پرواز نخستین ماهواره متن باز

UPSat، نخستین ماهواره متن باز توسط یک فضاپیمای باری به ایستگاه بین‌المللی فضایی رسید. این ماهواره در هفته‌های آینده در مدار قرار خواهد گرفت.

پرواز نخستین ماهواره متن باز

UPSat، نخستین ماهواره متن باز

بنیاد آزاد فضایی (Libre Space Foundation) یک سازمان اختصاص داده شده به توسعه آزاد سخت افزار فضایی است. این بنیاد از پروژه SatNOGS متولد شده و در حال حاضر در فضا است. پروژه SatNOGS برنده نخستین جایزه Hackaday بوده است. بنیاد آزاد فضایی، یک سفینه فضایی شرکت Orbital ATK را که حامل ماهواره مکعبی متن باز بوده را اخیراً راه‌اندازی کرده و در حال حاضر ماهواره مکعبی (Cubesat، فضاپیمای کلاس U، یک نوع ماهواره کوچک برای تحقیقات فضایی است) آنها در مسیر خود به ایستگاه بین المللی فضایی رسیده است.

ماهواره مکعبی در اصل UPSat نام دارد. UPSat یک ماهواره مکعبی و به طور کامل متن باز است. همه چیز از شاسی‌ها تا سیستم عامل کاملاً باز است و همه فایل‌های منبع در تارنمای GitHub در دسترس است.

UPSat در حال حاضر در مسیر خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی در یک فضاپیمای باری، Orbital ATK Cygnus قرار دارد. از آنجا، UPSat توسط اعضای فعلی ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) تخلیه و با کمک NanoRacks مستقر خواهد شد. در واقع نخستین ماهواره متن باز از ایستگاه بین المللی فضایی پرتاب خواهد شد. اگر شما می‌خواهید اطلاعاتی که UPSat منتشر می‌کند را بشنوید، یک ایستگاه زمینی SatNOGS بسازید و آن را روی ۴۳۵٫۷۶۵ مگاهرتز تنظیم کنید. با یک آنتن خوب شما باید قادر به شنیدن اطلاعات این ماهواره زمانی که ISS در آسمان است و یا چند بار در هفته، باشید.

شما می‌توانید راه‌اندازی فضاپیمای Cygnus را در ویدئوی زیر ببینید. ناسا همچنین یک ویدیو ۳۶۰ درجه از سکوی پرتاب ضبط کرده است که متأسفانه چند ثانیه پس از پرتاب قطع شده است.


در مورد فناوری‌های فضایی بخوانید:

>>ناسا واقعیت مجازی Play Station را برای آموزش ربات‌های فضایی بکار می‌گیرد

>>آماده کردن ربات فضانورد Valkyrie برای سفر به مریخ

>>چکمه های هوشمند دانشگاه MIT مانع لیز خوردن فضانوردان میشود


منبع: hackaday

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *