هفت موضوع داغ اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۷

اینترنت اشیا در آینده کسب و کار و تجارت تحول ایجاد خواهد کرد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ فرصت‌های خوبی برای اینترنت اشیا پیش‌بینی می‌کنند. آن‌ها باور دارند IoT از یک سو با افزایش کیفیت و بهره‎وری و اطمینان، روابط مشتریان و رشد کسب و کار را بهبود خواهد داد و از سوی دیگر هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. داشتن مدل مناسبی از یک شرکت مبتنی بر اینترنت اشیا، مشتریان جدید و بینش وسیع‌تر و رضایت مشتریان را به ارمغان می‌آورد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید تا با هفت موضوع داغ اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۷ آشنا شوید:

هفت موضوع داغ اینترنت اشیا در سال 2017

۱-اینترنت اشیا و زنجیره بلوکی همسو خواهند شد

اینترنت بسیاری از جنبه‌های کسب و کار و افراد و سازمان‌ها را متحول کرده است . با این حال، چگونگی اجرای معاملات برای افراد و سازمان‌ها به روز نیست. امروزه فناوری زنجیره بلوکی تنها یک مفهوم نیست بلکه در بسیاری از کاربردهای فناوری‌های مالی (FinTech) مبتنی بر اینترنت اشیا به کار می‌رود. زنجیره بلوکی (Blockchain) یک فناوری برای برنامه‌های معامله‌های نسل جدید است که اعتماد، پاسخگویی و شفافیت در فرآیندهای کسب و کار را فراهم می‌کند. با زنجیره بلوکی، می‌توان زمینه را برای ابداع سبک جدیدی از تعاملات دیجیتال فراهم کنیم. این فناوری، پتانسیل کاهش هزینه و پیچیدگی پردازش‌های متقابل بازرگانی را دارد. برای نمونه، زنجیره بلوکی اجازه می‌دهد تا اوراق بهادار به جای چند روز، در چند دقیقه حل و فصل شود.

بسیاری از متخصصان بیان می‌کنند که زنجیره بلوکی حلقه گمشده‌ای است که می‌تواند مشکلات مربوط به حفظ حریم خصوصی و قابلیت اطمینان را در اینترنت اشیا حل و فصل کند. زنجیره بلوکی می‌تواند برای ردیابی میلیاردها دستگاه‌ متصل IoT و پردازش ارتباطات و هماهنگی میان دستگاه‌ها و صرفه‌جویی قابل‌توجه برای تولیدکنندگان صنعت IoT به کار ‌رود. این رویکرد غیرمتمرکز با حذف نقاط ضعف، یک اکوسیستم انعطاف‌پذیر برای دستگاه‌ها ایجاد می‌کند. الگوریتم‌های رمزنگاری مورد استفاده در زنجیره بلوکی حریم خصوصی داده‌های مصرف‌کنندگان را حفظ می‌کند. در سال ۲۰۱۷ اینترنت اشیا و زنجیره بلوکی همسو خواهند شد تا امنیت و حریم خصوصی بهتری نوید می‌دهد و دری به سوی نسل جدیدی از نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و فرصت‌ها باز شود.

۲-دستگاه‌های اینترنت اشیا و حمله‌ منع خدمات توزیع‌شده (DDoS)

شرکت پژوهشی فورستر (Forrester) اعلام کرده که حمله DDoS به ۱۶۰۰ تارنما در آمریکا تنها بخش کوچکی از مشکلاتی است که دستگاه‌های متصل IoT در آینده ایجاد خواهند کرد. این حمله، آسیب‌پذیری دستگاه‌های اینترنت اشیا را در برابر حمله DDoS نشان می‌دهد. در این حمله سرورهای وبگاه‌هایی از جمله توییتر، نت فلیکس، نیویورک تایمز و پی‌پال (PayPal) در ۲۱ اکتبر سال ۲۰۱۶ در سراسر آمریکا فلج شدند. شرکت فناوری‌های زیرساخت اینترنت آمریکایی داین (Dyn) نخستین وبگاهی بود که مورد حمله سایبری قرار گرفت. در حمله DDoS حمله‌کنندگان با تعداد زیادی رایانه و شبکه‌هایی که در اختیار دارند یک سرور را هدف می‌گیرند و با ارسال درخواست‌های جعلی انبوه برای بازدید، آن سرورها را از کار می‌اندازند. یکی از منابع ترافیک دستگاه‌هایی بود که مورد حمله بدافزار Mirai قرار گرفتند. همه شواهد نشان می‌دهد تعداد بی‌شمار دستگاه‌های IoT مانند دوربین‌های مداربسته و گوشی‌های هوشمند که به صورت روزمره در سراسر جهان به کار می‌روند توسط نرم‌افزارهای مخرب موردحمله قرار گرفتند و از آن‌ها برای از کار انداختن سرورهای شرکت‌های بزرگ استفاده شد.

۳-اینترنت اشیا و اهمیت مفهوم Mobile Moment

اینترنت اشیا فرصت‌های جدید و مزیت رقابتی (competitive advantage) برای بازارهای فعلی و آینده خلق می‌کند. مزیت رقابتی شامل مجموعه عوامل یا توانمندی‌هایی است که همواره شرکت را به نشان دادن عملکردی بهتر از رقبا قادر می‌سازد. فناوری IoT نه تنها با داده سروکار دارد بلکه با تمام مراحل جمع‌آوری داده، این‌که چگونه و چه‌زمانی و کجا و چرا داده را جمع‌آوری کنیم در ارتباط است. فناوری‌هایی که اینترنت اشیا را ایجاد می‌کنند تنها اینترنت را تغییر نمی‌دهند بلکه اشیایی که به اینترنت متصل هستند را نیز تغییر می‌دهند.

مفهوم «Mobile Moment» به بازه زمانی کوتاهی گفته می‌شود که مشتری یا مصرف‌کننده تصمیم می‌گیرد برای به دست آوردن خدمات موردنیاز خود از یک برنامه‌کاربردی گوشی استفاده کند. برنامه کاربردی که مشتری برای استفاده خود انتخاب می‌کند در مقایسه با برنامه‌های مشابه دیگری که او رد می‌کند و استفاده نمی‌کند برای موفقیت شرکت‌ها مهم است. این مفهوم با رشد IoT در دستگاه‌های اینترنت اشیا مانند لوازم خانگی هوشمند و خودروها و گوشی هوشمند و دستیاران مجازی به مرور زمان بیشتر ظاهر می‌شود و شرکت‌های بزرگ برای بهبود این مفهوم در کسب و کار خود تلاش می‌کنند. همه دستگاه‌های متصل جریانی ارزشمند از داده تولید می‌کنند که در نهایت توسط تولیدکنندگان و صاحبان کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا تعامل بهتری با مصرف‌کننده داشته باشند.

۴-اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و کانتینرها

در اینترنت اشیا، هوش مصنوعی می‌تواند در پردازش حجم عظیمی از داده‌های دستگاه‌های IoT به شرکت‌ها کمک کند. هدف کلی بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده برای یافتن الگویی است که بتواند هرچه بهتر در تصمیم‌گیری کمک کند. سال ۲۰۱۷ نرم‌افزارهای اینترنت اشیا در خدمات ابری (Cloud Services) و دستگاه‌های لبه (Edge Device) و دروازه‌ها (Gateaway) گسترده خواهد شد. همچنین شاهد پیاده‌سازی IoT بر معماری میکروسرویس‌های نوین (Microsrvice) و کانتینرها (Container) خواهیم بود. میکروسرویس‌ها نوعی الگوی معماری برای توسعه نرم‌افزار است که در آن برنامه‌های پیچیده و بزرگ به بخش‌های کوچک و مستقل و ماژولار شکسته می‌شوند و با استفاده از یک رابط کاربری ساده با دیگر ماژول‌ها در تعامل قرار می‌گیرد. مجازی‌سازی یکی از روش‌های پرطرفدار برای پیاده‌سازی کارگزاران وب است. این فناوری موجب کاهش هزینه‌های تجارت‌های کوچک می‌شود. امکاناتی همچون کانتیرنرها برای مجازی‌سازی با سربار کم (lightweight virtualization) مورد استفاده قرار می‌گیرد. خدمات ابری یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای استخراج داده‌ها از دستگاه‌های IoT به کار می‌روند.

۵- ارتباطات و IoT

ارتباط بخش‌های مختلف IoT به حسگرها توسط فناوری‎های متنوعی همچون وای‌-فای (Wi-Fi)، بلوتوث (Bluetooth)، وای‌-فای با توان کم، وای‌-مکس (Wi-Max)، اترنت (Ethernet)، فناوری تکامل بلندمدت (LTE) و فناوری نوظهور لای-‌فای (Li-Fi) صورت می‌گیرد. در فناوری لای-‌فای برای انتقال اطلاعات از طیف نور مرئی، فروسرخ و نزدیک به فرابنفش استفاده می‌شود و به عنوان راه حلی برای غلبه بر محدودیت‌های پهنای باند فراکانس رادیویی پیشنهاد شده است. در سال ۲۰۱۷، شکل‌های جدید ارتباطات بی‌سیم مانند اینترنت اشیای باندباریک (NB-IoT) پروژه مشارکت نسل سوم (۳GPP) و LoRaWAN و یا Sigfox مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. فناوری‌های LoRaWAN و Sigfox از جمله فناوری‌های شبکه‌های دوربرد با توان پایین (LPWAN) هستند که امکان برقراری اتصال با نرخ داده پایین را در پهنه جغرافیایی وسیع و با مصرف توان کم فراهم می‌کنند. این شبکه‌ها گزینه‌ای مناسب جهت اتصال حسگرها و هوشمندسازی شهرها و صنایع هستند.

۶- کمبود متخصص در اینترنت اشیا

سازمان‌هایی که پروژه‌های IoT مانند هوشمندسازی شهرها و صنایع را راه‌اندازی می‌کنند با کمبود نیروی متخصص روبرو هستند. برای بخش امنیت IoT نیروی کاری کمی وجود دارد. بر اساس نظرسنجی TEKsystems، ۴۵ درصد از شرکت‌ها برای پیداکردن متخصصان امنیت IoT تلاش می‌کنند. ۳۰ درصد از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که در یافتن بازاریاب دیجیتال با مشکل روبرو شده‌اند. در سال ۲۰۱۷ فروشندگان عمده صنعتی بر آموزش IoT سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

۷-مدل‌های جدید تجارت در IoT

مهم‌ترین بخش IoT، شروع و سرمایه‌گذاری و فعالیت هر تجارتی با یک مدل مناسب کسب و کار مبتنی بر IoT است که نیاز‌های انواع تجارت‌های الکترونیکی و بازارهای عمودی و افقی و مصرف‌کننده را برآورده کند (بازار عمودی بازاری است که بخش مشخصی از یک صنعت یا طیف مشخصی از مشتریان را هدف گرفته است مثل ارائه خدمات یا محصولی در حوزه صنایع نفت یا گاز. بازار افقی بازاری است که در آن خدمات یا محصول ارائه شده طیف وسیعی از بخش‌های یک صنعت را هدف می‌گیرند، مثلا بحث امنیت رایانه‌ای چراکه هر شرکت یا سازمان به آن نیاز دارد). مدل تجارت جدید مبتنی بر IoT هزینه دستگاه‌ها را میان مصرف‌کنندگان به اشتراک می‌گذارد و هزینه تولیدکنندگان را کاهش می‌دهد. همچنین تجربه کاربری (UX) را دلپذیرتر خواهد کرد. در سال ۲۰۱۷ تجارت‌های جدیدی به بازار افزوده می‌شود. یکی از عناصر مهم همراه شدن خدمات با محصولات است. برای مثال با دستیار صوتی Alexa شرکت آمازون افزون بر یک بلندگوی بی‌سیم، خدماتی مانند تشخیص صدا، پخش موسیقی را در اختیار داریم.

مسیر پیش رو

اینترنت اشیا اکوسیستمی است که پیچیدگی آن به صورت روزافزون افزایش می‌یابد. IoT گام بعدی اتوماسیون و انقلاب صنعتی در اشیا پیرامون ما است. همسو شدن فناوری‌خای جدید پیاده‌سازی IoT را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند و همه جنبه‌های زندگی و کار را بهبود می‌دهد. لوازم خانگی و فضای پارکینگ و خانه‌های هوشمند توسط IoT وارد دنیای دیجیتال می‌شوند. این فناوری یک صنعت چند هزار میلیاردی را در آینده نزدیک نوید می‌دهد.

منبع: Datafloq

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *