تحلیل نتایج پرسشنامه ارزشیابی پوشیدنی های رباتیک دانشگاه ETH Zurich

دو سال پیش در سایت Exoskeleton Report پرسشنامه‌ای برای ارزیابی استفاده از اسکلت‌های بیرونی منتشر شد. در این مقاله نتایج پرسشنامه، تحلیل و پیشنهادهای پیرامون مورد استفاده بودن ارزیابی روش‌های استفاده از رباتیک پوشیدنی را بررسی خواهیم کرد. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نتایج پرسشنامه‌ای که به درستی تحلیل شود شرایط کنونی و آن‌چه در آینده پیش رو داریم را نشان خواهد داد. پرسشنامه و تحلیل آن پنجره‌ای به شیوه تفکر تولید کنندگان و مصرف کنندگان باز می‌کند. همچنین فرصتی مناسب برای یادگیری بیشتر است. هدف نهایی یک پرسشنامه رسیدن به توصیه‌هایی است که محدودیت‌های پذیرش فناوری را از میان بردارد. دو سال پیش در سایت Exoskeleton Report پرسشنامه‌ای برای ارزیابی استفاده از اسکلت‌های بیرونی منتشر شد.

پیکربندی مصرف کنندگان پوشیدنی رباتیک

اینک نتایج این پرسشنامه و تحلیل‌های آن منتشر شده است. مولفان نتایج این پرسشنامه از ETH Zurich تعدادد ۲۸۶ پاسخنامه از این پرسشنامه آنلاین جمع‌اوری کردند. اما تنها ۱۲ پرسشنامه به صورت کامل پر شده بود. شرکت‌کنندگان از پوشیدنی‌های برای بهبود توانایی(۱۶.۵ درصد)، کمک فیزیکی(۳۸درصد)، توانبخشی(۳۹.۸درصد) و سایر مقاصد(۵.۷درصد) استفاده کردند. همان طور که انتظار می‌رود پوشیدنی‌های رباتیک برای کمک فیزیکی و توانبخشی باید با نظارت استفاده شوند. برای افزایش قدرت فیزیکی نیازی به نظارت نیست. شرکت‌کنندگان بیشتر با پوشیدنی‌های پایین تنه و پوشیدنی‌های رباتیک دست و مچ کار کرده بودند. محیط‌های استفاده شامل محیط‌های کاری، آزمایشگاهی، کلینیکی و به شکل غالب خانگی بوده است. اسکلت‌های بیرونی پزشکی برای بیماران آسیب نخاعی، قربانیان سکته و یا کاربران دارای مشکلات عضلانی-استخوانی استفاده می‌شده است. این آمار با آمار تولیدکنندگان اسکلت‌های بیرونی و ارتز رباتیک تطابق دارد.

دید مصرف کنندگان در مورد پوشیدنی های رباتیک

همان‌طور که در مورد فناوری‌های روبه رشد انتظار می‌رفت، غالب شرکت‌کنندگان اعتقاد داشتند که این فناوری در مرحله آزمایشی است. یک چهارم افراد از این فناوری دیدی برابر یک محصول کاربردی داشتند. گزارش این پرسشنامه به نحوه ارزشگذاری کاربران و نیازهای ایشان اختصاص داده شده است. موارد قابل توجه در این حوزه کاربرد، سهولت استفاده، کارایی، ایمنی و راحتی بوده است.

کمبود استاندارد فراگیر برای ارزیابی کارایی

پس از ارزشگذاری رباتیک‌های پوشیدنی بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان اعتقاد داشتند که قادر به مقایسه تولیدات خود بر اساس استاندارهای تعیین شده نیستند. به طور مشابه مصرف‌کنندگان نیز معیار مشخصی برای تعیین کارایی دستگاه نداشتند. بنابراین احساس نمی‌کردند که ارزیابی دستگاه کامل شده است. در حالیکه شرکت‌کنندگان قادر به مقایسه دستگاه‌ها با استانداردهای موجود نداشتند، سه چهارم آنان اعتقاد داشتند که فرآیند طی شده برای ارزیابی دستگاه کمک شایانی به فرآیند توسعه آن کرده است.

مولفان اعتقاد داشتند که مصرف‌کنندگان خیلی دیر درگیر فرآیند تولید شده‌اند. مانع اصلی در این مورد پول است. در حال حاضر آزمایش این وسایل در تاثیرگذاری آنان متمرکز است. درحالیکه تمرکز باید بر رضایت کاربر باشد. در واقع رضایت کاربر عامل تعیین کننده برای ادامه توسعه یا رها کردن یک محصول است.

به گفته مولفان این پرسشنامه مشکل مربوط به استاندارد آزمایش‌ها یک مشکل دو طرفه است. کاربران نمی‌توانند دستگاه خود را با یک روش مناسب ارزیابی کنند پس معیارهایی خودساخته را استفاده می‌کنند. در عین حال وجود این معیارهای خود مانعی برای همه ‌گیر شدن استانداردهای فعلی است. بنابراین در زمینه پوشیدنی‌های رباتیک نه تنها به سرفصل‌ها و معیارهای مناسب نیاز است، بلکه باید بین فعالان توافقی باشد تا پژوهش کمی به عنوان یک روش علمی ارزشمند شناخته شود.

توصیه‌هایی برای بهبود کیفیت محصولات پوشیدنی رباتیک

افزون بر توصیه‌های پیشین، برای اینکه کاربران دنیای واقعی زودتر در فرآیند ارزشیابی دخیل شوند، دو پیام داریم. نخست اینکه داده‌های آزمایشی به شکل کمی گزارش داده شود. به این توسعه‌دهندگان مجبور خواهند شد که مصرف‌کنندگان برهم کنش بیشتری داشته باشند. دوم اینکه سنجه‌های استاندارد رواج یابند.

این پرسشنامه به عنوان راهنمای ایجاد یک جعبه ابزار مناسب ارزشیابی پوشیدنی‌های رباتیک قابل استفاده است. لینک زیر شما را به این جعبه ابزار هدایت می‌کند(در حال حاضر این جعبه ابزار برای استفاده در تلفن‌های همراه بهینه شده است).

: https://www.usabilitytoolbox.ch


روش جدید سلول های بنیادی برای درمان آسیب های نخاعی
استفاده از تحریک اپیدورال برای درمان عوارض آسیب نخاعی در خانه


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *