فناوری کمکی LipSync ویژه معلولان و امکان استفاده از گوشی‌های لمسی با دهان

با فناوری LipSync و با کنترل یک دسته جوی استیک (joystick) با دهان و لب‌ها، افراد معلول نیز می‌توانند از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند.

گوشی‌های هوشمند امروزه به یکی از ابزارهای اصلی ما در زندگی روزمره تبدیل شده‌اند و می‌توان گفت، زندگی بدون وجود آن‌ها بسیار سخت خواهد بود. برای افرادی که روی ویلچر هستند و در کنترل حرکت بالاتنه مشکل دارند به‌کارگیری گوشی‌های هوشمند بسیار چالش‌برانگیز است.

هم‌اکنون تعداد محدودی دستگاه فناوری کمکی و کاربردی برای افراد فلج کامل وجود دارد تا این افراد بتوانند از دستگاه‌های لمسی استفاده کنند. LipSync دستگاه فناوری کمکی در حال توسعه است که به افراد دچار فلج کامل (quadriplegic) یا ناتوان در کنترل دست و بازو اجازه می‌دهد با کنترل دسته جوی استیک از طریق دهان و لب‌ها و بدون کمک دست از دستگاه‌های لمسی مانند گوشی‌های هوشمند استفاده کنند.

فناوری کمکی LipSync ویژه معلولان و امکان استفاده از گوشی‌های لمسی با دهان

کاربر قادر خواهد بود با کمک دسته جوی استیک مکان‌نمای روی صفحه دستگاه لمسی را کنترل کند. او از دو حرکت sip و puff روی دسته جوی استیک استفاده می‌کند. مکش مختصر هوا به داخل (sip) به معنی کلیک‌کردن و بازدم (puff) به معنی کلیک کلید برگشت (back button) خواهد بود. اگر مکش هوا و یا بازدم طولانی‌تر باشد به ترتیب به معنی کلیک وکشیدن (tap & drag) و (long tap & drag) هستند. همچنین با توجه به نیاز کاربر می‌توان کارکردهای دیگر به دستگاه افزوده شود.

دستگاه LipSync از برد آردوینو همراه با ماژول بلوتوث برای برقراری ارتباط ساخته شده است. این فناوری به صورت قابل حمل و بدون نیاز به منبع تغذیه AC است و می‌تواند با ارتباط بلوتوث یا USB به رایانه‌ متصل شود. همه فایل‌های طراحی و ساخت LipSync از جمله فایل‌های چاپ سه‌بعدی و کدهای میکروکنترلر به صورت متن باز منتشر شده است تا با هزینه کمتر از ۳۰۰ دلار بتوان این وسیله را برای افرادی که در به‌کارگیری گوشی‌های لمسی ناتوان هستند ساخت.

شما می‌توانید اطلاعات بیشتر و روش ساخت این دستگاه کمکی را در سایت Hackaday مشاهده کنید.


درباره ماوس معلولان بیشتر بخوانید

>> فناوری ماوس معلولان و امکان انجام بازی‌های ویدیویی با دهان


منبع: Arduino.cc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *