چه نوع فناوری میتواند به بهبود آسیب نخاعی کمک کند؟

به لطف نوآوری‌های فناوری، بیماران دچار آسیب نخاعی شانس بیشتری برای بازیابی عملکرد و تحرک دارند. نتایج آسیب نخاعی بسیار غیرقابل پیش‌بینی است. برخی از بیماران بهبودی کامل پیدا می‌کنند و برخی دچار فلج دائمی و عوارض جانبی آن مانند از دست دادن کنترل مثانه یا مشکل در بلع (دیسفاژی) می‌شوند. پیشرفت‌های فناوری مانند اسکلت‌های بیرونی، تحریک الکتریکی عضلات و فناوری‌های کمکی در خانه، امیدبخش بهبود چشم‌گیر کیفیت زندگی افراد دچار آسیب نخاعی است. در ادامه با برخی از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها برای درمان آسیب‌های نخاعی آشنا می‌شویم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

چه نوع فناوری میتواند به بهبود آسیب نخاعی کمک کند؟

اسکلت بیرونی EKSO BIONICS

فناوری اسکلت بیرونی در ابتدا برای ارتش ایالات متحده توسعه یافت تا به سربازان کمک کند تجهیزات سنگین را در فواصل طولانی‌تر حمل کنند. این فناوری رباتیک اکنون برای کمک به بیماران آسیب نخاعی در ایستادن و حرکت در طول توانبخشی بکار گرفته می‌شود.

اسکلت بیرونی قدرت و پشتیبانی از پاهای بیمار را فراهم می‌کند، حرکت صحیح را تقویت می‌کند و بیمار را به چالش می‌کشد. این دستگاه پوشیدنی پایین‌تنه در درمان توانبخشی برای کمک به بهبودی کامل‌تر بیماران از آسیب نخاعی استفاده می‌شود.

برای بیمارانی که دچار آسیب نخاعی ناقص هستند، اسکلت بیرونی از وضعیت عمودی پشتیبانی می‌کند در حالی که بیماران راه رفتن را دوباره یاد می‌گیرند. اسکلت بیرونی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در طول دوره بهبودی خود، بدون خطر آسیب، روی عضلات خود کار کنند.

برای بیماران مبتلا به آسیب نخاعی کامل، اسکلت بیرونی به آنها کمک می‌کند تا تغییر وزن را با استفاده از بالاتنه خود یاد بگیرند. این موجب افزایش تحمل ایستادن آنها و بهبود عملکردهای غیرحرکتی مانند مدیریت روده و مثانه می‌شود. همچنین می‌تواند به عنوان یک قاب ایستاده‌ی پویا استفاده شود و تمام مزایای ایستادن در یک محیط فعال و جذاب را فراهم می‌کند.

اسکلت بیرونی  EKSO BIONICS

TREXO PLUS

برای کودکان مبتلا به آسیب نخاعی از Trexo Plus، یک فناوری رباتیک برای آموزش راه رفتن، استفاده می‌شود که فعالیت بدنی و استقلال را تشویق می‌کند. فناوری Trexo Plus به بچه‌هایی که دچار ضعف یا اسپاستیسیتی اندام تحتانی هستند این امکان را می‌دهد تا در نهایت بایستند و در تماس کامل با زمین راه بروند.

Trexo Plus به باسن، زانوها و پاها متصل می‌شود تا به بچه ها کمک کند در موقعیت تحمل وزن ثابت بمانند. با کمک این فناوری رباتیک، بچه‌ها خودشان را به جلو می‌برند و ماهیچه‌هایشان را درگیر می‌کنند. پاهای کودک حرکت می‌کند و با تکرار تمرین، عضلات تقویت شده و برای عملکرد صحیح آموزش می‌بینند. با گذشت زمان، Trexo Plus کمک کمتری برای تشویق کودک به راه رفتن مستقل ارائه می‌دهد.

TREXO PLUS

سامانه BERTEC BALANCE ADVANTAGE

این سامانه ارزیابی می‌کند که بیماران آسیب نخاعی چگونه از سامانه‌های حسی و حرکتی خود استفاده می‌کنند. سامانه Bertec همچنین تمرین‌های بازآموزی تعاملی را از طریق محیط‌های واقعیت مجازی طراحی‌شده با توجه به نیاز بیمار ارائه می‌دهد. هدف این است که بیمار را از خطر بالای سقوط به خطر کم سقوط ببریم.

بیماران هنگام تماشای یک صحنه مجازی، مجموعه‌ای از تمرین‌ها را برای آزمایش وضعیت بدنی، تعادل و زمان واکنش خود انجام می‌دهند. بیماران از سقوط در امان هستند زیرا در یک مهار ایمنی محکم شده‌اند و توسط یک درمانگر همراهی می‌شوند. سامانه Bertec به تدریج سختی تمرینات را افزایش می‌دهد تا به تدریج بیماران را دوباره آموزش دهد تا بر اختلال تعادل خود غلبه کنند.

سامانه BERTEC BALANCE ADVANTAGE

تردمیل ضد جاذبه ALTERG

تردمیل AlterG Anti-Gravity از یادگیری حرکتی پشتیبانی می‌کند و در عین حال بیمار را از سقوط در امان نگه می‌دارد.

AlterG از فشار هوا برای کاهش تأثیر گرانش و وزن بدن حین راه رفتن، دویدن یا ورزش روی تردمیل استفاده می‌کند. برای بیمارانی که پایین‌تنه آنها نمی‌تواند تحمل وزن کامل یا ورزش را داشته باشد، کاهش نیروهای گرانشی به بیماران کمک می‌کند تا بدون محدودیت و بدون درد حرکت کنند. درنهایت قدرت عضلانی، دامنه حرکتی، تعادل و عملکرد بیماران بهبود می‌یابد.

یک محفظه هوای راحت و ایمن دور کمر بیمار پیچیده می‌شود تا بار گرانشی را تا ۸۰ درصد کاهش دهد. این امکان افزایش ایمن در فعالیت قلبی عروقی را بدون ایجاد مشکل در بدن فراهم می‌کند.

تردمیل ضد جاذبه ALTERG

درمان با VitalStim

برای بیماران آسیب نخاعی مبتلا به دیسفاژی (مشکل در بلع)، آسیب شناسان ممکن است VitalStim، یک درمان تحریک الکتریکی عصبی عضلانی، را سفارش کنند.

فناوری VitalStim از الکترودها برای اعمال یک جریان الکتریکی دقیق و کالیبره شده در جلوی گردن استفاده می‌کند. این جریان الکتریکی اعصاب حرکتی را تحریک می‌کند که موجب انقباض عضلات مسئول بلع می‌شود. در عین حال، یک درمانگر به بیمار کمک می‌کند تا عضلات مورد نیاز برای تکمیل فرآیند بلع را دوباره آموزش دهد. درمان مکرر به صورت تدریجی گروه‌های عضلانی مورد نظر را دوباره آموزش می‌دهد.

درمان با VitalStim

>> تحریک الکتریکی و راه رفتن با آسیب نخاعی

>> کشف نورون هایی که توانایی راه رفتن معلولان را بازمیگرداند


منبع: goodshepherdrehab.org

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *