روش جدید سلول های بنیادی برای درمان آسیب های نخاعی

پژوهشگران دانشگاه منیتوبا، یک روش درمانی مبتنی بر سلول‌های بنیادی ایجاد کرده‌اند که ممکن است به درمان‌های بازسازی‌کننده جدیدی برای افراد مبتلا به آسیب‌های نخاعی منجر شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

روش جدید سلول های بنیادی برای درمان آسیب های نخاعی
دکتر سید مجتبی حسینی و دکتر سهیلا کریمی مقاله‌ای را در مجله علوم اعصاب منتشر کرده‌اند که در مورد روش جدید سلول‌های بنیادی برای درمان آسیب‌های نخاعی است. اعتبار: دانشگاه منیتوبا

کلید ترمیم موفقیت آمیز بافت نخاعی

دکتر سهیلا کریمی، استاد فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی در کالج پزشکی Max Rady و همکارانش یک روش درمانی جدید ایجاد کرده‌اند که می‌تواند نتایج پیوند سلول‌های بنیادی عصبی را به طور قابل‌توجهی بهینه و عملکرد موش‌های نخاعی را بازیابی کند.

کریمی که دانشمند مؤسسه پژوهشی در بیمارستان کودکان منیتوبا است، گفت: «ما در مورد این یافته‌های جدید هیجان‌زده هستیم، زیرا آنها روش سلول‌های بنیادی برای درمان یک بیماری عصبی ناتوان‌کننده که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده را تسهیل می‌کنند».

کریمی ادامه داد: «پیوند سلول‌های بنیادی عصبی پتانسیل فوق العاده‌ای برای ترمیم بافت پس از آسیب نخاعی ارائه می‌دهد، با این حال بقای کم سلول‌های بنیادی پیوندی و ناکارآمدی آنها در جایگزینی سلول‌های آسیب دیده‌ی نخاعی، موفقیت این روش را در کاربردهای بالینی به چالش کشیده است. ما دریافتیم وجود دسته‌ای از مولکول‌های بازدارنده در نخاع آسیب دیده موفقیت پیوند سلول‌های بنیادی را به شدت محدود می‌کند. زمانی که این مولکول‌ها را در زمان پیوند مسدود کردیم، منجر به افزایش بقای سلول‌های بنیادی و تولید سلول‌های عصبی مناسب در ستون فقرات آسیب‌دیده شد. درواقع چالش‌های اصلی با رویکردهای درمانی سلول‌های بنیادی موجود از بین رفت. این روش موش‌ها را قادر ساخت تا با بهتر راه بروند».

این اثر به سرپرستی نویسنده نخست، دکتر سید مجتبی حسینی، دانشجوی دکتری در گروه پژوهشی دکتر کریمی، با عنوان «Suppressing CSPG/LAR/PTPs Axis Facilitates Neuronal Replacement and Synaptogenesis by Human Neural Precursor Grafts and Improves Recovery after Spinal Cord Injury» در مجله علوم اعصاب منتشر شده است.

این پژوهش با توسعه یک رویکرد هدفمند، زمینه‌ی جدیدی را ایجاد می‌کند که می‌تواند سلول‌های بنیادی عصبی پیوندی را به سمت تولید انواع سلول‌هایی هدایت کند که برای ترمیم نخاع آسیب دیده حیاتی هستند. نکته مهم این است که این درمان از بقای طولانی مدت و ادغام عملکردی این سلول‌های تازه تشکیل شده در نخاع آسیب دیده پشتیبانی می‌کند. این کلید ترمیم موفقیت‌آمیز بافت پس از آسیب نخاعی است.

آسیب های ضایعه نخاعی

ضایعه نخاعی یک بیماری عصبی ویرانگر و پرهزینه است. در حال حاضر، بیش از ۸۶۰۰۰ کانادایی با آسیب نخاعی زندگی می‌کنند که ۴۰ درصد آنها زیر ۴۵ سال سن دارند و هر سال نزدیک به ۱۴۰۰ مورد جدید به آنها افزوده می‌شود. در سال ۲۰۱۹، هزینه سالانه آسیب نخاعی در کانادا ۲٫۷ میلیارد دلار برآورد شد. این هزینه‌ها شامل مدیریت پزشکی و بستری شدن در بیمارستان و همچنین هزینه‌های غیرمستقیم مانند از دست دادن یا کاهش بهره‌وری است.

افراد مبتلا به ضایعه نخاعی چندین دهه است که با پیامدهای ناتوان کننده این بیماری زندگی می‌کنند و توسعه درمان‌های جدید پزشکی بازسازی کننده یک نیاز برآورده نشده برای بهبود کیفیت زندگی جمعیت بزرگی از مردم است.


>> استفاده از تحریک اپیدورال برای درمان عوارض آسیب نخاعی در خانه

>> چگونه میتوان پس از آسیب نخاعی دوباره راه رفت: روشهای درمانی و تجربه ها


منبع: medicalxpress

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

1 comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *