کاربردهای فناوری تشخیص حرکت یا Gesture Recognition

امروزه فناوری تشخیص حرکت یا Gesture Recognition یک فناوری شناخته شده و رشد یافته است. شرکت‌هایی مانند Intel و Microsoft دستگاه‌هایی سازگار با این فناوری برای استفاده‌های پزشکی ساخته‌اند. تشخیص حرکت امکان کاوش در اطلاعات الکترونیکی بدون تماس دست را فراهم می‌کند که در محیط‌های استریل می‌تواند بسیار مهم باشد. شرکت Intel از ترکیب فناوری‌ تشخیص چهره و سایر فناوری‌های معمول برای شناخت کاربر استفاده می‌کند. برای آشنایی بیشتر با نمونه‌هایی از فناوری های تشخیص حرکت و شرکت های ارائه دهنده آن با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نمونه هایی از فناوری تشخیص حرکت یا Gesture Recognition

شرکت Microsoft از تشخیص حرکت بر پایه تصاویر یک دوربین برای پزشکان در اتاق عمل استفاده کرده است. با این فناوری جراح می‌تواند بدون لمس فیزیکی دستگاه اطلاعات آزمایشگاهی و تصاویر پرتونگاری را در حین جراحی مرور نماید.

شرکت Microsoft‌ نخستین شرکت ارائه دهنده‌ی کاربردی فناوری‌های تشخیص حرکت بود. Kinect فناوری تشخیص حرکتی بود که به کاربران Xbox 360 اجازه‌ می‌داد بدون صفحه کلید بازی کنند. امروزه Kinect بخشی از خدمات ابری این شرکت با نام Azure است.

ردیابی به کمک فناوری تشخیص حرکت

تشخیص حرکت می‌تواند با استفاده از امواج فراصوت صورت گیرد. در این صورت بلند‌گوی دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه یا تبلت موجی فراصوت را در محیط نشر می‌دهند. امواج بازتاب شده توسط همین دستگاه‌ها دریافت می‌شود. تحلیل این امواج مکان اجسام بازتاب کننده را مشخص می‌کند. خفاش‌های نیز از روشی مشابه برای مکان‌یابی استفاده می‌کنند.

تشخیص حرکت و واقعیت مجازی

فناوری شرکت سوئدی Tobii Rex نیز فناوری ردیابی چشم با استفاده از نور مادون قرمز است. این فناوری به افراد ناتوان امکان برهم‌کنش با رایانه را بدون استفاده از دست فراهم می‌نماید. فناوری LeapMotion نیز برای تشخیص حرکات انگشتان و دست طراحی شده است. این فناوری در محیط‌های واقعیت مجازی کاربرد دارد.

شرکت‌هایی مانند uSens و Gestigon امکاناتی برای استفاده از تشخیص حرکت در دستگاه‌های هوشند را ارائه می‌دهند. uSens شرکتی است که برای برهم‌کنش با دستگاه‌هایی مانند تلویزیون هوشمند با تشخیص حرکت دست بدون دست امکاناتی ارائه می‌دهد. Gestigon از سال ۲۰۱۶ خدماتی برای تحلیل داده‌های سه بعدی محیط‌های واقعیت مجازی را برای شرکت‌هایی مانند Volkswagen، Renault و Audi به کارگرفته است.

استفاده از فناوری تشخیص حرکت در خودروهای شرکت BMW

از سال ۲۰۱۶ ماشین‌های سری ۷ شرکت BMW امکاناتی بر پایه تشخیص حرکت را در ماشین‌های خود به کارگرفته است. با این امکانات رد یا پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی، بلند کردن یا کم کردن صدا، و تغییر زایه‌ی دوربین‌های بیرون ماشین در حین رانندگی سهولت می‌یابد. تعدادی از این حرکات نیز بر اساس نیاز کاربر قابل تغییر،‌ تنظیم و شخصی سازی است.


بیشتر بخوانیم:
چرا یادگیری عمیق در دنیای امروز اهمیت دارد؟

پوشیدنی های در حال توسعه و کاربرد آن ها در زندگی روزمره

ربات ها و المپیک ۲۰۲۰ توکیو : از ربات‌ راهنمای معلولان تا اسکلت بیرونی


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *