تأیید اسکلت بیرونی Ekso Bionics برای استفاده بیماران ام اس

اسکلت بیرونی EksoNR، که توسط شرکت Ekso Bionics ساخته شده است، تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را برای کمک به بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس) دریافت کرد. این پوشیدنی رباتیک، قدرت و تعادل لازم برای کمک به راه رفتن بیماران مبتلا به ام‌اس را فراهم می‌کند. اسکلت بیرونی EksoNR پیش از این در ایالات متحده و اروپا برای کمک به افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی و نخاعی و همچنین افراد پس از سکته تأیید شده بود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تأیید اسکلت بیرونی Ekso Bionics برای استفاده بیماران ام اس

توانبخشی با اسکلت بیرونی EksoNR

اسکلت بیرونی EksoNR پیش از این در ایالات متحده و اروپا برای کمک به افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی و نخاعی و همچنین افراد پس از سکته تأیید شده بود. اکنون نیز تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را برای کمک به راه رفتن بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس دریافت کرد. این اسکلت بیرونی به کاربر کمک می‌کند از روی ویلچر بلند شود و راه رفتن را دوباره بیاموزد.

تأییدیه سازمان غذا و دارو، دامنه دسترسی بیماران به این اگزواسکلتون را افزایش می‌دهد. شرکت Ekso تخمین می‌زند که نزدیک به ۱ میلیون نفر در ایالات متحده و ۲٫۸ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا شده‌اند. هدف این دستگاه با تقویت لگن، زانو و مچ پا برای حمایت از راه رفتن طبیعی است که جلسات درمانی طولانی مدت را بدون خستگی فراهم کند.

این سامانه در بیش از ۳۷۵ مرکز توانبخشی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است و افراد با این فناوری بیش از ۲۰۰ میلیون گام برداشتند. روز اعلام دریافت این تأییدیه، سهام این شرکت حدود ۲۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۲٫۱۰ دلار رسید.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نخستین بار در سال ۲۰۱۶ اسکلت بیرونی  EksoNR را برای توانبخشی سکته مغزی و آسیب نخاعی تأیید کرد. در سال ۲۰۲۰ مجوز دوم را برای صدمات مغزی اکتسابی از جمله تروما یا آسیب ناشی از آنوریسم، تومور مغزی، کمبود اکسیژن یا سایر شرایط به دست آورد.

گام‎های آینده

این شرکت در حال بررسی پتانسیل این اسکلت بیرونی در زمینه فلج مغزی و بیماری پارکینسون و همچنین در ارتوپدی و بهبودی پس از جراحی است. همچنین به دنبال گسترش آن به مراکز توانبخشی سرپایی است. شرکت Ekso حدود ۱۱٫۲۵ میلیون دلار درآمد برای سال ۲۰۲۱ گزارش کرده است.

این شرکت همچنین EksoUE را تولید می‌کند که برای اندام‌های فوقانی طراحی شده است تا در مواقع ضعف یا فلجی، بازوها را تقویت کند. این اگزواسکلتون در محیط‌های صنعتی و ساختمانی نیز استفاده می‌شود. این فناوری به گونه‌ای طراحی شده است که با جلیقه‌های فنری ساعت‌های طولانی از کارهای تکراری پشتیبانی کند و مانع آسیب کارگران شود. فورد و بوئینگ پیش از این از اگزواسکلتون‌های Ekso در خطوط تولید خودرو و هواپیما استفاده کرده‌اند.

نخستین تأییدیه سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو نخستین مجوز خود را در سال ۲۰۱۴ برای آسیب‌های نخاعی، به اسکلت بیرونی شرکت Argo Medical Technologies، که به ReWalk Robotics تغییر نام داده است، ارائه کرد. آخرین دستگاه ReWalk که در نوامبر گذشته از سوی آژانس تأیید شد، یک سامانه کوچکتر چکمه مانند است که برای کمک به بازگرداندن عملکرد مچ پا در توانبخشی پس از سکته طراحی شده است.

مارس گذشته، ReWalk اعلام کرد مردی که از کمر به پایین فلج شده بود، از اسکلت بیرونی رباتیک این شرکت برای بالا رفتن از پله‌های یک آسمان‌خراش ۵۱ طبقه در لندن استفاده کرده بود. ایین فرد در عرض بیش از ۶ ساعت از ۱۴۴۴ پله بالا رفت. این فرد نخستین بار در سال ۲۰۱۸ با اسکلت بیرونی در ماراتن لندن شرکت و رکورد خود را گینس ثبت کرد.


>> رونمایی از لباس توانبخشی EksoNR ساخت شرکت Ekso Bionics

>> درمان با اسکلت بیرونی رباتیک موجب بهبود تحرک، شناخت و اتصال مغزی در افراد مبتلا به ام اس میشود


منبع: fiercebiotech.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *