آیا واقعیت مجازی راههای ارتباطی ما را تغییر خواهد داد؟

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که فناوری واقعیت مجازی انقلابی در صنعت بازی و سرگرمی بوده است و به تدریج راه خود را برای ورود به زمینه‌های دیگری همچون آموزش نیز پیدا کرده است. اما آیا واقعیت مجازی ارتباطات و روش‌های تعامل ما را نیز تغییر خواهد داد؟

آیا واقعیت مجازی راههای ارتباطی ما را تغییر خواهد داد؟

روش‌های برقراری ارتباط ما همواره در حال تغییر است. هر نوآوری در فناوری، کانال‌ها و فرصت‌های جدیدی برای استفاده افراد و انتشار اطلاعات به ارمغان می‌آورد. با سرمایه گذاری‌های انجام شده در زمینه واقعیت مجازی و حمایت از این فناوری توسط شرکت‌های بزرگی همچون سامسونگ، فیس بوک، سونی و HTC به سختی می‌توان از این فرصت در حال ظهور چشم پوشی کرد. افزون بر این هر دو چارچوب واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) با مجموع درآمد ۱۲۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ برای ایجاد تأثیری چشمگیر در صنعت آماده است. در واقع بنابر گفته‌های مدیر عامل سابق شرکت BrendanIribe ,Oculus، واقعیت مجازی «اساساً تغییر ارتباطات» است.

چارچوب‌های دیجیتال به مدت طولانی روشی خلاق برای ارتباطات بوده است و اکنون کانال‌هایی ایجاد شده است که دوباره ارتباطات را تغییر می‌دهد. در واقع فناوری واقعیت مجازی با ویدئوها و تصویربرداری همه جانبه ۳۶۰ درجه انقلابی در این زمینه بوجود آورده است. پس آینده ارتباطات چگونه خواهد بود؟

برقراری ارتباط چهره به چهره با واقعیت مجازی

کنفرانس ویدئویی، تعاملات راه دور بین حرفه‌های کسب و کار را تسهیل کرده و از طریق چارچوب‌هایی همچون اسکایپ و FaceTime به موفقیت‌های بزرگی نیز دست پیدا کرده است. در حال حاضر اینطور به نظر می‌رسد که واقعیت مجازی فناوری‌های آینده را تغییر خواهد داد.

دو نفر از دو نقطه مختلف دنیا می‌توانند به صورت مجازی یکدیگر را ملاقات و تقریباً در همان فضا یک مکالمه چهره به چهره داشته باشند. گذشته از «دست دادن»، این تعامل می‌تواند به اندازه حضور در همان اتاق واقعی باشد.

AltspaceVR قصد دارد این جلسات گفت و گوی واقعیت مجازی را بخشی از زندگی روزمره کند. با برنامه‌های همراه AltspaceVR برای گوشی‌های هوشمند، ایجاد گفت و گوهای واقعیت مجازی همچون جلسات اسکایپ امکان‌پذیر شده است. به کمک واقعیت مجازی، فعالیت‌ها بیشتر از گفت و گوی تنها به اشتراک گذاشته می‌شود، بویژه زمانی که کاربران از گزینه‌هایی برای دیدار در محیط‌های مانند اتاق بازی، مازها و یا گالری‌های هنری مجازی استفاده می‌کنند.

واقعیت مجازی سهولت درک را افزایش خواهد داد

اگر یک تصویر ارزش هزار کلمه را داشته باشد و یک ویدئو ارزش یک میلیون نفر، تصور کنید ارزش یک تجربه مجازی چقدر است. با واقعیت مجازی و تولید فیلم‌های ۳۶۰ درجه ما می‌توانیم با مخاطبان در هر نقطه‌ای ارتباط برقرار کنیم. با این فناوری هم به بینندگان این شانس داده می‌شود تا از بهترین صندلی در خانه خود فیلم تماشا کنند، یا یک پیاده روی در فضا داشته باشند. در واقع واقعیت مجازی بیشتر از دیدن یک صحنه است و فرصتی برای واقعاً آنجا بودن ارائه می‌دهد.

و همه اینها در مورد سرگرمی نیست. شرکت املاک در تلاش است تا عهده‌دار صنعت مدل سازی سه بعدی شود، همانند Matterport، که اعلام کرد آنها کل پایگاه داده خود را متشکل از بیش از ۲۵۰٫۰۰۰ تصویر نقشه را تبدیل به واقعیت مجازی کردند و توانایی راه رفتن و گشت و گذار در فضای نقشه‌ها با هدست واقعیت مجازی امکان‌پذیر است.

واقعیت مجازی به ابزار جدیدی برای بازاریابی و ارتباطات گروهی تبدیل خواهد شد

مخاطبان به طور فزاینده‌ای خواستار چیزهای بیشتر هستند، آنها می‌خواهند سرگرم و درگیر روش‌های جدید و نوآورانه شوند. واقعیت مجازی ابزار مناسبی برای ایجاد تجربه تأثیرگذار است، تجربه‌ای که کاربر هرگز فراموش نخواهد کرد.

اگر ارتباطات حرفه‌ای بخواهند نتایج واقعی، تعاملی، محتوای به طور کامل همه‌جانبه و بسیار قدرتمند داشته باشند، محصولات واقعیت مجازی در ظرفیت خود برای ایجاد محیط‌ها و حضور مخاطبان بی‌نظیر است.

واقعیت مجازی درک را بهبود می‌بخشد

برنامه جدید واقعیت مجازی نیویورک تایمز، nytvr، تنها یک نمونه از یک سازمانی است که از واقعیت مجازی برای انتقال داستان‌ها و پیام‌هایی که اکتشافی و قانع کننده است، استفاده کرده است.

البته واقعیت مجازی جایگاه خود را در صنعت سرگرمی دارد اما ما شاهد استفاده از آن در آموزش هم هستیم. واقعیت مجازی در زمینه‌هایی مانند طراحی و مهندسی، حتی پزشکی و علوم، راهی برای تجسم محصول و به دست آوردن درک بهتر از آن ارائه می‌دهد. ما می‌دانیم که ویدئو یک ابزار آموزشی بهتر از متن است، بنابراین تصور کنید اثربخشی چیزی که واقعیت است و به اندازه واقعاً حضور داشتن می‌توان تجربه و یادگیری کسب کرد، چقدر است.

واقعیت مجازی و ارتباطات

Mark Bolas استاد مدرسه USC از هنرهای سینمایی و یک پژوهشگر در مؤسسه فناوری‌های خلاق است. وی در گفت و گویی که با بی بی سی داشت توضیح می‌دهد که واقعیت مجازی به ما اجازه می‌دهد از دلبستگی‌های فعلی به رابط‌های رایانه‌ای فرار کنیم و فضایی ایجاد کنیم که به ما اجازه می‌دهد تا احساسات خود را مهار کنیم و برای ارتباط با مردم تمایل داشته باشیم.

این سخنرانی در TED توسط تهیه کننده فیلم، Chris Milk، قدرت واقعیت مجازی را بیشتر نشان می‌دهد. Chris Milk استدلال می‌کند که واقعیت مجازی یک ایده آل برای ایجاد همدلی با قرار دادن ذهنی خودتان در نقطه نظر شخصیت‌ها است.

مدیر بازاریابی شرکت Jerry Gottheil ,Altspace می‌گوید: «وقتی که شما با کسی در محیط واقعیت مجازی ملاقات می‌کنید، حسی وجود دارد که شما واقعاً با هم هستید و این تجربه چیزی است که تاکنون کسب نکرده‌اید». وی اشاره کرد که واقعیت مجازی اجازه می‌دهد تا ما یک حس واقعی از نزدیکی را تجربه کنیم.

ما در آستانه یک انقلاب هستیم که در نهایت روش تعامل ما با دیگران را همچون زندگی، کار و بازی‌ها تغییر خواهد داد.

نویسنده: Solomon Rogers

منبع: linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *