پیشرفت های فناوری پوشیدنی و نفوذ آنها در زندگی روزمره ما

فناوری پوشیدنی، یک دستگاه الکتریکی هوشمند است که نزدیک یا روی سطح پوست قرار می‌گیرد. دستگاه‌های پوشیدنی یک تحول غیرقابل انکار فناوری است که در زندگی ما نفوذ کرده و موجب بهبود فعالیت‌ها شده است. در ادامه با جدیدترین پیشرفت‌های فناوری پوشیدنی آشنا می‌شویم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کاربرد پوشیدنی‌ها در پزشکی

دستگاهی پوشیدنی که مصرف بیش از حد مواد افیونی را شناسایی و خنثی می‌کند

پژوهشگران در دانشگاه واشنگتن یک دستگاه پوشیدنی برای تشخیص و معکوس کردن مصرف بیش از حد مواد افیونی ساخته‌اند. این دستگاه که مانند پمپ انسولین روی معده قرار می‌گیرد، زمانی که تشخیص داد تنفس و حرکت فرد متوقف شده نالوکسان را تزریق می‌کند، پادزهری نجات بخش که تنفس را بازیابی می‌کند.

دستگاهی پوشیدنی که مصرف بیش از حد مواد افیونی را شناسایی و خنثی می‌کند

این کلاه مغناطیسی در نخستین آزمایش، یک تومور کشنده را کوچک کرد

به عنوان بخشی از آخرین موفقیت عصبی، پژوهشگران با استفاده از یک کلاه که میدان مغناطیسی تولید می‌کند، یک تومور کشنده را تا یک سوم کوچک کردند. در این آزمایش که روی بیمار ۵۳ ساله‌ای انجام شد در مدت زمان کوتاهی ۳۱ درصد از توده تومور از بین رفت. این آزمایش نخستین درمان غیرتهاجمی برای یک نوع کشنده از سرطان مغز با عنوان گلیوبلاستوما است.

این کلاه دارای سه آهنربای دوار است که به یک کنترل کننده‎ی الکترونیکی مبتنی بر ریزپردازنده متصل شده‌اند و توسط باتری قابل شارژ کار می‌کنند. بیمار به مدت پنج هفته در درمانگاه و سپس در خانه با کمک همسرش دستگاه را پوشید. در طول این دوره، حجم تومور بیمار تقریباً یک سوم کاهش یافت. مخترعین ادعا می‌کنند که می‌توان در آینده بدون پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی سرطان مغز را درمان کرد.

این کلاه مغناطیسی در نخستین آزمایش، یک تومور کشنده را کوچک کرد

اندازه گیری میزان تحرک گردن در بیماران سرطانی با یک بریس رباتیک

بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن غالباً به برداشتن غدد لنفاوی گردن از طریق جراحی نیاز دارند. این امر موجب درد و سفتی طولانی مدت گردن می‌شود. ارزیابی تحرک گردن این بیماران مفید خواهد بود و به پزشکان امکان می‌دهد کمبودها را در دامنه حرکتی شناسایی کرده و برای بهبود آنها راهکارهای مناسبی طراحی کنند. روش‌های فعلی برای دستیابی به این هدف تا حدودی خام هستند و داده‌های مستندی تولید نمی‌کنند، یا شامل تجهیزاتی است که به راحتی قابل حمل نیستند، استفاده از آنها آسان نیست و ارزیابی‌های بالینی معمول را به چالش می‌کشد.

پژوهشگران دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه کلمبیا یک بریس گردن قابل حمل ایجاد کرده‌اند که می‌تواند تحرک گردن را در بیمارانی که تحت درمان سرطان سر و گردن قرار گرفته‌اند اندازه بگیرد. این دستگاه از قطعات چاپ سه بعدی و حسگرهای ساده برای اندازه‌گیری حرکت گردن و سر استفاده می‌کند و به پزشکان کمک می‌کند تا تأثیر مداخلات جراحی را درک و یک رژیم درمانی مناسب برای بهبود تحرک گردن طراحی کنند. این دستگاه قابل حمل و استفاده از آن آسان است. این کار زمینه را برای شناسایی مناسب بیماران برای مداخله و ارزیابی برنامه‌های توانبخشی فراهم می‌کند.

اندازه گیری میزان تحرک گردن در بیماران سرطانی با یک بریس رباتیک

ترجمه زبان‌های مختلف به لرزش‌های روی دست

یک گروه از دانشجویان دانشگاه صنعتی آیندهوون بر روی یک ابزار پوشیدنی کار می‌کنند که می‌تواند زبان‌های گوناگون را به ارتعاشات روی دست ترجمه کند. این سامانه شامل رایانه‌ای است که در حال حاضر متن نوشته شده را به لرزش تبدیل می‌کند، اما گروه در حال کار بر روی یک هوش مصنوعی است تا بتواند گفتار به هر زبانی را ترجمه کند و همچنین راهی برای جاسازی این فناوری در لباس پیدا کنند.

البته کاربران پیش از اینکه بتوانند از این ابزار ارتباطی جدید استفاده کنند، باید فرهنگ لغت ارتعاشات را یاد بگیرند. بنابر گفته اعضای گروه، طی یک ماه و جلسات یک ساعته می‌توان زبان ارتعاشات را آموخت. اگر این سامانه بتواند گفتار را در لحظه ترجمه کند، نه تنها این پتانسیل را دارد که روشی غیرتهاجمی برای درک سخنرانان غیربومی باشد، بلکه برای افراد ناشنوا نیز مفید است. به‌جای تکیه بر روش‌های ارتباط بصری مانند لب‌خوانی یا زبان اشاره، فرد ناشنوا می‌تواند آنچه را که گفته می‌شود، احساس کند. افزون بر این، می‌تواند به کاربران ناشنوا اجازه دهد که با هر فردی ارتباط برقرار کنند، خواه زبان اشاره بلد باشند یا نه.

 ترجمه زبان‌های مختلف به لرزش‌های روی دست

پوشیدنی‌هایی برای سرگرمی و بازی

دستکش جدید فیسبوک برای لمس اشیا در دنیای مجازی

نمونه اولیه مجموعه جدیدی از دستکش‌های متا (فیسبوک سابق) به شما اجازه می‌دهند اشیا را در واقعیت مجازی لمس کنید. این دستکش‌ها هنوز در مرحله نمونه اولیه هستند و به زودی در دسترس عموم قرار نخواهند گرفت. متا این دستکش‌ها را آینده تعامل در واقعیت مجازی و تجربیات واقعیت افزوده در کنار سایر فناوری‌های پوشیدنی می‌داند. این نوع دستکش به گیمرها احساسی‌ واقعی می‌دهد، به واقعی‌تر جلوه دادن آموزش مجازی و حضور اشیای تولید شده توسط رایانه کمک می‌کند.

گروه به جای استفاده از محرک‌های مکانیکی حجیم از محرک‌های کوچک پنوماتیک و الکترواکتیو برای دستکش لمسی خود استفاده کرده است. این دستکش شامل تعدادی پد در داخل انگشتان است که با هوا باد می‌شوند تا به پوست کاربر فشار وارد کنند. میزان فشار بسته به جسم مجازی که لمس می‌شود و نحوه کار با آن متفاوت است. این گروه مشغول طراحی یک پردازنده میکروسیال پرسرعت جدید برای کنترل دقیق محرک‌ها و ایجاد زمان پاسخ سریع‌تر و طبیعی‌تر است. هنوز کارهای بسیاری برای انجام دادن وجود دارد تا اینکه یک تجربه لمسی باورپذیر از آزمایشگاه خارج شود و در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

زنده شدن هالک در پارک‌های والت دیزنی با کمک اسکلت‌های بیرونی

گروه تحقیق و توسعه دیزنی در تلاش است با پروژه Exo، بزرگترین شخصیت‌های این شرکت را در پارک‌های موضوعی خود زنده کند. برای این کار یک سامانه اسکلت بیرونی مدولار ساخته می‌شود که همه بدن را می‌پوشاند. به این امید که روزی این شخصیت‌های غول‌پیکر بتوانند در پارک‌های موضوعی دیزنی قدم بزنند و با مهمانان تعامل داشته باشند.

زنده شدن هالک در پارک‌های والت دیزنی با کمک اسکلت‌های بیرونی

بلندگویی همه جانبه و پوشیدنی برای گیمرها

پاناسونیک با توسعه‌دهندگان بازی ژاپنی Square Enix متحد شده است تا بلندگویی به شکل گردنبند ویژه گیمرها عرضه کند. این دستگاه بی‌سیم نیست و باید از طریق USB تغذیه شود. چند حالت صدا برای شرایط مختلف در نظر گرفته شده است: یک حالت صدا برای دنیای نقش‌آفرینی وجود دارد، یکی برای تیراندازان اول شخص و دیگری که بر وضوح گفتگو تمرکز می‌کند. پاناسونیک گروه‌های کاربری دیگر را فراموش نکرده است و یک حالت برای دوستداران موسیقی و دیگری برای تماشای فیلم در نظر گرفته است. این اسپیکر پوشیدنی حدود ۱۷۰ دلار آمریکا قیمت دارد.

شیائومی از عینک هوشمند جدید خود رونمایی کرد

غول لوازم الکترونیکی چینی شیائومی از توسعه یک دستگاه مفهومی پوشیدنی به نام Xiaomi Smart Glasses  خبر داد. این دستگاه شبیه عینک معمولی است و قرار است به عنوان یک دستگاه مستقل مورد استفاده قرار گیرد، نه به عنوان یک وسیله جانبی گوشی هوشمند. شیائومی در اطلاعیه خود خاطر نشان می‌کند که با ایجاد یک عینک هوشمند، این شرکت به دنبال تولید دستگاهی برای جایگزینی گوشی هوشمند است؛ دستگاهی که نیازی به حمل در جیب یا کیف ندارد. سایر دستگاه‌های مشابه به طور خاص بر افزودن قابلیت‌هایی به تلفن‌های هوشمند مانند واقعیت افزوده متمرکز شده‌اند. اما عینک جدید شیائومی به کاربران این امکان را می‌دهد تا ایمیل‌های خود را بخوانند، عکس بگیرند و به تماس‌های صوتی پاسخ دهند، اما بدون تلفن.

شیائومی ایده ارائه برنامه‌های واقعیت افزوده را کنار نگذاشته است. عینک آنها دارای برنامه‌هایی است که به کاربران در هنگام رانندگی کمک می‌کند. شیائومی یک پردازنده کوچک چهار هسته‌ای ARM در قاب دستگاه جا داده است. آنها همچنین دکمه‌هایی را برای کنترل، دوربین و حتی یک میکروفون ظریف، وای‌فای، بلوتوث و باتری به دستگاه افزودند. اما ستاره واقعی عینک جدید نمایشگر microLED است. این دستگاه بر اساس فناوری هدایت موج ساخته شده است.

متأسفانه، برای کوچک کردن چنین سیستمی نیاز به جبران است؛ این عینک‌های هوشمند تک رنگ هستند. آنها تنها می‌توانند داده‌ها و تصاویر را به رنگ سبز نمایش دهند. این دستگاه ۵۱ گرم وزن دارد و در صورت استفاده، بسیار شبیه یک عینک معمولی است. شیائومی خاطرنشان می‌کند که این عینک‌های هوشمند تنها یک مفهوم هستند، بنابراین مشخص نیست که آیا این شرکت قصد دارد آنها را واقعاً بسازد و بفروشد.

جت‌پک‌هایی برای استفاده نظامی

یک کشور آسیای شرقی که هنوز نام آن فاش نشده است دو جت‌پک JB12 با ارزش ۸۰۰۰۰۰ دلار برای استفاده‌های نظامی و تجاری سفارش داده است. جت‌پک‌ها بهترین تجربه پروازی هستند که می‌توانید داشته باشید. این ماشین‌های پرنده سالهاست که علاقه‌مندان به پرواز را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

شرکت JetPack Aviation (JPA) مستقر در سان‌فیرناندو در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد. نسخه‌های جدید جت‌پک‌های این شرکت می‌توانند تا ارتفاع ۱۵۰۰۰ فوت (۴۵۷۲ متر) پرواز کنند و به سرعت ۱۹۳ کیلومتر در ساعت دست یابند. گذشته از جت‌پک، این شرکت به دنبال ساخت هواپیمای عمودپروازی با نام Speeder است. این شرکت ادعا می‌کند این هواپیما جت‌پک‌ها را تکمیل و امکان ادغام آنها را فراهم می‌کند.Speeders  دارای ظرفیت بار تا ۶۰۰ پوند (۲۷۲ کیلوگرم) است، می‌تواند به سرعت سوخت‌گیری کند و همچنین به طور خودکار با قابلیت تشخیص موانع و اجتناب از برخورد حرکت می‌کند.

ماسک VoiceOn ساخت LG یک ماسک با بلندگو، میکروفون و تقویت کننده صدا است که صحبت کردن کاربر را تشخیص داده و صدای او را تقویت میکند تا برقراری ارتباط از پشت ماسک با کیفیت بهتری انجام شود. همچنین افزودن فیلتر هوا و تهویه مناسب تنفس با این ماسک‌ها را راحت‌تر می‌کند. در ابتدای همه گیری کرونا این ماسک‌ها طرفدار زیادی نداشت. اما اینک می‌تواند فروش خوبی داشته باشد. به ویژه در میان اقشار پرتحرک. نخستین نمونه این ماسک‌ها در ماه جاری، اگوست، در تایلند عرضه خواهد شد.

بافت یک صفحه کلید پوشیدنی توسط پژوهشگران MIT

پژوهشگران MIT کنترل کننده‌های الکترونیکی موسیقی و جذابیت بصری و لمسی پارچه‌های بافتنی را با یکدیگر ترکیب کرده و KnitedKeyboard II را ایجاد کرده‌اند. این صفحه کلید پنج اکتاوی را می‌توان دقیقاً مانند یک پیانوی معمولی نواخت. هر کلید شبیه یک الکترود عمل می‌کند و با ایجاد میدان الکترومغناطیسی بالای صفحه کلید به دستگاه اجازه می‌دهد تا تماس فیزیکی یا حرکت دست را احساس کند. یک لایه پیزومقاومتی برای ثبت فشار و کشش نیز استفاده شده است. تاکنون هیچ صحبتی در مورد اینکه آیا این پروژه به یک محصول تجاری تبدیل می‌شود، به میان نیامده است.


>> لباس سازگار ​​چیست و چگونه میتواند زندگی افراد دچار معلولیت را آسانتر کند؟

>> یک پوشیدنی برای یافتن اثرات کم خوابی روی مغز و بهبود آن


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *