پوشیدنی های در حال توسعه و کاربرد آن ها در زندگی روزمره

فناوری‌های پوشیدنی با بهره گیری از آخرین پیشرفت‌های روز در حال گسترش هستند. ایده‌های نوین بسیاری در این حوزه وجود دارد، هر چند کاربرد همه‌ی آنان به صورت کامل مشخص نیست. وضعیت بسیاری از نمونه‌های آزمایشی و آخرین پوشیدنی‌های عرضه شده به بازار را می‌توان با وضعیت رایانه‌های امروزی و نسل‌های نخستین رایانه مقایسه کرد. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی برخی فناوری‌های پیشنهادی در این حوزه معرفی می‌شوند.

عینک هوشمند

عینک هوشمند شرکت MindX

چشم انداز بلند پروازانه‌ی شرکت MindX ساخت عینکی هوشمند است که اطلاعات مورد نظر کاربر را بر اساس واکنش‌ها و تفکرات وی در معرض نمایش قرار دهد. در حال حاضرشرکت از فناوری‌های عرضه شده توسط آزمایشگاه فیزیک تجربی دانشگاه Johns Hopkins برای تفسیر سیگنال‌های مغزی و پیگیری حرکت چشم استفاده می‌کند. این داده‌ها برای تشخیص مقصود کاربر از نگاه کردن به مکانی خاص به کار می‌رود. در حال حاضر این شرکت به دنبال یک مهندسی نرم‌افزار مسلط به مباحث رابط کاربری مغز و رایانه و یک دانشمند علوم اعصاب و داده است. این طرح هنوز در مراحل ابتدایی است.

سنجش ترکیبات شیمایی خون با حسگرهای روی بینی

Joseph Wang، ریاست مرکز پوشیدنی‌های دانشگاه California, San Diego از ایده‌ای برای سنجش ترکیبات موجود در خون توسط پوشیدنی‌ها خبر داد. ایده‌ی وی اندازه‌گیری پارامترهای مهم در سلامت افزون بر اندازه‌گیری علائم حیاتی و پارامترهای حرکتی(آن چه پوشیدنی‌های معمول انجام می‌دهد) است. ایده استفاده از یک برچسب پوشیدنی روی بینی است که ترکیبات عرق بدن را تحلیل می کند. این برچسب می‌تواند به شکل تهاجمی اما بدون درد نیز عمل کند. در این صورت آرایه‌ای از هزاران سوزن میکرومتری با نفوذ در پوست اطلاعات مورد نظر را جمع‌آوری خواهد نمود.

درمان درد بدون نیاز به دارو

Richard Hanbury پژوهشگری است که بیش از ۲۰ سال روی درمان درد بدون دارو تحقیق کرده است. سال آینده نتیجه‌ی پژوهش‌های وی به عنوان محصولی از Sana وارد بازار خواهد شد. این محصول چشم‌بندی است که با تابش نورهای رنگی و تولید امواج صوتی و رصد امواج مغزی به مغز می‌آموزد که حس درد را کاهش داده و یا از بین ببرد. آزمایش‌های این دستگاه تکمیل شده است و شرکت در انتظار دریافت مجوز FDA در آینده‌ی نزدیک است.

چشم بند Sana برای درمان درد بدون دارو

گوش دادن به صدای بدن

استارت‌آپ Data Garden کار خود را با ارائه‌ی یک اپلیکیشن موبایل برای گوش دادن به صدای گیاهان آغاز کرد. طرح جدید شرکت توسعه‌ی الگوریتمی برای گوش دادن به موسیقی قلب است. بخشی از الگوریتم باید بر اساس ضربان قلب یک صوت موسیقیایی تولید کند و بخش دیگر ساز مناسب موسیقی را انتخاب می‌کند. این برنامه کاربردهایی فراتر از سرگرمی دارد و در ارائه‌ی روشی ساده برای تصمیم گیری در مورد فعالیت بدنی موثر است. کاربر می‌تواند بر اساس موسیقی تولید شده در مورد چگونگی انجام تمرینات تمرکزی یا حتی تنظیم سرعت در هنگام دویدن تصمیم گیری کند.

گوش دادن با بدن

David Eagleman پژوهشگری است که به دنبال تفسیر سیگنال‌های صوتی به صورت الگوهای لرزشی است. دستگاهی که گروه وی توسعه داده‌اند پیش‌تر به صورت یک جلیقه برای کل قفسه‌ی سینه بود و اینک به صورت عمده دستبندی است که روی مچ قرار می‌گیرد. این مچ‌بند Buzz نام دارد. این دستگاه روی ۶۰۶ نفر ناشنوا آزمایش شده و این افراد به خوبی زبان لرزش را آموخته‌اند و آن را تفسیر می‌کنند. این گروه و شرکت NeoSensory قصد دارد از مچ‌بند خود برای تفسیر سیگنال‌های بی‌صدا مانند تغییرات بازار بورس استفاده کنند.

دستبدی که صدا را به الگوی لرزشی تبدیل می‌کند

ملاقات با خود آیندتان چگونه خواهد بود؟

Walter Greenleaf پژوهشگری در استنفرد است که با تحلیل داده‌های پوشیدنی‌ها تصویری از کاربر پوشیدنی‌های مزبور در آینده‌ی نزدیک تولید می‌کند. این تصویر به نوعی کیفیت مراقبت از سلامتی فرد را نشان می‌دهد. آزمایش روی دانشجویان دانشگاه نشان داد که ملاقات با خود آینده می‌تواند به افزایش انگیزه در حفظ سلامتی و اصلاح عادات نامناسب برای سلامتی کمک کند.


بیشتر بخوانیم

WearRAcon19 : گزارش روز دوم همایش فناوریهای رباتیک پوشیدنی ۲۰۱۹

استفاده از یادگیری ماشین برای بهبود قابلیت ربات های پوشیدنی و کمک به افراد دچار نقص حرکتی

مروری بر جدیدترین فناوری های پوشیدنی


منبع: spectrum.ieee

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *