این منسوجات ترکیب شده با سلول های خورشیدی گوشی شما را شارژ میکنند

پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام ترنت (NTU) منسوجات جدیدی با بیش از هزار سلول خورشیدی مینیاتوری ساخته‌اند که قادر به شارژ ساعت هوشمند یا تلفن همراه است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این منسوجات ترکیب شده با سلول های خورشیدی گوشی شما را شارژ میکنند
نمونه اولیه منسوجات الکترونیکی ادغام شده با سلول‌های خورشیدی. اعتبار: دانشگاه ناتینگهام ترنت

این منسوجات با ۱۲۰۰ سلول فتوولتائیک مینیاتوری بافته شده‌اند. ترکیب این سلول‌ها با هم می‌تواند ۴۰۰ میلی‌وات انرژی الکتریکی از خورشید را مهار کند که برای شارژ وسایل کوچک کافی است. این پارچه الکترونیکی را می‌توان به راحتی در لباسی مانند ژاکت گنجاند یا به عنوان بخشی از لوازم جانبی مانند کوله پشتی استفاده کرد.

این پارچه به گونه‌ای طراحی شده است که در معرض نیروهایی مشابه لباس‌های روزمره آسیبی نبیند. این پارچه را می‌توان در ماشین لباسشویی با دمای ۴۰ درجه سانتیگراد شستشو داد. سلول‌های خورشیدی در یک رزین پلیمری ضد آب قرار گرفته‌اند و توسط کاربر قابل لمس نیستند. طول هر سلول خورشیدی تنها پنج میلی‌متر و عرض آن ۱٫۵ میلی‌متر است.

دکتر Hughes-Riley، از گروه تحقیقاتی نساجی پیشرفته دانشگاه ناتینگهام (ATRG) گفت: «تا به حال، تعداد کمی از مردم تصور می‌کردند لباس یا منسوجات آنها بتواند برای تولید برق استفاده شود. موادی که ما ساخته‌ایم، برای همه مقاصد، ظواهر و رفتاری مشابه با هر منسوجات معمولی دیگری کاربرد دارد، زیرا می‌توان آن را مچاله کرد و در ماشین شست. اما در زیر سطح آن، شبکه‌ای از بیش از هزار سلول فتوولتائیک کوچک پنهان است که می‌تواند انرژی خورشید را برای شارژ دستگاه‌های شخصی به کار گیرد.

منسوجات الکترونیکی پتانسیل تغییر رابطه مردم با فناوری را دارند. این نمونه اولیه نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم بسیاری از دستگاه‌ها را با انرژی خورشیدی شارژ کنیم. این یک پیشرفت هیجان‌انگیز است که مبتنی بر فناوری‌های پیشینی است که ما ساخته‌ایم و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان آن را برای تولید انرژی بیشتر بهبود داد».

این ماده قابل تنفس و از نظر شیمیایی پایدار است، زیرا تمام سلول‌های خورشیدی از سیلیکون ساخته شده‌اند.

خانم Kgatuke از دانشکده هنر و طراحی ناتینگهام گفت: «این پروژه نشان می‌دهد که چگونه منسوجات الکترونیکی می‌توانند در خط مقدم پایداری باشند و این پتانسیل را دارند که مفاهیم موجود ما از فناوری را تغییر دهند. ما روش‌های بافندگی قدیمی را با فناوری مدرن ترکیب کرده‌ایم تا محصولاتی در آینده ایجاد کنیم که ممکن است تصور مردم را از پوشاک و لوازم الکترونیکی تغییر دهد».


>> ساخت یک حسگر چاپ سه بعدی برای بیماری های حساس به نور

>> ارتقای توانایی های حرکتی با پوشیدنی های هوشمند


منبع: inceptivemind.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *