لباس فضایی سفر به مریخ

رویا‌ی بلند‌پروازانه سفر به فضا شرکت‌های فضایی بسیاری را به خود مشغول داشته است. SpaceX با برنامه‌ی سفر به مریخ، Amazon با برنامه‌ی سفر به ماه و ناسا با طرح‌های متعدد خود برای بازگشت به اعماق فضا در این رویا سهیم هستند. در این میان دغدغه‌ی مهم تعریف کنندگان این پروژه‌ها طراحی لباسی مناسب برای این سفرهاست. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
لباس فضایی سری Z ناسا

چرا به یک لباس فضایی جدید برای ماه یا مریخ نیاز است.لباس فضایی سری Z ناسا

در صورتیکه فضانورادان لباس مناسبی نداشته باشند، خون داخل رگ‌ها پیش از رسیدن پای آنان به سطح سیاره تبخیر خواهد شد. لباس فضایی کنونی ناسا بسیار سنگین و حجیم است. در جاذبه‌ی سفر ایستگاه‌های فضایی جرم لباس فضایی اهمیت نخواهد داشت. اما روی سیاره‌ای با نیروی جاذبه‌ی غیر صفر جرم لباس مهم است. برای فراهم کردن حداکثر میزان تحرک برای فضانوردان کاهش حجم لباس لازم است.
سرپرست گروه طراحی لباس‌های  ناسا در آزمایشگاه Advanced Spacesuit and Technology در مرکز فضایی Johnson فردی است با نام Amy Ross. وی بر طراحی و ساخت نسل بعدی لباس‌های فضایی نظارت دارد. این نسل جدید از لباس‌ها جایگزین لباس‌های پفکی و سفید کنونی ناسا خواهد بود.
به گفته‌ی Amy Ross هدف رسیدن به طرحی است که برای استفاده در هر شرایطی مناسب باشد. سطح ماه، مریخ و یا فضا. نسل جدید لباس فضایی در حال آزمایش است. نتیجه‌ی نهایی اما به لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با لباس‌های کنونی ندارد. این لباس فضایی نیز به احتمال زیاد سفید و پفکی خواهد بود. اولویت ناسا در طرح لباس‌ها شکل ظاهری آن نیست. شکل ظاهری لباس از ویژگی‌های آن دنباله‌روی خواهد کر و نه بالعکس.

لباس فضایی شرکت های خصوصی

شرکت‌های خصوصی اما به زیبایی و شکل ظاهری لباس اهمیت بیشتری می‌دهند. شرکتی مانند Virgin Galactic به دنبال سفرهای فضایی داخل مدار زمین است. در این سفرها مسافران داخل یک کابین خواهند نشست و نیازی به طراحی یک لباس فشار نیست. این شرکت با همکاری Under Armour لباسی مناسب برای این سفر طراحی خواهد کرد. این لباس برای راحتی مسافرین در حین سفری است که با سه برابر سرعت صوت انجام می‌گیرد. طرح این لباس فضایی به زودی به نمایش گذاشته خواهد شد.
شرکت SpaceX و Boeing برای انتقال مسافرین به ایستگاه فضایی بین‌الملی با ناسا قرار دادی دارند. هر دو شرکت لباس‌های مخصوص خود را طراحی کرده‌اند. لباس فضایی شرکت SpaceX برای استفاده داخل سفینه مناسب است و به احتمال زیاد برای رویارویی با دماهای به شدت پایین مانند دمای مریخ و یا مقابله محیط سمی آن مناسب نیست.
لباس فضایی شرکت SpaceX

لباس فضایی BioSuit

Dava Newman یکی از استادان کیهان‌نوردی MIT و از نایب رئیسان سابق ناسا است. هدف او طراحی لباسی با بیشترین امکانات ممکن است. این لباس بایدامکان زنده ماندن در شرایط سخت سیارات دیگر را فراهم نماید.

BioSuit فشار را به طور مستقیم به پوست بدن وارد می‌کند. فشار عاملی است که مانع از رفتار غیرعادی مایعات بدن در سطح مریخ می‌شود. سامانه‌ی کمکی لباس فضایی BioSuit، سامانه‌ای فشرده و قابل حمل است. طراحی این سامانه به گونه‌ای است که استفاده از آن را سهولت می‌بخشد. این سامانه برای حفظ جان فرد در شرایط خاص اهمیت دارد.

به عقیده‌ی Newman‌ این سامانه یک فضاپیمای کوچک است. کلیه‌ی امکانات لازم برای حفظ جان فرد، مانند هرآن‌چه در یک فضاپیما خواهید یافت، در این سامانه وجود دارد. اما حجم کمتری را به خود اختصاص داده‌است. این طرح همچنان در مرحله‌ی آزمایش است. عرضه‌ی آن به بازار هنوز قطعی نیست.


بیشتر بخوانیم

فناوری های جانبی پژوهش های ناسا برای نجات بیماران قلبی

چکمه های هوشمند دانشگاه MIT مانع لیز خوردن فضانوردان میشود


منبع: edition.cnn.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *