معرفی جذاب ترین و پیشرفته ترین ربات های سال ۲۰۲۱

در ادامه قصد داریم شما را با پیشرفته‌ترین و جدیدترین ربات‌های معرفی شده آشنا کنیم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

از ربات Ascento Pro رونمایی شد

گروهی از دانشجویان مهندسی ETH زوریخ سوئیس این ربات را توسعه داده‌اند. ربات Ascento دارای دو پایه چرخدار است که می‌توانند خم شوند. این ربات روی سطوح صاف مانند جاده‌ها، به سرعت و کارآمد روی چرخ‌ها می‌چرخد. وقتی به مانعی برخورد می‌کند، می‌ایستد و خم می‌شود، سپس به سمت بالا و جلو می‌پرد تا از روی جسم عبور کند. با این روش حتی قادر است از پله‌ها بالا رود.

 ربات Ascento با استفاده از لیدار، دوربین‌های داخلی و چراغ‌ها کاملاً قادر است مسیر خود را پیدا کند. حتی می‌تواند پست شارژ مخصوص خود را پیدا کند و به آن متصل شود. این ربات با هر بار شارژ می‌تواند ۸ ساعت کار کند و حداکثر سرعت آن ۱۲ کیلومتر در ساعت است.
کاربردهای احتمالی Ascento Pro شامل بازرسی، نظارت، تحویل شهری و پژوهش‌های رباتیک است.

هیوندای پلتفرم متحرک MobED را به عنوان پایه‌ای برای دوربین، ربات‌های تحویل بسته، وسایل نقلیه متحرک و حتی کالسکه‌های کودک عرضه می‌کند.

هر یک از چهار چرخ MobED دارای سه موتور برای حرکت مستقل و دقیق است که به آن اجازه می‌دهد در هر نقطه بچرخد و پیچ‌های تنگ را طی کند. ابعاد آن ۶۷ × ۶۰ × ۳۳ سانتی‌متر و وزن آن ۵۰ کیلوگرم است و برای استفاده به عنوان پایه وسیله نقلیه متحرک، یا به عنوان یک کالسکه کودک یا وسیله نقلیه تفریحی کاربرد دارد. اما عمدتاً به‌عنوان پایه‌ای برای ربات‌های خدماتی و برای تجهیزات تحویل بسته و فیلم‌برداری ساخته شده است. پلت‌فرم MobED که می‌تواند در سامانه‌های سرنشین‌دار یا بدون سرنشین گنجانده شود، نخستین حضور بین‌المللی خود را در CES 2022 در ژانویه انجام خواهد داد.

ساخت ربات‌های زنده با توانایی تولیدمثل

پژوهشگران دانشگاه ورمونت توانستند شکل جدیدی از تولیدمثل را در موجودات طراحی شده با رایانه کشف کنند. در شکل جدید همانندسازی، این ربات‌ها ارگانیسم‌های تک سلولی را می‌بلعند و نوزادانی را آزاد می‌کنند که شبیه آنها هستند و حرکت می‌کنند. این پژوهشگران سال گذشته با استفاده از سلول‌های بنیادی جنین قورباغه توانستند نخستین ربات‌های زنده (Xenobots)  را ایجاد کنند.

حال این ربات‌های قابل برنامه‌ریزی که با رایانه طراحی و با دست مونتاژ شده‌اند می‌توانند در ظرف کوچک خود شنا کنند، ارگانیسم‌های تک سلولی را پیدا و صدها مورد از آنها را جمع کنند تا نوزادان را در دهان خود شکل دهند. چند روز پس از تبدیل، Xenobotهای جدیدی بوجود می‌آیند که شبیه خودشان هستند و حرکت می‌کنند. این Xenobotهای جدید می‌توانند بیرون بروند، سلول‌ها را پیدا کنند و کپی‌هایی از خود بسازند.

ساخت یک ربات پرنده با الهام از فالکن

هیچ یک از شاخه‌های درختان شبیه هم نیستند؛ آنها در اندازه، شکل و بافت متفاوت می‌باشند. با این حال پرندگان می‌توانند روی همه‌ی آنها فرود بیایند. مهندسان رباتی پرنده ساختند که می‌تواند به اطراف پرواز کند، اشیاء را بگیرد، حمل کند و روی سطوح و شاخه‌های مختلف بنشیند. برنامه‌های کاربردی بی‌شماری برای این ربات وجود دارد، از جمله جستجو و نجات و نظارت بر آتش‌سوزی. دو تن از مهندسان دانشگاه استنفورد که اکنون در دانشگاه گرونینگن هلند هستند، این ربات را با الهام از پرندگان توسعه داده‌اند.

توسعه یک تاکسی هوایی به شکل پرنده

مهندسان شرکت PHRACTYL یک ماشین پرنده ساخته‌اند که با نیروی محرکه الکتریکی کار می‌کند. این ماشین پرنده Macrobat نام دارد و از پاهایش برای بلند شدن از زمین استفاده می‌کند. پاهای منحصر بفرد Macrobat آن را برای فرود در زمین‌های ناهموار نیز سازگار می‌کند.

مانند سایر تاکسی‌های هوایی، Macrobat  به گونه‌ای طراحی شده است که توسط انسان سوار آن یا از راه دور از زمین هدایت شود. بنابر ادعای شرکت سازنده، این پرنده با بار ۱۵۰ کیلوگرم، ۱۵۰ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت طی خواهد کرد.

 توسعه یک تاکسی هوایی به شکل پرنده

حرکات و حالت چهره بسیار طبیعی و شگفت‌انگیز ربات  Ameca

شرکت Engineered Arts، یک شرکت رباتیک مستقر در بریتانیا، از یک ربات انسان‌نما رونمایی کرده است که Ameca نام دارد و پیشرفته‌ترین ربات به شکل انسان در جهان است.

ربات Ameca دارای حرکات نرم و واقعی و قابلیت‌های پیشرفته بیان صورت است. این یک پلتفرم عالی برای توسعه تعامل میان ما انسان‌ها و هر دنیای فراجهانی یا دیجیتالی است. این ربات انسان‌نما را می‌توان به راحتی ارتقا داد زیرا هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار آن ماژولار است. این ربات انسان‌نما در رویداد CES 2022 که قرار است در ژانویه در لاس وگاس برگزار شود، در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

Swiss-Mile  هم یک ماشین است و هم یک ربات چهارپا و ربات انسان‌نما

گروهی در Swiss-Mile، یک اسپین‌آف از ETH Zurich، ربات ANYmal را با افزودن چرخ به آن بهبود بخشیده‌اند.

این ربات در حال حاضر بسته به فعالیت آن در هر زمان به عنوان یک ماشین، یک ربات چهارپا و یا یک ربات انسان‌نما طبقه‌بندی می‌شود. مانند ANYmal اصلی، Swiss-Mile  نیز ظاهری کارتونی دارد و همچنین به طرز فریبنده‌ای چابک است. هدف از دادن این همه قابلیت به ربات، تبدیل آن به یک فرصت خرید مناسب برای طیف گسترده‌ای از مشتریان است.

ساخت نخستین ربات انسان‌نمای پرنده

پژوهشگران مؤسسه فناوری ایتالیا (IIT) در حال بررسی ایده جالبی هستند؛ ایجاد ربات‌های انسان‌نما که می‌توانند پرواز کنند. ربات‌های انسان‌نما پس از برخورداری از توانایی پرواز، می‌توانند از ساختمانی به ساختمان دیگر پرواز کنند و آوار، آتش‌سوزی و سیل را دور بزنند. پس از فرود، آنها می‌توانند اشیاء را دستکاری کنند تا درها را باز کنند و دریچه‌های گاز را ببندند یا برای بازرسی داخل ساختمان‌ها قدم بزنند.

پهپاد بالونی NTT Docomo با پیشرانه اولتراسونیک حرکت می‌کند.

پهپادها معمولاً دارای تیغه‌های چرخان پر سر و صدا، انرژی بر و بالقوه خطرناک هستند. بالون‌ها می‌توانند جایگزین خوبی برای انجام حداقل کارهایی باشند که پهپادهای دیگر هم می‌توانند انجام دهند، مانند فیلمبرداری و ظاهر جذاب.

شرکت ژاپنی NTT Docomo از پهپادهای پرنده بادکنکی پرده‌برداری کرده است که با استفاده از یک سیستم پیشرانه اولتراسونیک حرکت می‌کنند. پهپاد جدید در اصل یک بالون پر از هلیوم است تا آن را بالا نگه دارد و دوربینی در پایین آن برای فیلمبرداری نصب شده است همچنین می‌توان این پهپاد را مملو از LEDهای رنگارنگ کرد. در دو طرف بالون دو ماژول کوچک اولتراسوند وجود دارد که ارتعاشات کوچکی برای کنترل و حرکت پهپاد ایجاد می‌کنند.

ربات دیوارنوردی که می‌تواند در مکان‌های مرتفع کار کند

هر کاری که شامل بالا رفتن باشد حداقل تا حدودی خطرناک است. ربات HB1 با در نظر گرفتن این واقعیت طراحی شده است، زیرا از دیوارها بالا می‌رود و حتی از سقف‌ها عبور می‌کند تا مردم مجبور نباشند.

در حال حاضر ربات HB1 توسط استارت‌آپ بریتانیایی HausBots در آستانه ورود به بازار است. این ربات دارای چهار چرخ است و از طریق یک اتصال برقی ۱۱۰ ولتی به یک واحد کنترل از راه دور زمینی متصل می‌شود. HB1 با استفاده از دو فن الکتریکی به دیوارها، ستون‌ها یا سقف می‌چسبد.

ربات HB1 می‌تواند به ۶ کیلوگرم ضمیمه مجهز شود که به آن اجازه می‌دهد کارهایی مانند رنگ‌آمیزی دیوارها یا انجام بازرسی‌های بصری و اولتراسونیک سازه‌ها را انجام دهد.

ساخت یک ربات کوچک مستقل برای زراعت در بیابان

مازیار اتحادی از مؤسسه طراحی و نوآوری دبی برای مبارزه با بیابان‌زایی ربات کوچک مستقلی را پیشنهاد داده که قرار است تمام وقت در بیابان زندگی کند و درخت بکارد.
ربات A’seedbot حدود ۲۰ سانتی‌متر طول دارد و به پنل‌های خورشیدی برای شارژ در روز مجهز است. این ربات شبانه‌روز مسیر خود را طی می‌کند؛ برای شناسایی مناطق حاصلخیز، گزارش در مورد آنها و همچنین کاشت دانه‌های گیاهی بر اساس داده‌های بازیابی شده از حسگرهای خود و سیستم ناوبری.

این ربات در شعاع ۵ کیلومتری به طور مستقل کار می‌کند، پاهای چاپ سه بعدی آن در میان شن و ماسه می‌خزند و به دنبال سطوح مناسب با رطوبت کافی برای کاشت بذر هستند. یک سر متحرک به آن اجازه می‌دهد تا در جهات مختلف نگاه کند و مسیر درست را انتخاب کند. جدا از حسگر رطوبت خاک، این ربات کوچک دارای قابلیت جلوگیری از برخورد و حسگر فاصله برای ارسال داده‌های آماری به کاربر است.

اگر ربات‌های سنتی مانند خرطوم فیل، پاهای اختاپوس یا انگشتان انسان منعطف نباشند، در گرفتن و دستکاری اشیای نرم مشکل دارند.

پژوهشگران دانشگاه جیائو تونگ شانگهای در چین نوعی بازوی رباتیک نرم با الهام از این سیستم‌های بیولوژیکی توسعه دادند. این ربات نرم مبتنی بر شبکه‌های پنوماتیکی است. این سازه شکلی شاخک مانند دارد و از مجموعه‌ای از محفظه‌های داخلی متصل به هم تشکیل شده است که می‌توان آنها را باد کرد.

این فناوری در گیره‌های رباتیک، دستگاه‌های قابل کاشت و پوشیدنی و ربات‌هایی که در محیط‌های غیرقابل پیش بینی حرکت می‌کنند، کاربرد دارد.

ساخت یک دست رباتیک با توانایی‌ها و قابلیت‌های دست انسان

ایجاد دست‌های رباتیک با مهارت، قدرت و انعطاف دست‌های انسان یک کار چالش برانگیز برای مهندسان است. گروهی از پژوهشگران کره‌ای یک دست رباتیک ساخته‌اند که توانایی‌هایی مشابه دست انسان دارد. اندازه و وزن این دست به اندازه کافی پایین است تا به بازوی رباتیک متصل شود. این ربات درست مانند همتای انسانی خود، دارای چهار انگشت و یک شست است که هر کدام دارای سه مفصل هستند. همچنین مانند دست انسان دارای حسگر نوک انگشت است.

این دست رباتیک تنها ۲۲ سانتی‌متر طول دارد، وزن آن ۱٫۱ کیلوگرم است. در ویدئوهای منتشر شده توانایی‌های این دست به نمایش گذاشته شده است، از جمله خرد کردن قوطی نوشابه، بریدن کاغذ با استفاده از قیچی و نگه داشتن تخم مرغ. شاید قابل توجه‌ترین توانایی این دست استفاده از یک موچین برای برداشتن اشیاء کوچک باشد.

نخستین پرواز آزمایشی خودروی پرنده Volar

استارت‌آپ لندنی Bellwether Industries، فیلمی از نخستین پرواز آزمایشی خودروی پرنده خود را منتشر کرد.

این شرکت معتقد است این امری اجتناب‌ناپذیر است که مردم در دهه آینده در آسمان رفت و آمد کنند. تصاویر جدید نشان می‌دهد که ما در بحبوحه انقلاب خودروهای پرنده هستیم.
این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ خودروی پرنده خود را به عنوان یک وسیله نقلیه شخصی به بازار عرضه کند. نسخه نهایی حدود ۳٫۲ متر عرض خواهد داشت و حداکثر پنج مسافر را در خود جای می‌دهد. مدل نهایی Volar در ارتفاع حدود ۳۰۰۰ فوتی حرکت می‌کند و به سرعت ۲۱۷ کیلومتر در ساعت می‌رسد. انتظار می‌رود که مدت زمان باتری ۹۰ دقیقه باشد.


>> ده ربات پزشکی و جراح مهم

>> نفوذ ربات ها در همه جنبه های زندگی انسان


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *