مکالمه ی ماهیان و زنبورها از راه دور به کمک ربات ها

دو گروه بسیار متفاوت از جانداران در اتریش و سوئیس به کمک مفسرهای رباتیک توانستند حرکات خود را همگام سازند. در این طرح که چندین دانشگاه اروپایی شرکت داشتند، مکالمه‌ی از راه دور به جانداران در تنظیم حرکات کمک می‌کرد. در ادامه این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی مروری بر این آزمایش جدید خواهیم داشت.

مکالمه جانداران به کمک رباتهاآشنایی با طرح مکالمه ی رباتیک

این ایده‌ی غیر معمول از دل گروه Mobile Robotics یا MOBOTS در دانشگاه EPFL سر برآورد. این گروه به دنبال راه حل‌های مؤثر برای ادغام ربات‌ها و جاندارن هستند. این گروه در سال ۲۰۱۷ نمونه‌ای به اندازه‌ی کافی حقیقی از گورخرماهی ساختند که توانست سایر ماهیان گروه را هدایت نماید.

در این پژوهش جدید گروه ماهیان را به گونه‌ای دیگری از جانداران، یک دسته زنبور، وصل کردند. علائم ارتباطی به شکلی بود که سایر جانداران آن را درک کنند. در مورد ماهیان داشتن ظاهری خاص، رنگ و راه راه بودن بدن، به همراه سرعت حرکت، حرکت دادن باله‌ها و دم به شکلی خاص مهم است. ربات‌های فعال در جمعیت زنبورها اما از طریق حرکات نوسانی و ایجاد تغییر در هوای پیرامون و دما ارتباط برقرار می‌کنند.

هر ربات اطلاعات جانداران پیرامون را دریافت کرده و پس از ترجمه به ربات‌های دیگر، از جمله ربات‌های فعال در جمعیت گونه‌ی دیگر، ارسال می‌کند. در واقع ربات‌ها در نقش نوعی مترجم برای ترجمه‌ی اطلاعات ۷۰۰ کیلومتر دورتر کار می‌کنند.

نحوه ی انجام آزمایش

این طرح پیش از این سابقه نداشته است. پس از آزمایش مشاهده شد که دو گونه‌ی جانداران با برخی ویژگی‌های گونه‌ی دیگر سازگار می‌شوند. زنبورها بی‌قرارتر می‌شوند و تجمعات کوچک‌تری را تشکیل می‌دهند. از طرف دیگر ماهیان بیش از پیش گرد هم جمع می‌شدند.

انتخاب‌های در دسترس گونه‌ها در این آزمایش محدود بوده است. ماهیان می‌توانستند به صورت ساعتگرد یا پادساعتگرد گرد یک حلقه بچرخند و زنبورها گرد یکی از پایانه‌های رباتیک جمع می‌شدند. در صورت انجام حرکت ذکر شده توسط ماهیان یکی از ربات‌های جمعیت زنبورها فعال می‌شد که در نتیجه زنبورهای بیشتری را به گرد خود جذب می‌نمود( و بالعکس). ایده‌ی کلی ساده است. ماهیان باید در جهتی خاص بچرخند و زنبورها در یک نقطه اجتماع کنند.

همان‌طور که انتظار می‌رود در ابتدای چنین آزمایشی همه حرکات به شکل تصادفی انجام می‌شود. پس از ۲۵ دقیقه، اما، کل جمعیت ماهیان در خلاف عقربه‌های ساعت شنا می‌کردند و زنبورها به طور موثر جذب یکی از ربات‌ها شدند.

گروه در فکر به کارگیری این ایده برای جانداران حیات وحش است. به عنوان نمونه می‌توان پرندگان را از فرودگاه‌ها دور کرد یا زنبورها را برای گرده‌افشانی مؤثر سمت گیاهان یک منطقه جذب کرد.


در زمینه رباتیک در مجله فناوری های توان افزا و پوشیدنی:

ساخت سامانه ای بزرگ با استفاده از ربات های کوچک مستقل

توانایی و حرکات تحسین برانگیز ربات ها


منبع: newatlas
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *