چکمه های هوشمند دانشگاه MIT مانع لیز خوردن فضانوردان میشود

پژوهشگران در دانشگاه MIT موفق به ساخت نوعی چکمه شدند که می‌تواند کاربران را از حضور موانع آگاه کند. اغلب فضانوردان به دلیل محدودیت‌هایی که لباس ویژه آنها بوجود می‌آورد توانایی دیدن موانع را ندارند. با این چکمه هوشمند آنها می‌توانند از حضور موانع آگاه و مانع لیز خوردن و افتادن خود شوند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

چکمه های هوشمند دانشگاه MIT مانع لیز خوردن فضانوردان میشود

اگر شما تا به حال در طول پیاده‌روی روی ماه یا راهپیمایی فضایی (EVA) یک لباس فضایی پوشیده باشید می‌دانید که حرکت با آن بسیار دشوار است. افزون بر اینکه این لباس دارای محدودیت‌های حرکتی است در مورد آنچه شما می‌توانید ببینید و بشنوید نیز محدودیت ایجاد می‌کند. پژوهشگران در آزمایشگاه Man Vehicle دانشگاه MIT در تلاشند تا با ساخت چکمه‌ها و یا دستگاه‌های پوشیدنی دیگر هنگام مواجه با موانعی که کاربران نمی‌توانند ببینند به آنها با کمک باز خورد لمسی هشدار بدهند.

این موضوع زمانی جدی می‌شود که شما در یک مأموریت هستید و زمان ارزش بسیاری دارد. همه ما می‌توانیم هنگام دیدن فیلم‌هایی که فضانوردان در سطح ماه لیز می‌خورند و گرد و غبار ایجاد می‌شود بخندیم، اما زمانی که آنها از هوای با ارزش برای تنفس استفاده می‌کنند یا یک عملیات حساس به زمان مانند عملیات نجات را انجام می‌دهند، دیگر خیلی خنده‌دار نخواهد بود.

به همین دلیل استاد لیا استرلینگ و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه MIT به دنبال راه‌هایی برای حفظ اطلاع فضانوردان از آنچه در اطراف آنها رخ می‌دهد هستند به طوری که آنها نه تنها بتوانند از لغزیدن و سکندری خوردن جلوگیری کنند بلکه بتوانند آگاهانه تصمیم‌گیری کنند.استرلینگ به TechCrunch گفت: «پرسش‌های بسیاری وجود دارد که ما در این آزمایشگاه در حال یافتن پاسخ آنها هستیم. این پروژه خاص در پاسخ به این پرسش است که ما چگونه می‌توانیم به طور بالقوه فردی را برای حرکت در محیط پیرامون خود هدایت کنیم و همزمان او از موانع اجتناب کند؟»
راهکار این مساله چکمه‌های مجهز به حسگر است که با استفاده از بازخورد لمسی (ارتعاشات) به کاربران نزدیکی به یک سنگ روی کره ماه یا آنتن را هشدار می‌دهد. در ابتدا هنگامی که مانعی تشخیص داده می‌شود به کندی به فضانورد هشدار می‌دهد (لرزش خفیف) و با نزدیکتر شدن به مانع هشدار بیشتر می‌شود؛ کمی شبیه هشدار نزدیکی خودروها هنگامی که حین پارک از عقب به خودرویی نزدیک می‌شوند.

چکمه های هوشمند دانشگاه MIT مانع لیز خوردن فضانوردان میشود

پژوهش‌های استرلینگ روی نوعی سامانه «کمک در تصمیم‌گیری» متمرکز شده است؛ فضانوردان مجبورند از مقدار زیادی از داده‌ها چشم‌پوشی کنند و شما نمی‌توانید همه آنها را در صفحه نمایش بالای سر نمایش دهید و امیدوار باشید که آنها بتوانند آن را حس کنند. ارائه چند وجهی یک ضابطه است و شاید بازخورد لمسی کار کند، اما هنگامی که یک نقطه چشمک‌زن در نمایشگر سربند (HUD) وجود داشته باشد یا صدایی که تنها هنگام نزدیکی یک شی بیش از حد سریع ایجاد می‌شود، بازخورد لمسی می‌تواند برای آگاهی و هشدار به فرد مفید باشد.

استرلینگ گفت: «آزمایشگاه Man Vehicle واقعاً علاقه‌مند به تعاملات انسان و ماشین است. چگونه ما می‌توانیم به این سامانه‌ها اعتماد کنیم به طوری که فرد بتواند اطلاعات را استفاده کند و درست تصمیم‌گیری کند؟» این چکمه، در حال حاضر تنها یک نمونه اولیه است و کاملاً برای استفاده در فضا آماده نیست، اما توسط اعضای انجمن پژوهشی Mars Desert آزمایش شده است. انجمن پژوهشی Mars Desert یک مرکز است که شرایط مریخ را در بیابان یوتا شبیه‌سازی کرده‌اند.

البته این فناوری به راحتی می‌تواند بهبود بیابد. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه و پروژه‌های دیگر MVL را در اینجا بخوانید؛ مطالب بسیار بیشتری در این مورد و در پروژه‌های گذشته و آینده وجود دارد که ارزش نگاه کردن را دارند.

منبع: techcrunch

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *