آشنایی با کاربردهای عملی پوشیدنی ها

یکی از رایج‌ترین کاربردهای پوشیدنی‌ها ردیابی سلامت است. اما افزون بر این مورد کاربردهای بسیار دیگری نیز برای پوشیدنی‌ها وجود دارد. تشخیص و استفاده از امواج مغزی، کولر قابل حمل، مربی فوتبال، گچ و آتل شکل پذیر و … چند نمونه از نوآوری‌های حوزه پوشیدنی‌هاست که در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به آن می‌پردازیم.

ردیاب شنا به شکل عینک شنا

استارت‌آپ Guangli عینک شنای Holoswim را به عنوان ردیاب شنا ساخته است. استفاده از ردیاب‌های تلفن همراه برای شناگران مناسب نیست زیرا برای چک کردن اطلاعات باید هر بار استخر را ترک کنند وتلفن همراه را بررسی کنند. عینک Holoswim یک عینک شنا با تجهیزات الکترونیک ضد آب و صفحه نمایش OLED هولوگرافیک است که سرعت شناکردن،‌ اطلاعات نوع شنا، تعداد عرض استخر و زمان شنا را ردیابی می‌کند و هشدار تلفن زنگ تلفن همراه را نیز تا فاصله پنج متری از تلفن همراه زیر اب نمایش می‌دهد.

این کوله پشتی تا ۱۲ ساعت شما را خنک نگه می‌دارد

کوله پشتی Honu با الهام از سیستم‌های تنظیم درجه حرارت مورد استفاده در لباس‌های فضایی ناسا ساخته شده است و فرد را تا ۱۱ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر می‌کند.
این کوله‌پشتی دارای یک منبع ۳ لیتری آب است که یک بسته یخ یا ژل سرد به آن افزوده می‌شود. یک پمپ به طور مداوم آب را از طریق لوله‌هایی که در قسمت پشت، سینه و شانه‌های کاربر قرار دارد، به گردش در می‌آورد. این فناوری انتقال حرارت، ThermoCore نامیده می‌شود.
همچنین Honu دارای برخی ویژگی‌های کوله پشتی معمولی است، مانند یک محفظه اصلی ۵ لیتری و شش جیب بیرونی. Honu نام لاک‌پشت سبز دریایی در هاوایی است. قیمت خرده فروشی این کوله‌پشتی ۵۰۰ دلار خواهد بود.

نوآوری در آتل‌بندی و گچ‌گیری ارتوپدی

پژوهشگران دانشگاه کارنگی‌ملون ماده‌ای جمع و جور، قابل تنظیم و استفاده مجدد برای آتل‌بندی و استفاده در ارتوپدی توسعه دادند. این ماده با پیچیدگی‌های بدن مطابقت پیدا کرده و استفاده از آن راحت است؛ بدون وابستگی به متخصصان پزشکی.

ایده Exoform در بحبوحه همه‌گیری کووید۱۹ شکل گرفت، به عنوان یک ماسک صورت که می‌تواند با چاپ سه بعدی و قالب‌گیری برای هر فرد مناسب باشد. پس از مدت کوتاهی، گروه متوجه شد که این مواد می‌تواند به طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار گیرد. گچ Exoform می‌تواند با موفقیت از اعضای پیچیده‌ی بدن پشتیبانی کرده و سفتی خود را در طول روند بهبود تنظیم کند. همچنین قابل تنفس است و می‌توان آن را در آب غوطه‌ور کرد.
برای قالب‌گیری، Exoform نیاز به حرارت بین ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد دارد. قالب‌گیری دارای یک سیستم سنجش و کنترل است که یک چراغ LED سفید را روشن می‌کند تا نشان دهد که مواد در دمای مناسب برای شکل‌گیری هستند. پس از گرم شدن، کاربران می‌توانند مواد را به صورت دستی به شکل مناسب خود درآورند. با سفت شدن، چراغ سفید LED کم رنگ می‌شود.

وقتی بدن شروع به ترمیم کند، کاربر می‌تواند قسمت‌هایی از گچ را بردارد که موجب افزایش تحرک و در نهایت افزایش سرعت بهبود می‌شود.

نوآوری در آتل‌بندی و گچ‌گیری ارتوپدی

کفی کفشی که فوتبالیست‌ها را راهنمایی می کند

هرچند جایگزینی برای مربی فوتبالوجود ندارد، نمی‌توان منکر این امر شد که توجه مربی محدود است و نمی‌تواند همیشه مراقب تک تک حرکات بازیکنان باشد. در جنین مواردی کفی کفش Jogo از شرکت SportsTalentVision به کار می‌آید. این کفی کفش به همراه حسگرهای ضد آب و یک اپلیکیشن همراه با هر بار شارژ ۳۰ ساعت کار می‌کند و قادر است در هر ثانیه هزار داده را ذخیره کند. این پوشیدنی تعداد دفعات برخورد پا با توپ، مسافت طی شده، سرعت متوسط، شتاب، تعداد پاس‌های ارسالی و یا دریافتی، قدرت شوت، توزیع قدرت در هر پا، و فاصله دریبل را انداره‌گیری می‌کند. داده‌ها جمع شده را می‌توان برای مقایسه کارکرد اعضای یک تیم فوتبال به کار گرفت. این پوشیدنی اینک با پویش Kickstarter در حال توسعه است.

 کفی کفشی که فوتبالیست‌ها را راهنمایی میکند

استارت‌آپ Luminopia از تصاویر رایانه‌ای برای درمان تنبلی چشم استفاده می‌کند

تنبلی چشم در کودکی زمانی ایجاد می‌شود که یکی از چشم‌ها از دیگری در دید پیشی می‌گیرد. به مرور زمان مغز می‌آموزد که برای دیدن به چشم دیگر تکیه کند که خود سبب تقویت این مشکل می‌شود. درمان‌های تنبلی چشم شامل استفاده از قطره، پوشانیدن یکی از چشم‌ها و استفاده از لنز است. اگر Luminopia موفق به کسب تائیدیه FDA شود روش دیگری هم به این فهرست افزوده خواهد شد.Luminopia برای درمان تنبلی چشم تصاویر نشان داده شده از طریق یک هدست واقعیت مجازی را دستکاری می‌کند.

تغییر شدت رنگ‌ها و یا حذف بخشی از تصویر برای تشویق مغز به استفاده از داده‌های هر دو چشم برای تشخیص تصویر کامل هدف این دستکاری‌هاست. برای آزمایش این روش شرکت Luminopia از ۱۰۵ کودک مبتلا به تنبلی چشم کمک گرفت. ۵۱ کودک به مدت ۱۲ هفته، هفته‌ای شش روز و روزانه یک ساعت تصاویر پیشنهادی Luminopia را تماشا کردند. نتایج نشان می‌دهد که دید این کودکان ۱٫۸ خط در جدول بینایی سنجی بهبود یافت و کودکانی که از این روش استفاده نکردند دیدشان ۰.۸ خط بهبود یافت.

 استارت‌آپ Luminopia از تصاویر رایانه‌ای برای درمان تنبلی چشم استفاده می‌کند

تشخیص آلزایمر با استفاده از سیگنال‌های EEG

پژوهشگران دانشگاه Bath در انگلستان می‌توانند به کمک سیگنال‌های EEG آلزایمر را در مراحل نخست تشخیص دهند. برای اینکار آنان یک کلاهک EEG روی سر بیمار قرار می‌دهند. سپس تصاویر رایانه‌ای از پیش چشمان فرد عبور می‌کند. تغییر جزئی در سیگنال‌ها به درمانگر می‌گوید که آیا فرد تصویر را به خاطر می‌آورد یا خیر. این آزمایش تنها دو دقیقه زمان نیاز دارد و می‌توان بیماری آلزایمر را با این روش در مراحل نخست تشخیص داد. تشخیص زود هنگام این بیماری می‌تواند در کند کردن روند آن و پیشرفت بیماری موثر باشد. این روش Fastball EEG نامگذاری شده است.

 تشخیص آلزایمر با استفاده از سیگنال‌های EEG

صفحه نمایشی که اطلاعات را روی پارچه نشان می‌دهد

پژوهشگران Waterloo به دنبال ساخت وسیله‌ای کوچک و در دسترس برای نمایش اطلاعات اساسی وسیله‌ای به نام PocketView ساخته‌اند که می‌تواند در کنار وسایل هوشمند کنونی کاربر کار کند و یا وسیله‌ای مستقل باشد. در حال حاضر PocketView در اشکال مختلف مانند قلم، تلفن یا ساعت قابل استفاده است و چراغ‌های آن برای نمایش اطلاعات پایه از زیر پارچه و در جیب کاربر می‌درخشد. این وسیله خصوصا در مواردی به درد می‌خورد که جیب کاربر کوچک است و تمایلی به گذاشتن وسایل حجیم و یا بزرگ در جیب وجود ندارد. اطلاعات نمایش داده شده با آن‌چه روی صفحه تلفن همراه می‌بینیم متفاوت است. اطلاعاتی مانند دستورات پایه جهت‌یابی یا یک علامت کوجک برای اینکه کاربر بداند پیامی دارد. بزرگ‌ترین امتیاز این وسیله این است که صفحه آن می‌تواند در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته شود.

 صفحه نمایشی که اطلاعات را روی پارچه نشان می‌دهد

الیاف جدید MIT به عنوان ماهیچه مصنوعی

نوع جدیدی از الیاف که توسط پژوهشگران MIT توسعه یافته و OmniFibers نامیده می‌شود، حاوی یک کانال مایع در مرکز است و زمانی‌که فعال می‌شود، پارچه به عنوان یک ماهیچه مصنوعی عمل می‌کند.
این الیاف هنگامی که به لباس تبدیل شود، میزان کشیدگی یا فشرده شدن را حس می‌کند، سپس بازخورد لمسی فوری را در قالب فشار، کشش یا ارتعاش ارائه می‌دهد.
چنین پارچه‌هایی می‌توانند در لباس‌هایی استفاده شوند که به تربیت خوانندگان یا ورزشکاران برای کنترل بهتر تنفس کمک می‌کنند یا به بیماران در حال بهبودی از بیماری یا جراحی کمک می‌کنند تا الگوهای تنفسی خود را بازیابی کنند.

پارچه‌های حاصله به اندازه کافی نازک و انعطاف‌پذیر هستند که با استفاده از ماشین‌های تجاری معمولی دوخته یا بافته شوند.
ویژگی اصلی این نوع پارچه، اندازه بسیار باریک آن، استفاده از مواد ارزان و سازگاری با پوست انسان است. زمان پاسخ سریع آن و قدرت و تنوع نیروهایی که به شما ارائه می‌دهد، امکان ایجاد یک سامانه بازخورد سریع را برای آموزش یا ارتباطات از راه دور با استفاده از لامسه فراهم می‌کند.

شیائومی از عینک هوشمند جدید خود رونمایی کرد

غول لوازم الکترونیکی چینی شیائومی از توسعه یک دستگاه مفهومی پوشیدنی به نام Xiaomi Smart Glasses خبر داد. این دستگاه شبیه عینک معمولی است و قرار است به عنوان یک دستگاه مستقل مورد استفاده قرار گیرد، نه به عنوان یک وسیله جانبی گوشی هوشمند. شیائومی در اطلاعیه خود خاطر نشان می‌کند که با ایجاد یک عینک هوشمند، این شرکت به دنبال تولید دستگاهی برای جایگزینی گوشی هوشمند است؛ دستگاهی که نیازی به حمل در جیب یا کیف ندارد. سایر دستگاه‌های مشابه به طور خاص بر افزودن قابلیت‌هایی به تلفن‌های هوشمند مانند واقعیت افزوده متمرکز شده‌اند. اما عینک جدید شیائومی به کاربران این امکان را می‌دهد تا ایمیل‌های خود را بخوانند، عکس بگیرند و به تماس‌های صوتی پاسخ دهند، اما بدون تلفن. شیائومی ایده ارائه برنامه‌های واقعیت افزوده را کنار نگذاشته است.

 شیائومی از عینک هوشمند جدید خود رونمایی کرد

عینک آنها دارای برنامه‌هایی است که به کاربران در هنگام رانندگی کمک می‌کند. شیائومی یک پردازنده کوچک چهار هسته‌ای ARM در قاب دستگاه جا داده است. آنها همچنین دکمه‌هایی را برای کنترل، دوربین و حتی یک میکروفون ظریف، وای‌فای، بلوتوث و باتری به دستگاه افزودند. اما ستاره واقعی عینک جدید نمایشگر microLED است. این دستگاه بر اساس فناوری هدایت موج ساخته شده است. متأسفانه، برای کوچک کردن چنین سیستمی نیاز به جبران است؛ این عینک‌های هوشمند تک رنگ هستند. آنها تنها می‌توانند داده‌ها و تصاویر را به رنگ سبز نمایش دهند. این دستگاه ۵۱ گرم وزن دارد و در صورت استفاده، بسیار شبیه یک عینک معمولی است. شیائومی خاطرنشان می‌کند که این عینک‌های هوشمند تنها یک مفهوم هستند، بنابراین مشخص نیست که آیا این شرکت قصد دارد آنها را واقعاً بسازد و بفروشد.


پوشیدنی دانشگاه Stanford برای سنجش انرژی مصرفی بر پایه حرکت پاها
توسعه رابط های مغز و کامپیوتر برای کمک به افراد فلج


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *