فناوری های اسکلت های بیرونی و کمک به استقلال افراد

این تصور رایجی بود: افرادی که فلج شده‌اند نمی‌توانند به تنهایی راه بروند یا دوباره بایستند. تصویر یک فرد معلول که بلند می‌شود و راه می‌رود برای ما تنها یک رؤیا بود. علم امروز با اختراعاتی که به بیماران کمک می‌کند تا ثبات داشته باشند و خودشان راه بروند و استقلال و سلامت بیشتری داشته باشند، اشتباه خود را ثابت کرده است. این امر در مورد مشکلات مربوط به توانبخشی سایر قسمت‌های بدن، پروتزهای جدید و مشکلات ثانویه بیماران نیز صادق است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به مرور اخبار مهم این فناوری‌ها می‌پردازیم.

فناوری‌هایی که به افراد معلول کمک می‌کنند دوباره راه بروند

در این ویدئو از فناوری‌هایی که توسط دانشمندان برای کمک به افراد معلول طراحی شده است صحبت می‌شود. پیشرفت فناوری منجر به ساخت اسکلت بیرونی شده است که قادر به حفظ تعادل فرد و ارائه حمایت اضافی از مفاصل است تا بتوانند حرکت کنند. این اسکلت‌های بیرونی دارای موتورها و اهرم‌هایی هستند که از باسن، زانو، مفاصل و سایر قسمت‌های پایین‌تنه حمایت می‌کنند و به بیماران اجازه حرکت و حتی بالا رفتن از پله‌ها را می‌دهند.

پاراپلژی و اسکلت بیرونی

پاراپلژی ناشی از میلیت عرضی (نوعی التهاب نخاعی) و درمان با اسکلت بیرونی.

مولتیپل اسکلروزیس

مولتیپل اسکلروزیس و درمان با اسکلت بیرونی

اسکلت بیرونی ExoAtlet II

اگزواسکلتون ExoAtlet II برای استفاده به عنوان یک وسیله آموزش راه رفتن و توانبخشی برای بهبود عملکرد راه رفتن و استقلال در بیماران مبتلا به آسیب عصبی یا عضلانی در نظر گرفته شده است. این اسکلت بیرونی دارای تنظیمات گوناگون برای تطبیق با بیماران متفاوت است.

کسب بودجه و کمک به رشد شرکت های اسکلت بیرونی

استارت آپ Biomotum از طرف Angel Oregon Life and Bioscience کمک هزینه ۳۰۰ هزار دلاری دریافت کرد. پوشیدنی‌های Biomotum به افراد دارای اختلالات فیزیکی در راه رفتن کمک می‌کنند. این پوشیدنی‌ها در توانبخشی استفاده می‌شوند.

کسب بودجه و کمک به رشد شرکت های اسکلت بیرونی

دانشگاه لیورپول

دانشگاه لیوورپول جایزه‌ای یک میلیون دلاری برای دستگاه کمکی بالاتنه SMART Suit دریافت کرد. جایزه از سوی People’s Postcode Lottery Dream Fund برای توسعه اسکلت بیرونی بالاتنه کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات ماهیچه و اعصاب به خصوص آتروفی عضلانی دوشن طراحی شده است.

دکتر فرناز نیک پور در آزمایشگاه The Inclusionaries با همراهی Duchenne UK و Spinal Muscular Atrophy UK اسکلت بیرونی SMART Suit را ساختند. این دستگاه به کودکان امکان غذا خوردن، بلند کردن دست در کلاس درس و در آغوش کشیدن عزیزان را هدیه می‌دهد. حرکاتی که می‌تواند در زندگی آنان بسیار مفید باشد. برای بیماری DMD یا SMA از دست رفتن توانایی بالاتنه منجر به از دست دادن استقلال و نداشتن توانایی غذا خوردن است.

کسب بودجه و کمک به رشد شرکت های اسکلت بیرونی

پروتز کنترل شونده با تنفس

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد یک پروتز دست جدید ساخته‌اند که با تنفس کاربر کار می‌کند و کنترل می‌شود. این وسیله ساده و سبک، جایگزینی برای پروتزهای کابلی است که در ابتدا در اوایل قرن نوزدهم ساخته شد.

این پروتز به ویژه برای کودکان مفید است که کار با سامانه‌های کابلی برای آنها دشوار است. کاربران با تنظیم تنفس خود، نیروی یک توربین کوچک را فراهم می‌کنند که می‌تواند حرکات انگشتان پروتز را به دقت کنترل کند. حجم هوای مورد نیاز برای تغذیه دستگاه توسط خردسالان قابل دستیابی است. این فناوری می‌تواند برای کودکان و نوجوانان، به ویژه در هند و سایر کشورهای در حال توسعه که فاقد فناوری مناسب هستند، گسترش یابد.

محرک پنوماتیک تا یک سانتیمتر کوچک تر می شود

مهندسانی که روی پروژه‌های رباتیک نرم کار می‌کنند، خود را توسط محرک‌های عضلانی مصنوعی پنوماتیکی استاندارد محدود می‌کنند که به دلیل تعداد بسیار قطعات پیچیده، تنها در یک اندازه معین به خوبی کار می‌کنند. در این تلاش جدید، پژوهشگران ویژگی جدیدی را به چنین محرک‌هایی اضافه کرده‌اند که به قطعات کمتری نیاز دارد و کوچک‌تر می‌شود.

محرک ماهیچه‌های مصنوعی پنوماتیک با پمپاژ هوا به داخل و خارج از کیسه‌های کوچک بالون مانند کار می‌کنند و فعالیت ماهیچه‌ها را شبیه‌سازی می‌کنند. آنها نه تنها منبسط و منقبض می‌شوند، بلکه خم شدنی هستند زیرا با رزین ساخته شده‌اند. پژوهشگران برای کاهش تعداد قطعات پیچیده، کیسه‌ها را با چین‌های اضافه شده تنظیم کردند. این موجب کاهش اندازه کیسه‌ها می‌شود زیرا هوا بدون نیاز به اضافه کردن قطعات دیگر خارج می‌شود. همچنین پژوهشگران از رزینی استفاده کردند که انعطاف‌پذیرتر است. آنها با این روش محرکی ساختند که ۱ سانتی‌متر عرض داشت و دیگری که تنها ۸ گرم وزن داشت.

توانبخشی عصبی بالاتنه با اسکلت بیرونی AssistOn-Arm

اسکلت بیرونی AssistOn-Arm می‌تواند تمرین‌های توانبخشی عصبی مورد نیاز برای فیزیوتراپی اندام فوقانی را با کمک ربات انجام دهد. این اسکلت بیرونی به صورت ارگونومیک تمرین‌ها با شدت بالا و تکراری را اعمال میکند و بار فیزیکی روی درمانگران را از بین میببرد. معماری مدولار این سامانه با بیماران بزرگسال و کودکان سازگار است.

ساخت یک اسکلت بیرونی غیرفعال دست برای توانبخشی پس از سکته مغزی

تحریک الکتریکی و کمک به اختلال عملکرد روده پس از آسیب نخاعی

آسیب‌های نخاعی اغلب منجر به یبوست یا بی‌اختیاری شدید می‌شود که کاهش کیفیت زندگی را به همراه دارد و حتی ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. پس از آسیب نخاعی، ۴۱ درصد از بیماران اختلال عملکرد روده را به عنوان یک مشکل شدید محدود کننده زندگی ارزیابی کردند.

پژوهشگران دانشگاه A&M تگزاس، برای مقابله با این چالش‌ها به دنبال استفاده از تحریک الکتریکی حلقه بسته در روده بزرگ برای ارتقای ریتم طبیعی سیستم گوارش است. این در نهایت اثرات نامطلوب ناشی از آسیب نخاعی را خنثی می‌کند و موجب بهبود عملکرد می‌شود. آنها در حال بررسی هستند که چه زمانی سیگنال حسی یا حرکتی روده بزرگ برای تحریک آماده است، که می‌تواند پاسخ بسیار پیچیده‌ای باشد زیرا کولون از بسیاری جهات هنوز برای پژوهشگران یک معماست.

نسل آینده توانبخشی سکته مغزی: استفاده از ربات در خانه.

بیشتر فناوری‌های عصبی محدود به آزمایشگاه یا درمانگاه هستند و کار کردن با آنها بسیار گران و سخت است. این اسکلت بیرونی کنترل شونده با مغز در دانشگاه هیوستون توسعه یافته است. این بازوی رباتیک تحت کنترل مغز نیازی به جراحی ندارد و برای توانبخشی سکته مغزی هم در درمانگاه و هم در خانه قابل دسترسی است. رابط‌های مغز و ماشین مبتنی بر الکتروانسفالوگرافی (EEG) پتانسیل افزایش انعطاف‌پذیری قشر مغز را پس از سکته مغزی دارند که نتایج بازیابی حرکتی را بهبود می‌بخشد.


فناوری پوشیدنی زندگی افراد اوتیستیک را دگرگون میکند، اگر در طراحی آن مشارکت داشته باشند
مروری بر ربات های توانبخشی اندام فوقانی


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *