نظارت بر حرکات بازو پس از سکته با یک پوشیدنی مبتنی بر هوش مصنوعی

آمارها حاکی از آن است که در سراسر جهان از هر چهار بزرگسال بالای 25 سال، یک نفر در طول زندگی خود دچار سکته مغزی می‌شود. یکی از جدی‌ترین پیامدهای این بیماری ناتوانی است. پژوهشگران در لیتوانی بر ایجاد یک سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی متمرکز شدند که هدف آن تسهیل فرآیند توانبخشی است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نظارت بر حرکات بازو پس از سکته با یک پوشیدنی مبتنی بر هوش مصنوعی
.

Rytis Maskeliunas، پژوهشگر دانشگاه صنعتی کاوناس و دیگر پژوهشگران لیتوانیایی در پروژه Biomac به دنبال ایجاد سامانه‌های نوآورانه و نظارت بر حرکات و عضلات بیماران در طول توانبخشی هستند.

به گفته Maskeliunas، سامانه جدید بخشی از راه‌کارهای پروژه Biomac برای نظارت بر بازو است. این سامانه برای آن دسته از بیمارانی مفید خواهد بود که نیاز به نظارت بر حرکات دست یا کل بازو در طول تمرینات توانبخشی دارند.

توانبخشی با فناوری تشخیص حرکت

ادغام فناوری تشخیص حرکت در فیزیوتراپی یک نوآوری است که به بیماران اجازه می‌دهد بر روی کار مورد نظر تمرکز کنند و آن را به درستی انجام دهند. این نرم افزار بیمار را قادر می‌سازد تا تمرینات را بررسی و تنظیم کند که روند بهبود و توانبخشی کارآمد را تضمین می‌کند.

این سامانه پوشیدنی که وضعیت عصب‌ها، ماهیچه‌ها و سلول‌های عصبی کنترل‌کننده‌ی آنها را اندازه می‌گیرد. روی دست پوشیده می‌شود و برای اندازه‌گیری انواع مختلف گروه‌های عضلانی در لحظه استفاده می‌شود. به گفته Maskeliunas، این روند ساده است. شما دستبند را روی بازوی خود می‌گذارید و سعی می‌کنید حرکات نشان داده شده در تصویر را انجام دهید. سامانه (یا پزشک آنلاین) به شما اطلاع می‌دهد که آیا تمرینات را به درستی انجام می‌دهید یا خیر.

Maskeliunas می‌گوید: «گروه ما مسئول این سامانه بود و همکاران در دیگر دانشگاه‌های لیتوانی مدل بیومکانیک (مدلی از عضلات و حرکات آنها) را توسعه و آزمایش را انجام دادند».

کاربردها

با این فناوری جدید، می‌توانید به طور دقیق ببینید که کدام عضله و با چه ظرفیتی کار می‌کند. چگونه به بار و با چه سرعتی واکنش نشان می‌دهد. این اطلاعات به متخصص اجازه می‌دهد تا با بیمار کار کند. البته نه کورکورانه، بلکه به طور دقیق بداند کدام عضلات خوب کار می‌کنند، کدام عضلات بیش از حد کار می‌کنند یا حتی خسته هستند.

چنین فناوری نه تنها کمک بزرگی به متخصص توانبخشی می‌کند، بلکه برای بیمار نیز ضروری است. بیمار با چنین فناوری می‌تواند تمرینات را در خانه ادامه دهد، پیشرفت را ببیند و احساس امنیت و آرامش کند.

این سامانه برای بیماران مبتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی یا بیماری‌هایی که نیاز به ترمیم عملکرد حرکتی دارند مهم است. بیماری‌هایی همچون آسیب بافت نرم یا عصبی، بیماری‌های سیستمیک مانند مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری پارکینسون.

این فناوری نوآورانه می‌تواند برای اهداف سلامتی نیز استفاده شود. برای نمونه، افرادی که به دلیل وضعیت نامناسب، یا حرکات مکرر در محل کار که به یک بخش از بدن فشار می‌آورند، دچار عدم تعادل عضلانی در بدن خود می‌شوند و اغلب درد مزمن (کمر، شانه یا مچ دست) یا خستگی را تجربه می‌کنند. این فناوری، ساده، کاربر پسند و استفاده از آن آسان است. همچنین برای افراد در هر سنی، چه کودک و چه بزرگسال، مناسب است.

سخن آخر

سامانه‌های رایانه‌ای و هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی نه تنها قادر خواهند بود مشکلات تجربه شده توسط بیمار را با جزئیات شناسایی کنند. بلکه پس از ارزیابی، قادر به تجزیه و تحلیل، سیستم‌سازی و ارائه بازخورد خواهند بود. اطلاعات و سفارش‌ها در مورد شیوه تنظیم برنامه توانبخشی به صورت جداگانه با توجه به وضعیت بیمار برای افزایش تحمل بار فیزیکی و فعال کردن روند بهبودی فراهم می‌شود.

پژوهش‌های آینده باید به توسعه برنامه‌های درمانی شخصی و انطباق الگوریتم برای پاسخ به طیف وسیع‌تری از اقدامات ممکن با در نظر گرفتن نیازهای فردی بیمار توجه کند.

اگرچه این مطالعه دقت سامانه را در اندازه‌گیری الگوهای حرکتی دست ارزیابی کرد، تأثیر طولانی‌مدت بر بهبود عملکرد در بیماران سکته مغزی نیاز به بررسی بیشتر دارد. از جمله ادغام این رویکرد با سایر روش‌های درمانی مانند کاردرمانی و فیزیوتراپی.


>> هوش مصنوعی و برنامه ریزی توانبخشی

>> طراحی یک پوشیدنی نرم و کشسان برای نظارت مداوم بر مفصل زانو


منبع: medicalxpress.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *