مروری بر انواع اسکلت های بیرونی

در عصر حاضر فناوری، علومی مانند پزشکی و مهندسی و صنایع دفاع را متحول ساخته است. اسکلت‌های بیرونی نمونه‌ای از این فناوری‌های نوین می‌باشند. اسکلت بیرونی ابزاری جدید برای ساده‌تر ساختن جنبه‌های مختلف زندگی روزمره و کاری را فراهم می‌کند. برای آشنایی با انواع اسکلت بیرونی با مجله‌ی فناوری‌هایتوان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی چیست؟

اسکلت بیرونی یک سامانه‌‌ی پوشیدنی است که برای بهبود، افزایش و در کل تغییر کارایی انسان ساخته می‌شود. نکته‌ی مهم کارکرد اسکلت بیرونی همراه با حرکات بدن انسان است. حرکات یک اسکلت بیرونی جایگزین حرکت انسان نمی‌شود بلکه به آن کمک می کند. برای روشن شدن مطلب می‌توانید یک اسکلت بیرونی را با یک پروتز مکانیکی مقایسه کنید. پروتز جایگزین عضو بدن انسان می‌شود، اما یک اسکلت بیرونی در کنار اعضای بدن کار می‌کند. این سامانه به بهبود حرکت اعضای بدن و بازیابی توان حرکت کمک می‌کند.

Unlimited-Tomorrow-2

پروتزها به عنوان فناوری های توان افزای پوشیدنی

Easton LaChappelle پایه گذار شرکت Unlimited Tomorrow در سن ۱۴ سالگی به علوم رباتیک علاقمند شد. این علاقه نهایتا به ساخت پروتزهای هدایت شونده با امواج مغزی ختم شد. پروتزهای این شرکت تنها به بازیابی توانایی بدن کمک می‌کند، بلکه به بازیابی توان ذهنی فرد و تنظیم دوباره فعالیت‌های مغز در رابطه با عضو از دست رفته نیز کمک می‌کند. این پروتزها با اتکا به ویژگی‌های عضو از دست رفته و قسمت‌های سالم بدن کار می‌کند. ویژگی‌هایی مانند قابل تنظیم بودن رنگ پروتز به منظور سازگاری با رنگ پوست فرد و یا وجود قسمت مشابه ناخن که قابل رنگ آمیزی است، استفاده از پروتز را برای کاربر راحت‌تر می‌سازد.

اسکلت بیرونی نظامی

اسکلت بیرونی نظامی

از دیگر پیشرفت‌های صنعت اسکلت بیرونی ساخت پوشیدنی‌های سازگار با نیازهای بخش نظامی است. این دسته از اسکلت‌های بیرونی وزن حس شده توسط کاربر هنگام حمل را کاهش می‌دهد، حرکت کاربر را سهولت می‌بخشد و احتمال آسیب دیدن وی بر اثر انجام کارهای سنگین، پیمودن مسیرهای طولانی وصعب‌العبور در حین حمل ادوات نظامی را کاهش می‌دهد. این ادوات به زودی توسط بخش نظامی در ایالات متحده آزمایش خواهد شد.

اسکلت های بیرونی صنعتی

در حالیکه اسکلت‌های بیرونی یاد شده در زندگی روزمره کمتر دیده می‌شوند، اسکلت‌های بیرونی صنعتی زندگی کاری بسیاری را متحول کرده است. در بخش صنعت، کارگران کارخانه‌ها و کارگران فعال در ساختمان سازی بیشترین بهره را از این سامانه‌ها برده‌اند. در این بخش هدف استفاده از اسکلت بیرونی کاهش خستگی کاربران، افزایش بهره وری و کاهش آسیب‌های جسمی است. یک اسکلت بیرونی صنعتی فشار وارد شده بر جسم کاربر را کاهش می‌دهد و بدین وسیله عمر کاری وی را سالم‌تر می‌سازد. کارفرمایان نیز با کاهش هزینه‌های درمانی پرسنل خود و افزایش بازده کاری از این ادوات بهره می‌برند.

شش دسته ی اصلی اسکلت بیرونی صنعتی

شش گروه مختلف از اسکلت‌های بیرونی صنعتی در حال توسعه است. دسته‌ی نخست سامانه‌هایی هستند که برای بلند کردن ابزارهای سنگنین طراحی شده‌اند. دسته‌ی دوم برای کاربرانی طراحی می‌شود که ساعات طولانی را در طول روز خم شده و یا می‌ایستند. این دسته از اسکلت‌های بیرونی با کاهش خستگی به حفظ حالت بدنی کاربر کمک می‌کنند و آسیب فیزیکی را به حداقل می‌رسانند. دسته‌ی سوم از کمر کاربر محافظت می‌کند. این دسته با انتقال وزن بار به زمین و منحرف کردن نیروی وارده از طرف بار، به حفظ سلامتی بدن به ویژه کمر و ستون فقرات کمک می‌کند. دسته‌ی چهارم دست‌کش‌های فعال است. این دسته برای افرادی مفید است که در قسمت انگشتان مشکلی دارند. دست‌کش فعال به محکم در دست گرفتن یک ابزار کمک می‌کند. این ویژگی برای افرادی که به علتی نمی‌توانند انگشتان خود را محکم ببندند مفید است. همچنین برای افرادی که در باز کردن انگشتان دست مشکلاتی دارند نیز کاربرد خواهد داشت.دسته‌ی پنجم اسکلت‌های بیرونی تمام بدن است. دسته‌ی ششم اسکلت‌هایی است که یک جفت دست اضافی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این سامانه‌ها معمولا برای ثابت نگاه داشتن ابزارهای کار استفاده می‌شوند.

اسکلت بیرونی صنعتی

آن‌چه گفته شد مروری کلی بر انواع اسکلت بیرونی بود. این نمونه‌های ساده می‌تواند آینده‌ی اسکلت بیرونی را به خوبی نشان دهد، چراکه کاربردهای واضح این سامانه‌ها در زندگی روزمره را به خوبی نشان می‌دهد. این فناوری در آینده ضمن افزایش سطح سلامت فردی، به شکوفایی اقتصادی نیز کمک خواهد کرد.


در همین زمینه در مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی:
تازه های فناوری/ دوباره راه رفتن با اسکلت های بیرونی رباتیک
بازگرداندن عملکرد بیماران ALS با بریس رباتیک گردن


منبع: exoskeletonnews
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *