متاورس انقلابی برای افراد دچار معلولیت

اختراع شبکه جهانی وب در سال 1989 ابزارهایی مفید برای افرادی به ارمغان آورد که به آن دسترسی دارند. برخی از این ابزارها، مانند بانکداری، خرید و ارتباطات آنلاین، زندگی روزمره را برای دهافراد دچار معلولیت و همچنین افراد مسن بسیار بهبود بخشید.

مفهوم تحرک مجازی مدت‌هاست که استفاده می‌شود و منظور آن این است چگونه اینترنت می‌تواند جایگزینی قابل دسترس برای فعالیت‌هایی باشد که به تحرک فیزیکی نیاز دارند. در طول همه‌گیری کرونا با کار، سرگرمی و معاشرت آنلاین روبه‌رو شدیم. متاورس – فاز بعدی اینترنت که با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کار می‌کند – این پتانسیل را دارد که همه چیز را حتی فراتر از این‌ها ببرد.

در ادامه با پنج حوزه‌ای آشنا می‌شویم که متاورس می‌تواند تحرک مجازی را در آن گسترش دهد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

متاورس انقلابی برای افراد دچار معلولیت
.

1- زندگی اجتماعی

مزایای رسانه‌های اجتماعی مرسوم برای افراد معلول مدت‌هاست ثابت شده است. این رسانه‌ها از طریق واقعیت مجازی و تقلید تعامل حضوری، ارتقا یافته و به افراد اجازه می‌دهند آزادانه بدون موانع موجود در دنیای فیزیکی با هم تعامل کنند.

نکته مهم این است که کاربران در بسترهای متاورس مانند Horizon Worlds می‌توانند با استفاده از آواتارهای مجازی خود را نشان دهند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد آواتارهای مجازی وسیله‌ای هستند که از طریق آن برخی از افراد معلول جنبه‌های ناتوانی خود را به عنوان بخش اصلی هویت خود منعکس می‌کنند.

دیگران ممکن است از طریق آواتارها خود واقعیشان را نشان دهند. متاورس به کاربران آزادی و خلاقیت می‌دهد که چگونه می‌خواهند دیده شوند و پیش‌فرض‌هایی را که افراد معلول و افراد مسن ممکن است هنگام تعامل با دیگران با آن مواجه شوند، حذف می‌کند.

2- آموزش

متاورس به طور بالقوه می‌تواند دامنه و کیفیت مسیرهای ارائه آموزش به کاربران معلول و همچنین یادگیری در اواخر عمر را بهبود بخشد. فناوری‌های فراگیر به این معناست که آموزش عالی می‌تواند به شیوه‌ای جذاب و بدون نیاز به حضور فیزیکی ارائه شود.

این شیوه برخی از عواملی را حذف می‌کند که بسیاری از افراد را از دسترسی به آموزشِ با کیفیت محروم می‌کند. مانند نیاز به دور شدن از خانه یا سفر به یک محوطه فیزیکی. همچنین فرصت‌های بسیاری برای استفاده از متاورس برای مربیگری از راه دور، توسعه و آموزش مهارت‌ها وجود دارد.

3- کار کردن

همه‌گیری نشان داد که ما چقدر سریع می‌توانیم با روش‌های جدید کار کردن سازگار شویم. تعداد قابل توجهی از مردم انتظار دارند به هر طریقی در متاورس کار کنند. یک نظرسنجی توسط مایکروسافت نشان داد تنها 16 درصد از 31102 شرکت‌کننده در نظرسنجی، تصور نمی‌کنند دست‌کم برخی از وظایف شغلی خود را در آینده‌ای نزدیک در متاورس انجام دهند. بیشتر مردم انتظار دارند متاورس در آینده نزدیک نقشی در کار آنها ایفا کند.

متاورس می‌تواند فرصت انجام کارهایی را فراهم کند که معلولیت یا سن فرد ممکن است دسترسی به آنها را در دنیای فیزیکی دشوار کند.

4- سرگرمی و اوقات فراغت

بیماری همه‌گیر کرونا موسیقی را به شیوه‌ای جدید به دنیای دیجیتال آورد و هنرمندانی از تراویس اسکات تا آریانا گرانده در فضاهای مجازی اجرا می‌کردند.

کنسرت‌ها در متاورس یک سرگرمی هستند. سینماهای مجازی، نمایش‌های تئاتر و نمایشگاه‌های موزه و گالری همگی در حال حاضر در متاورس برگزار می‌شوند. گردشگری عرصه دیگری است که متاورس می‌تواند فرصت‌هایی را برای سفر در محیط‌های دیجیتال فراهم کند. گردشگران همچنین می‌توانند از طریق هدست واقعیت مجازی مکان‌های فیزیکی دورافتاده را از خانه کاوش کنند و سفر را در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر کنند.

5- بهداشت و سلامت

متاورس همچنین می‌تواند به یک بستر قدرتمند در دنیای پزشکی تبدیل شود که در زمینه‌های مختلف پزشکی مفید است. برای نمونه شبیه‌سازی واقعیت توسعه یافته (XR) می‌تواند برای انواع مختلف آموزش پزشکی، مانند پاسخ اضطراری و سلامت روان استفاده شود. همچنین واقعیت مجازی و افزوده می‌توانند تصویربرداری پزشکی را در رادیولوژی تقویت کنند و از تشخیص، برنامه‌ریزی درمان و پژوهش‌های پزشکی پشتیبانی کنند.

یکی دیگر از حوزه‌های پزشکی که متاورس در آن پتانسیل دارد، پزشکی از راه دور است. از واقعیت مجازی می‌توان برای تسهیل مشاوره از راه دور استفاده کرد، به ویژه در جایی که پرسنل پزشکی از نظر جغرافیایی در دسترس نیستند، مانند بسیاری از مناطق روستایی.

متاورس انقلابی برای افراد دچار معلولیت
.

شایان ذکر است که متاورس قرار نیست جایگزین زندگی و تجربیات در دنیای فیزیکی شود، بلکه گزینه‌های جدیدی را ارائه می‌دهد. با این حال، برای به ثمر نشستن پتانسیل آن، متاورس باید به گونه‌ای ساخته شود که به همه افراد با توانایی‌های مختلف و در هر سنی قابل دسترس، فراگیر و منصفانه باشد.

این نه تنها در مورد جنبه‌های عملکردی (چقدر استفاده از فناوری آسان است)، بلکه در مورد عناصر اجتماعی (چگونه فرد می‌تواند ناتوانی و سن خود را بازنمایی کند) نیز صدق می‌کند. چالش‌های دیگری در مورد حریم خصوصی، امنیت، ایمنی، ارتباطات و رفتار اخلاقی نیز ظاهر می‌شوند.


منبع: brunel.ac.uk

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *