هوش مصنوعی گوگل با نگاه کردن به طرحهای شما نقاشی میکشد

شرکت گوگل پس از ارائه برنامه هوش مصنوعی که می‌توانست خط خطی‌های ساده شما را پیش‌بینی و آنها را به نقاشی تبدیل کند حال برنامه‌ای ارائه داده که خود نقاشی می‌کشد. این برنامه که طرح‌های RNN نامیده می‌شود، افزون بر اینکه می‌تواند خطوط ساده را تکمیل کند، طرح‌های ساده متعدد را نیز با هم ترکیب و نقاشی‌های خلاقانه‌ای را بوجود می‌آورد که می‌تواند الهام بخش نقاشان، طراحان و هنرمندان باشند.

هوش مصنوعی گوگل با نگاه کردن به طرح‌های شما نقاشی می‌کشد

آیا به خاطر دارید که سال گذشته گوگل یک ابزار وب مبتنی بر هوش مصنوعی منتشر کرد که طراحی شما را پیش‌بینی می‌کرد؟ خوب، آن نقاشی‌های ساده که رسم می‌کردید اکنون برای آموزش هوش مصنوعی گوگل و اینکه چطور نقاشی بکشد مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج این برنامه طرح‌های RNN نامیده می‌شود و صادقانه بگویم، در حال حاضر همانند یک کودک نوپا نقاشی می‌کشد. اما دانشمندان هوش مصنوعی گوگل مانند هر پدر و مادر دیگری، به این فناوری افتخار می‌کنند.

پژوهشگران گوگل، David Ha و Douglas Eck برای ایجاد طرح‌های RNN، بیش از پنج میلیون طرح کشیده شده توسط کاربران و برگرفته از برنامه Quick, Draw گوگل را جمع‌آوری کردند. هر زمان که یک کاربر با این برنامه چیزی را رسم می‌کرد نه تنها تصویر نهایی بلکه خط‌ها و جهت قلم که کاربر استفاده می‌کرد نیز ثبت شد. نتایج به دست آمده یک تصویر کامل‌تر از چگونگی نقاشی کشیدن به ما می‌دهد.

Ha و Eck 70،۰۰۰ طرح آموزشی در ۷۵ دسته‌بندی مختلف، از جمله «گربه»، «ماشین آتش‌نشانی»، «باغ»، «جغد»، «خوک»، «چهره» و «پری دریایی» را جمع‌آوری کردند. هدف آنها چه بود؟ ایجاد یک ماشین که بتواند مفاهیم انتزاعی را به شیوه‌ای همچون انسان رسم کند و تعمیم دهد. و آیا توانست؟ پس از مطالعه این داده‌ها، در ابتدا ماشین آموخت که بر اساس ورودی بشر، نقاشی بکشد. همانطور که در اینجا دیده می‌شود:

هوش مصنوعی گوگل با نگاه کردن به طرح‌های شما نقاشی می‌کشد

توجه کنید، همانطور که در ردیف ماقبل آخر به وضوح دیده می‌شود، هوش مصنوعی تنها خط به خط طرح انسان را کپی نمی‌کند. ورودی در سمت چپ یک گربه با سه چشم را نشان می‌دهد اما هوش مصنوعی از مفهوم کپی برداری می‌کند نه طرح. و آن به اندازه کافی می‌داند که یکی از سه چشم اضافی است.

در مرحله بعد، طرح‌های RNN یاد می‌گیرند تا اشیا را بدون کپی کردن یک طرح آغاز کنند.

هوش مصنوعی گوگل با نگاه کردن به طرح‌های شما نقاشی می‌کشد

اما در وهله اول چه مزیت‌هایی می‌توان از رسم اشیا توسط شبکه‌های عصبی به دست آورد؟ چه زمانی آنها در ساخت تصاویر واقعی توانا می‌شوند؟ خب، همانطور که Ha و Eck توضیح می‌دهند، اگر چه خطوط کودکانه هستند اما آنها شاهکارهایی از انتزاع و فشرده‌سازی داده هستند. آنها می‌گویند: «به ما بگویید مردم چگونه تصاویر جهان اطراف خود را به نمایش در می‌آورند و بازسازی می‌کنند». به عبارت دیگر، آنها انسانی‌تر و طبیعی‌تر هستند. و هنگامی که شما به یک هوش مصنوعی آموزش می‌دهید تا طرحی را رسم کند، شما می‌توانید آن را با انواع روش‌های سرگرم کننده گسترش دهید. طرح‌های RNN می‌توانند خطوط ساده رسم شده توسط شخص دیگری را تکمیل کنند:

هوش مصنوعی گوگل با نگاه کردن به طرح‌های شما نقاشی می‌کشد

این هوش مصنوعی می‌تواند طرح‌های ساده مختلف را با هم ترکیب کند. در تصویر زیر، از شبکه عصبی خواسته شده که دسته «گربه» و «صندلی» را با هم ترکیب کند. نتیجه؟ گربه-صندلی عجیب و غریب و واهی:

هوش مصنوعی گوگل با نگاه کردن به طرح‌های شما نقاشی می‌کشد

همچنین می‌توان آنچه که «الحاقات پنهان فضا» نامیده می‌شود را ایجاد کرد. به تعدادی طرح ساده نگاه کنید و ترکیب آنها با هم و با نسبت‌های مختلف برای ایجاد طرح‌های جدید با ویژگی‌های متعدد. در گروه نقاشی سمت چپ، تصویر زیر، هوش مصنوعی چهار طرح ساده مختلف را با هم ترکیب کرده است: خوک، خرگوش، خرچنگ و چهره:

هوش مصنوعی گوگل با نگاه کردن به طرح‌های شما نقاشی می‌کشد

این نقاشی‌ها به وضوح اساسی و بنیانی هستند اما روش‌های مورد استفاده برای ایجاد آنها بسیار جالب و به طور بالقوه مفید است. در آینده، برنامه‌های هوش مصنوعی همچون طرح‌های RNN می‌توانند به عنوان کمک‌های خلاقانه برای طراحان، معماران و هنرمندان استفاده شوند. اگر کسی با یک تصویر و یا طراحی خاص در حال کشمکش باشد، می‌تواند از هوش مصنوعی برای جذب کارهای خود و ارائه چند تغییر پیشنهادی استفاده کند. تصاویری که رایانه تولید می‌کند ممکن است مفید نباشد، اما آنها می‌توانند جرقه‌ای در انسان بوجود آورند. آیا این خلاقیت هوش مصنوعی است؟ سخت است که بفهمیم آن را چه چیز دیگری باید بنامیم.


در مورد دست‌آوردهای هوش مصنوعی بیشتر بخوانید:

>>سخنرانی TED: اختراعات باورنکردنی هوش مصنوعی ادراکی

>>رابط برنامه نویسی جدید گوگل میتواند اجزای درون فیلم را شناسایی کند


منبع: theverge

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *