینده برای بازپروری مهارت‌های جهت‌گیری افراد نابینا و مستقل‌تر کردن آنها استفاده شود، مانند خط بریل برای خواندن و نوشتن.

یک سامانه جدید چاپ سه بعدی به افراد نابینا اجازه می‌دهد موانع را از طریق ارتعاشات ببینند

دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) عینک‌های مادون قرمزی ساخته‌اند که می‌تواند به افراد نابینا کمک کند تا با کمک پدهای لرزان از موانع دوری کنند.
دستگاه جدید از یک جفت دوربین مادون قرمز استفاده می‌کند که در عینک‌های چاپ سه بعدی قرار داده شده است. این دوربین‌ها یک تصویر استریوسکوپی می‌گیرند که به یک رایانه کوچک ارسال می‌شود تا نقشه‌ای از محیط اطراف کاربر ایجاد کند. سپس اطلاعات مربوط به موانع از طریق ارتعاشات روی ساعد به کاربر منتقل می‎شود.

تا حدودی مانند ویژگی‌های بازخورد لمسی مورد استفاده در بازی‌های ویدیویی؛ آستین بازخورد لمسی هنگامی که کاربر به یک شی نزدیک می‌شود کمی لرزش می‌کند و هر چه به مانع نزدیک‌تر می‌شود لرزش‌ها شدیدتر می‌شوند.
فناوری جدید با قرار دادن پدهای لرزان روی ساعد، به کاربران این امکان را می‌دهد که حین گشت و گذار در محیط، دستان خود را آزاد نگه دارند. ابزارهای سنتی مانند عصا همیشه یک دست را درگیر نگه می‌دارند.
از آنجایی که این عینک از دوربین‌های مادون قرمز استفاده می‌کند، به کاربران کمک می‌کند حتی در تاریکی کامل حرکت کنند. در طول آزمایش‌ها، داوطلبان می‌توانستند موانع را با دقت ۹۸ درصد تشخیص دهند.

یک سامانه جدید چاپ سه بعدی به افراد نابینا اجازه می‌دهد موانع را از طریق ارتعاشات ببینند

تبدیل افکار به متن با یک رابط مغز و رایانه

یک مرد ۶۲ ساله استرالیایی مبتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، نخستین فردی است که با استفاده از یک رابط مغز و رایانه پیامی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.

رابط مغز و رایانه شرکت Synchron با یک ایمپلنت مغزی به نام Stentrode کار می‌کند که برای نصب آن نیازی به جراحی مغز نیست.O’Keefe  که استقلال خود را به دلیل فلج شدن از دست داده بود، این ایمپلنت را در آوریل ۲۰۲۰ دریافت کرد. حال او برای ارتباط با خانواده و همچنین ارسال ایمیل به همکاران تجاری تنها از ذهن خود استفاده می‌کند.
شرکت Synchron در حال برنامه‌ریزی برای نخستین مطالعه انسانی خود در ایالات متحده است.

تبدیل افکار به متن با یک رابط مغز و رایانه

شرکت فناوری پزشکی Blackrock Neurotech ، مستقر در سالت‌لیک‌سیتی، مجموعه‌ای از سامانه‌های رابط مغز و رایانه را با هدف توانمندسازی بیماران و افزایش استقلال و کیفیت زندگی آنها ایجاد کرد.
هدف این فناوری جدید، بازگرداندن ارتباطات نوشتاری در بیمارانی است که در این زمینه مشکل دارند، مانند بیماران معلول.

سامانه جدید این شرکت، که پیش‌بینی می‎شود در اواخر سال ۲۰۲۲ در دسترس قرار گیرد، به بیماران این امکان را می‌دهد تا تنها با تصور اینکه خود در حال نوشتن یا تایپ کلمات هستند، متن را تایپ کنند. این سامانه از یادگیری ماشینی برای رمزگشایی سیگنال‌های عصبی استفاده می‌کند و تا به امروز توانسته به سرعت ۹۰ کاراکتر در دقیقه دست یابد.
از نظر دقت، این سامانه دارای ۹۴ درصد دقت در تبدیل فکر به متن است و این میزان با تصحیح خودکار متن توسط رایانه به ۹۹ درصد افزایش می‌یابد. در حالی که بسیاری از رابط‌های مغز و رایانه بر روی اعمال فیزیکی مانند حرکت ویلچر متمرکز شده‌اند، ممکن است سامانه‌های تبدیل فکر به متن نادیده گرفته شده باشند.ارتباطات مکتوب در دنیای دیجیتالی ما بسیار مهم است و مطمئناً از فناوری‌هایی که دسترسی به آن را بهبود می‌بخشند استقبال می‌شود.

تبدیل افکار به متن با یک رابط مغز و رایانه

یک ورزش نوآورانه برای کمک به کودکان فلج مغزی

فلج مغزی (CP) یک ناتوانی عصبی است که سبب اختلال در کارکرد و حرکت اندام‌ها می‌شود. یک مطالعه جدید در دانشگاه استرالیای جنوبی پتانسیل یک ورزش منحصر به فرد به نام Racerunning  را برای بهبود جنبش، ارتباطات اجتماعی و سلامت روان کودکان فلج مغزی بررسی کرد.

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد این ورزش به طور قابل توجهی کیفیت زندگی کودکان مبتلا به فلج مغزی را بهبود می‌بخشد.Racerunning  به بچه‌ها فرصت می‌دهد تا خیز برداشتن را تجربه کنند، چیزی که بسیاری از بچه‌های فلج مغزی هرگز تجربه نکرده‌اند و در عین حال بازی می‌کنند.
افزایش فرصت‌های فیزیکی و اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به فلج مغزی می‌تواند مزایای مادام‌العمر داشته باشد.Racerunning  یک ورزش است که با استفاده از یک سه‌چرخه از وزن بدن فردی که دچار اختلال در راه رفتن است پشتیبانی میکند و به فرد اجازه می‌دهد تا خود را به جلو سوق دهد و سریع حرکت کند.

ساخت یک دست مصنوعی هوشمند و سبک

استارت‌آپ اوکراینی Esper Bionics یکی از سبک‌ترین دست‌های مصنوعی را ساخته است. در طول آزمایش‌ها، داوطلبان به راحتی وظایفی مانند باز کردن قوطی و بطری‌ها، بریدن میوه و استفاده از دستگاه‌های دیجیتال را انجام دادند. سازندگان ادعا می‌کنند این فناوری خودآموز می‌تواند تجربه کاربر را با گذشت زمان بهبود بخشد. هنوز مشخص نیست این پروتز چه زمانی و با چه هزینه‌ای به صورت تجاری عرضه می‌شود، اما Esper Bionics تخفیف‌های قابل توجهی را به مشتریان اوکراینی خود وعده داده است.


>> ایمپلنت جدید نویدبخش معلولان ضایعه نخاعی

>> فناوری کنترل اشیا برای بیماران تتراپلژی


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *