چشم انداز کاربرد های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آینده

فناوری‌های مختلف از آموزش نظامی تا اکتشافات فضایی و طراحی خودرو آماده تحول در دنیای دیجیتال هستند. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده همچنان وعده‌های خود را محقق نکرده‌اند. تحلیلگران صنعت، سال پیش رو را سال فناوری‌های VR و AR می‌دانند. در این مقاله به کاربردهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آینده می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

۱) ساخت و طراحی خودرو

واقعیت مجازی به طراحان و مهندسان خودرو کمک خواهد کرد مدل خودرو را به طور موثر تجسم کنند بدون آن‌که مدل را به صورت فیزیکی بسازند.فناوری، نمونه‌ی اولیه مجازی مدل خودرو را با شبیه‌سازی‌های پیچیده ایجاد می‌کند. بنابراین، عملکرد خودرو در شرایط واقعی پیش از ساخت مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای نمونه، شرکت فورد، هدست Oculus Rift را در فرآیند کار خود به کار می‌گیرد. فناوری واقعیت مجازی برای ایجاد فضای مجازی از فرآیند ساخت خودرو و درک طراحی داخلی و خارجی خودرو پیش از ساخت استفاده شده است. با این روش، ایده‌های جدید و مشکلات طراحی پیش از تولید شناسایی می‌شود.

۲) شکل جدیدی از روزنامه‌نگاری

تنها راهی که وجود دارد بتوان اخبار و شرایط واقعی یک رویداد را به درستی درک کنیم حضور در موقعیت است. البته نمی‌توانیم در فضا و زمان سفر کنیم ولی می‌توان با واقعیت مجازی، موقعیت را به طور کامل درک کرد. Nonny de la Peña یک روزنامه‌نگار و مدیرعامل شرکت Emblematic Group در یک سخنرانی TED توضیح می‌دهد برخی از سازمان‌های خبری در حال سرمایه‌گذاری بر ویدیوهای خبری ۳۶۰ درجه هستند. چنین فناوری بینندگان را با کمک واقعیت مجازی به عمق شبیه‌سازی‌های دنیای واقعی منتقل می‌کند.

۳) آماده کردن زندانیان برای ورود به دنیای خارج از زندان

یک پروژه واقعیت مجازی در کلرادو برای زندانیان نوجوان اجرا شد. این پروژه برای توانبخشی و اصلاح و آماده کردن زندانیان برای حضور در دنیای واقعی انجام می‌شود. آن‌ها با به کارگیری Samsung Gear VR با تغییرات جامعه همراه می‌شوند و تجربه‌های مختلفی را پیدا می‌کنند. بنابراین آن‌ها با تغییرات دنیای بیرون در طول زندانی بودن آشنا می‌شوند.

چشم انداز کاربرد های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آینده

۴) کاهش درد بیماران

یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد VR می‌تواند درد مزمن بیماران را به طور چشمگیری کاهش دهد. در این مطالعه، شدت درد ۱۲۰ بیمار بستری در بیمارستان ثبت شد. بیماران به طور تصادفی انتخاب شدند تا از هدستهای VR استفاده کنند. ثابت شد واقعیت مجازی به طور موثر درد بیماران را کاهش می‌دهد.

۵) نوع جدیدی از سینمای سه بعدی

یکی از کاربردهای شناخته شده VR، بازی‌های واقعیت مجازی است. هدست VR برای بازی کردن طولانی مدت هنوز باعث سرگیجه می‌شود. شرکت‌های بازی‌سازی در تلاش هستند محیط بازی را با سینمای سه‌بعدی و حرکت‌های آنی همراه کنند. کاربر می‌تواند با شخصیت‌های مجازی بازی در دنیای دیجیتال تعامل داشته باشد.

۶) توانبخشی افراد معلول و مواجهه درمانی

افزون بر کاهش درد، فناوری واقعیت مجازی در روش مواجهه درمانی (Exposure therapy) و درمان برخی بیماری‌ها همچون فوبیا و اختلال استرسی پس از حادثه (PTSD) کاربرد دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مواجهه درمانی همراه با واقعیت مجازی، به کاربر کمک می‌کند اضطراب خود را درباره ترس‌ها و وضعیت‌های دشوار کم کند.

VR در توانبخشی افراد دچار فلج بسیار کمک‌ کننده است. این فناوری به کاربر در تجسم و هماهنگی دست و چشم و بازسازی عملکرد مغز و درنتیجه بازیابی کنترل اندام‌های فلج تاثیر شایان توجهی دارد.

۷) تحول آموزش پزشکی و آموزش نظامی با VR

واقعیت مجازی تحول بزرگی در حوزه مراقبت‌های سلامت ایجاد خواهد کرد. برای نمونه، جراحان پیش از عمل جراحی، فرآیند انجام جراحی را تمرین می‌کنند. در نتیجه واقعیت مجازی در آموزش پزشکی تجسم کردن و تمرین را به راحتی امکان‌پذیر می‌کند. در آموزش نظامی نیزVR سربازان را در محیط جنگی شبیه‌سازی شده قرار می‌دهد.

۸) اکتشافات فضایی

پژوهشگران ناسا از جدیدترین فناوری واقعیت مجازی برای کنترل از راه دور ربات‌ها در مریخ بهره می‌برند. آنها با هدست Oculus Rift به کاربران اجازه دهند با استفاده از حرکات دست ، بازوی رباتیک را کنترل کنند


بیشتر بخوانیم:

>>واقعیت افزوده : آینده ی آموزش دانش‌ آموزان در مدارس
>>واقعیت ترکیبی در خدمت مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های پژوهشی


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *