نمایشگاه چاپ سه بعدی و مسابقه بهترین چاپگرهای سه بعدی ایران

نخستین نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی و مسابقه انتخاب بهترین چاپگرهای سه بعدی ایرانی توسط ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

نمایشگاه چاپ سه بعدی و مسابقه بهترین چاپگرهای سه بعدی ایران

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به نقل از ستاد خبری نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی، این نمایشگاه به دنبال همگانی کردن استفاده از فناوری ساخت افزودنی و وارد کردن این فناوری به زندگی روزمره مردم ایران است بنابراین این جشنواره در قالب بخش‌های سخنرانی، مسابقه و غرفه‌های نمایشگاهی سعی در معرفی بهتر دانش ساخت افزودنی و فرصت‌های آن به جامعه ایران داشته تا با نشان دادن دست آوردهای فعالان این حوزه در سطح کشور زمینه هم‌افزایی و همفکری در این رشته فراهم شود.

ایده و نوآوری‌های جدید عامل خلق ثروت و اشتغال

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برگزاری نخستین نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی اظهار کرد: «انجام فعالیت‌های علمی و دانش بنیان راهی است که مسیر رسیدن به خودکفایی و اقتصاد دانش بنیان را کوتاه‌تر می‌کند در واقع علم و دانش ثروت دنیای امروز است که در این زمینه نیز جوانان ایرانی سرآمد هستند و باید با استفاده از توانمندی‌های آنها در مسیر پیشرفت و توسعه کشور قرار گیریم».

محمدرضا ریاحی عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر درباره نفوذ صنعت ساخت افزایشی در صنایع کشورمان گفت: در حال حاضر دو صنعت طلاسازی و دندان‌سازی پیشرفت‌های خوبی را با ورود فناوری چاپ سه بعدی داشته‌اند و همچنان رو به رشد در حال ادامه مسیر هستند. وی با بیان اینکه فناوری چاپ سه بعدی فناوری ساخت و تولید آینده است گفت: نیاز است در کشور در عرصه تولید و ساخت در حوزه‌های مختلف با ورود این فناوری پیشرفت کنیم تا سهمی در بازار جهانی این فناوری داشته باشیم در واقع با کاربردهایی که این فناوری در صنایع مختلف همچون پزشکی و معماری دارد در دنیا و در آینده‌ای نه چندان دور تحول تولید و ساخت را مشاهده خواهیم کرد.

بهرخ خوشــنویس استاد دانشــگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا درباره فناوری چاپ سه بعدی و اهمیت آن گفت: مهمترین تأثیر فناوری چاپ سه بعدى ارزانقیمت چنانچه در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها استفاده گسترده داشته باشند کمک به رشد خلاقیت نسل جوان است.

خوشنویس همچنین درباره برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی عنوان کرد: برگزارى این نمایشگاه اقدام مناسبى براى اشاعه آگاهى عموم و تشویق دست‌اندرکاران فناوری چاپ سه بعدی است تا در آینده شاهد توسعه این فناوری در ایران باشیم.

رویداد سالانه چاپ سه بعدی ایران

ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته‌ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی و مسابقه انتخاب بهترین چاپگرهای سه بعدی ایران را با هدف گرد هم آوری فعالین و ارزش‌آفرینان این صنعت با مخاطبین بالقوه و بالفعل آن و هم چنین مسئولان و سرمایه‌گذاران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ برگزار می‌کند. این گردهمایی بزرگ علمی و صنعتی، در سه بخش اصلی برگزار می‌گردد.

مسابقه: مسابقه انتخاب بهترین چاپگرهای سه بعدی ایران، ویژگی‌های فنی چاپگرهای سه بعدی ساخت ایران را به چالش می‌کشد و برآیند این رقابت پایگاه داده‌ای خواهد شد که راهنمای مخاطبین این صنعت خواهد بود. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌ی ساخت چاپگرهای سه بعدی در ایران صورت گرفته است. امروزه در برخی از فناوری‌های ساخت افزودنی دستگاه‌های تولید شده ایرانی می‌توانند با نمونه‌های برتر خارجی رقابت کنند. در راستای به نمایش در آوردن پیشرفت‌ها و دست‌آوردهای فعالان این صنعت به جامعه و تشویق فعالان این رشته، مسابقه  بهترین چاپگرهای سه بعدی ایران به عنوان یکی از بخش‌های ۳DSHOW برگزار می‌شود.

نمایشگاه: نمایشگاه دستاوردهای صنعت چاپ سه بعدی و فناوری‌های ساخت افزودنی، دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی ایران در این صنعت را به نمایش خواهد گذاشت و بستری است برای ارتباط بیش از پیش جامعه با صنعت چاپ سه بعدی و گسترش نفوذ این صنعت در سایر صنایع ایران.

سخنرانی: به منظور ترویج فناوری چاپ سه بعدی و آشنایی دانش‌آموزان با این فناوری سخنرانی‌های ترویجی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و مردم عادی همزمان با نخستین نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی برگزار می‌شود. با توجه به اهمیت این فناوری و لزوم آشنایی دانش‌آموزان از سنین پایین این اقدام مد نظر قرار گرفته تا دانش‌آموزان از مقاطع پایین با این فناوری و اهمیت آن آشنا شوند. سخنرانی‌ها نگاهی به وضعیت کنونی، فرصت‌ها و خلأها و همچنین آینده‌ی صنعت چاپ سه بعدی ایران خواهند داشت.

مشاهده جزئیات بیشتر: ۳dshow.ir

منبع: isti.ir ، ۳dshow.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *