ویژگی های اسکلت های بیرونی

امروزه کمتر مکان عمومی است که فناوری از آن تاثیر نگرفته باشد. فناوری تسهیل کننده زندگی در مکان امروزی آن متوقف نمی‌شود. اما با همین فناوری هم انجام همه کارها ساده نیست. برخی فناوری‌ها با کارایی و دقت بالای خود از دیگران متمایز می‌شوند. اسکلت‌های بیرونی به صورت خاص در این‌جا مد نظر ماست. در متن حاضر سعی شده است معرفی مختصری از اسکلت بیرونی صورت گیرد. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تصویری از بدن آهنین انسان

فناوری‌های پوشیدنی سامانه‌هایی هستند که روی بدن قرار می‌گیرند ویا با لباس ترکیب می‌شوند. پوشیدنی‌ها در افزایش بهره کاری و یا ارائه خلاصه‌ای از فعالیت‌های بدن به ما کمک می‌کنند. یکی از این فناوری‌ها که در پزشکی، کشاورزی، صنایع خودروسازی و ساخت و ساز تاثیر دارند اسکلت‌های بیرونی هستند. این فناوری هنوز در حال پیشرفت است. هدف آن دوری از آسیب فیزیکی و افزایش کارکرد کاربر است.

در صنعت یک اسکلت بیرونی رباتیک تحمل کاربر و توانایی او را افزایش می‌دهد. در بخش‌های زیر به دنبال ویژگی‌های مختلف اسکلت بیرونی از جنبه‌های مختلف هستیم.

اسکلت بیرونی چیست؟

فناوری اسکلت بیرونی هنوز به نقطه‌ای نرسیده که تعریفی برای آن قابل ارائه باشد. اما می‌توان تصویری از موجودیت آن ترسیم کرد. یک اسکلت بیرونی نوعی پوشیدنی است که با همکاری کاربر می‌تواند نتیجه‌ای خاص تولید کند. این نتیجه می‌تواند افزایش کارایی فرد باشد. اما این گونه دستگاه‌ها جایگزین کامل بخش‌های بدن نیست.

اسکلت بیرونی از مواد سخت مانند فیبر کربن، فلز و … یا مواد کشسان ساخته شده است. برخی از این اسکلت‌های بیرونی با حسگرهایی ساخته شده است که نسبت به حرکت بدن حساس است. اسکلت‌های بیرونی از نظر نوع حرکت نیز متنوع هستند. به عبارتی پشتیبانی از حرکت تمام بدن یا یک قسمت بدن به صورت تخصصی را انجام می‌دهند.

انتظار می‌رود که روش انجام کارهای سنگین در سال‌های آینده به کمک اسکلت‌های بیرونی تغییر یابد. به این صورت نیاز ما برای نیروی کاری که کارهای سخت و فیزیکی انجام می‌دهد نیز کاهش خواهد یافت.

آشنایی با نحوه عملکرد اسلکت بیرونی

همان طور که پیش‌تر اشاره شد اسکلت بیرونی به بخشی از بدن متصل می‌شود. یک اسکلت بیرونی فشار را در قسمت‌های مورد پشتیبانی از بدن کاهش می‌دهد. این پوشیدنی‌ها برای افرادی که در کار صنعتی دارند بسیار مفید است و به عنوان نمونه فشار را از گردن دور می‌کنند. این فناوری از برق استفاده نمی‌کند. بلکه برای کار به یک سامانه تامین نیرو محتاج است.

فواید استفاده از اسکلت بیرونی

اسکلت بیرونی را می‌توان برای طیف وسیعی از امور به کار گرفت. پیشرفت بیشتر با گذر زمان اتفاق می‌افتد. فواید این فناوری را می‌توان به صورت زیر فهرست کرد.

افزایش بهره وری

سازمان‌هایی که از اسکلت بیرونی برای کمک به کارمندان خود استفاده می‌کنند شاهد افزایش بهره‌وری کارمندان خود بوده‌اند. چراکه اسکلت‌های بیرونی خستگی کارمندان را کاهش می‌دهند. بنابراین کارمندان می‌توانند ساعات‌های طولانی‌تری با نتایج بهتر کار کنند.

راحتی بیشتر

اسکلت بیرونی از بدن کاربر و فرم بدنی وی حمایت می‌کنند. بنابراین راحتی فرد حین کار افزایش می‌یابد. این پوشیدنی حرکت اجزای مختلف بدن را راحت‌تر می‌سازد. کشیدگی عضلات، مفاصل، گردن، بازو، شانه، کمر و بالاتنه را کاهش می‌دهد.

کشش کمتر عضلات

اسکلت بیرونی برای از بین بردن فشار اضافی روی عضلات طراحی می‌شوند. بنابراین بافت عضلانی بدن کمتر کشیده می‌شود که خود سبب کاهش خستگی در بدن کاربر می‌شود. استفاده از اسکلت بیرونی احتمال آسیب فیزیکی را نیز کاهش می‌دهد. آسیب معمولا در زمانی که کاربر برای انجام کار تلاش مضاعفی را به کار می‌گیرد در بدن ایجاد می‌شود. بدون این تلاش و تقلا مسما احتمال آسیب کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر کاربران حتی پس از کار نیز می‌توانند فعال باشند.

افزایش کیفیت کار

همان طور که پیش‌تر اشاره شد این فناوری در مواردی که نیروی بدنی نیاز است بسیار مفید است. زمانی که بدن کاربر در شرایط خوبی باشد احتمال دچار شدن به ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی بیشتر‌ می‌شود. همزمان این شرایط بدنی برای کاربر نگرانی ایجاد نمی‌کند. پس محیط کار سالم‌تر خواهد بود.

نویسنده: Rhys Gregory

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *