پیاده روی به کمک اسکلت بیرونی باعث افزایش تحرک در افراد آسیب دیده نخاعی می شود

آزمایش چند مرکز در ایالات متحده نشان می­‌دهد پرورش عضلانی افراد با نقص حرکتی ناشی از آسیب نخاعی با استفاده از اسکلت بیرونی، بی­‌خطر، امکان پذیر و موثر است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری های توان‌افزا و پوشیدنی به این موضوع خواهیم پرداخت.

پیاده¬روی به کمک اسکلت بیرون باعث افزایش تحرک در افراد آسیب دیده نخاعی می¬شود

با توجه به نتایج یک آزمایش بالینی در چند مرکز درمانی که به صورت تصادفی انتخاب شدند، پیاده‌­روی به کمک اسکلت بیرونی در افرادی که از ناحیه نخاع دچار آسیب دیدگی هستند، ایمن، امکان پذیر و موثر است. مقاله، ” مهارت‌­های حرکتی از طریق پیاده‌­روی با اسکلت بیرونی در افراد مبتلا بهSCI : نتایج حاصل از یک آزمایش بالینی در سه مرکز درمانی” ، در ۴ آگوست سال ۲۰۲۰ در سایت Frontiers in Robotics and AI منتشر شد. دسترسی آزاد به آدرس موجود است.

نویسندگان این مقاله عبارتند از، Eun-Kyoung Hong، Pierre Asselin، کارشناسی ارشد، Steven Knezevic، Stephen Kornfeld و Ann M. Spungen از مرکز پزشکی James J. Peters VA، Gail Forrest، دکترای بنیاد کسلر، Peter Gorman، دکتر و William Scott، دکترای دانشکده پزشکی مریلند و Sandra Wojciehowski از بیمارستان Craig و بنیاد کسلر. این مطالعه در سه مرکز پزشکی ames J. Peters VA، بنیاد کسلر و دانشگاه مریلند انجام شده است.

اهداف پژوهشگران

این پژوهشگران به دنبال ایجاد رهنمودهایی بودند تا امکان پیاده­‌روی به کمک اسکلت­‌های بیرونی را برای افراد آسیب دیده نخاعی فراهم کنند. هدف آن­ها مشخص کردن این بود که این افراد طی چند جلسه درمانی مهارت پیاده‌­روی به کمک اسکلت بیرونی را یاد می­‌گیرند. در این مطالعه از دو اسکلت بیرونی مجهز استفاده شده است: Ekso GT (Ekso Bionics) و ReWalk (ReWalk Robotics)

۵۰ شرکت کننده این مطالعه شامل افراد مبتلا به تتراپلژی و پاراپلژی چه از نوع حرکتی کامل و یا نافص بودند. در این آزمایش که شرکت کنندگان به صورت تصادفی انتخاب می‌­شدند، عملکرد آنها در مجموع ۳۶ جلسه ارزیابی شد. شرکت کنندگان به صورت تصادفی در دو گروه برای مدت ۱۲ هفته تقسیم شدند.  گروه ۱ (پیاده روی به کمک اسکلت بیرونی) و گروه ۲ (انجام فعالیت همیشگی). پس از ۱۲، ۲۴ و ۳۶ جلسه، پیشرفت آنها با آزمایش­‌های ۱۰ ثانیه پیاده­‌روی طی مسافت ۱۰ متر (MWT10)، ۶ دقیقه پیاده‌­ر‌‌‌وی (MWT6) و پیاده روی با تعیین زمان (TUG)اندازه گیری شد.

نتایج پژوهش

طبق گفته دکتر Forrest، مدیر تیم و Caroline Reynolds، مدیر مرکز پزوهش‌های مهندسی تحرک و توانبخشی در بنیاد کسلر، اکثر شرکت کنندگان توانایی جابجایی موثر به کمک اسکلت بیرونی را فرا گرفتند. پس از ۱۲ جلسه، ۳۱ نفر (۶۲ درصد)، ۳۵ نفر (۷۰ درصد) و ۳۶ نفر (۷۲ درصد) به ترتیب به اهداف تغیین شده برای آزمایش­‌های MWT 10، MWT 6 و TUG دست یافتند. پس از ۳۶ جلسه، نتایج بهبود یافت، به ترتیب ۴۰ (۸۰٪) ، ۴۱ (۸۲٪) و ۴۲ (۸۴٪) نفر از شرکت کنندگان به ترتیب معیارهای MWT  ۱۰، MWT 6 و TUG را کسب کردند.

دکتر Forrest خاطرنشان کرد: “شرکت کنندگان فارغ از سطح آسیب دیدگی، کامل بودن یا مدت زمان آسیب دیدگی، بهبود پیدا کردند، این نشان می‌­دهد که می‌­توان از اسکلت­های بیرونی برای بهبود تحرک در طیف وسیعی از افراد با نقص عصبی ناشی از آسیب نخاعی استفاده کرد. نتایج ما میتواند راهنمایی برای استفاده موثر از اسکلت­‌های بیرونی در زمینه توانبخشی افراد آسیب نخاعی  و کسب مهارت به موقع برای استفاده ایمن از این دستگاه­‌ها برای توانبخشی و استفاده در جامعه مفید باشد.”

منابع مالی

وزارت دفاع ایالات متحده؛ مرکز ملی پیامدهای پزشکی؛ صندوق وقف James Lawrence Kernan؛ بنیاد تحقیقات پزشکی جانبازان Bronx

درباره بنیاد کسلر

بنیاد کسلر، یک سازمان غیرانتفاعی بزرگ در زمینه معلولیت و یک رهبر جهانی در پزوهش‌های توانبخشی است که به دنبال بهبود شرایط و نتایج طولانی مدت برای افرادی است که دچار معلولیت­‌های نخاعی هستند. بنیاد کسلر، کشور را در تأمین بودجه برای برنامه‌ای نوآورانه در جهت تامین فرصت­های شغلی برای افراد معلول، هدایت می کند. برای اطلاعات بیشتر، به KesslerFoundation.org مراجعه کنید.


بیشتر بخوانیم:
۵ مزیت استفاده از اسکلت های بیرونی رباتیک
این پشتیبان رباتیک موجب بهبود توانایی کنترل تنه در کودکان مبتلا به فلج مغزی میشود


منبع: eurekalert

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *