یازده نام مهم علمی در سال۲۰۱۹(بخش دوم)

مجله‌ی Nature‌ فهرستی از نام‌های دانشمندان تاثیرگذار بر پیشرفت علم در سال ۲۰۱۹ منتشر نموده است. هر یک از این افراد در کنار گروه کاری خود تاثیری مهم از خود برجا گذاشته‌اند. در ادامه به معرفی این افراد خواهیم پرداخت. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.


مبارزه با ابولا
منبع: CDC/Wikimedia Commons

مبارزه با ابولا: Jean-Jacques Muyembe Tamfum

Jean-Jacques Muyembe Tamfum در سال ۱۹۷۶برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک بیماری کشنده به بخشی از جنگل‌های حاره‌ای که امروزه با نام کنگو شناخته می‌شود، سفر کرد. بیماری در منطقه شیوع یافته بود و با گذر زمان پرستاران همکار وی را نیز درگیر ساخت. این ویروس بعدها ابولا نامیده شد. اینک این دانشمند سرپرست گروه‌هایی است که برای کمک به بیماران مبتلا به این ویروس تلاش می‌کنند. تا سال ۲۰۱۸ ابولا بیش از ۲۲۰۰ قربانی داشته است.

نوآوری‌های Muyembe امروز نیز در مقابله با ویروس ابولا استفاده می‌شود. در سال ۱۹۹۵ وی تمهیداتی برای پیشگیری از شیوع ویروس در جامعه تعریف نمود. در زمان شیوع بیماری در Kikwit با ارتباط مستقیم با مردم به آنان یاد داد چگونه حافظ سلامت خویش باشند. وی راهی برای تدفقن قربانیان بدون خطر پخش شدن ویروس معرفی نمود. وی با استفاده از نمونه‌ی خون نجات‌یافتگان بیماری و تزریق ویروس به مبتلایان موفق به درمان بیماری با ساختن پادتن در بدن بیمار شد. از هشت نفر شرکت کنندگان این آزمایش هفت نفر نجات یافتند.

در آزمایشی کلینیکی از داروی ابولا با ۶۸۰ مشارکت کننده، نرخ موفقیت با دارویی که گروه وی توسعه داده است، ۹۰ درصد بوده است. یکی از این داروها به کمک یکی از نجات یافتگان بیماری شهر Kikwit ساخته شده است. یکی از اهداف Muyembe‌ پیش از بازنشستگی مطالعه‌ی ناقل ویروس در حیوانات است. گروه وی از مناطق مبتلا شده به ویروس نمونه‌های حیوانی را نیز جمع‌آوری نموده‌اند.


 Australopithecus anamensis منبع: Ghedoghedo/Wikimedia Commons
Australopithecus anamensis منبع: Ghedoghedo/Wikimedia Commons

Yohannes Haile-Selassie

در فوریه‌ی ۲۰۱۶ یک استخوان فک توسط یک چوپان و یک انسان شناس با نام Yohannes Haile-Selassie در شمال Woranso-Mille، بخشی از صحرای اتیوپی، کشف شد. پس از آن در نزدیکی این استخوان باقیمانده‌ی سایر استخوان‌های بدن نیز یافت شد. Yohannes Haile-Selassie دانشمندی است که در موزه‌ی تاریخ طبیعی Cleveland در اوهایو کار می‌کند.

این استخوان‌ها متعلق به گونه‌ای با نام Hominini است و ۳.۸ میلیون سال قدمت دارد. این اسکلت متعلق به گونه‌ای است که یافتن آن بسیار دشوار است: Australopithecus anamensis. پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهد که گونه‌ی ذکر شده باید از نسل گونه‌ای دیگر با نام Australopithecus afarensis باشد. اما یافتن این اسکلت ثابت کرد که این دو گونه حداقل ۱۰۰ هزار سال همزیستی داشته‌اند.


  منبع: European Parliament/Wikimedia Commons
منبع: European Parliament/Wikimedia Commons

مبارزه برای آب و هوا: Greta Thunberg

Greta Thunberg یک دختر شانزده ساله‌ی سوئدی است که با شرکت در جلسه‌ی عمومی مجلس از نمایندگان و قانون‌گذاران آمریکا خواستار توجه بیشتر به پیامدهای گرم شده آب و هوا شد. وی با ارائه‌ی گزارشی رسمی و علمی از قول دانشمندان، خواستار حمایت از پژوهش‌های عملی شد.

Angela Merkel صدر اعظم آلمان پس از اعلام برنامه‌های جدید و شدید برای کاهش آلاینده‌های کربنی در جولای ۲۰۱۹ به نام این نوجوان در جلب توجه به این موضوع، اشاره کرده است. همچنین مجله‌ی Time در ماه دسامبر Greta Thunberg را به عنوان فرد شاخص سال معرفی کرد.

شاید مهم‌ترین اقدام این دختر نوجوان جلب توجه قشر نوجوان به مسائل مربوط به محیط زیست باشد. وی اعتصابی برای اعتراض به تغییرات آب و هوا برنامه‌ریزی کرد. در ۱۵ ماه می سال ۲۰۱۹ در حدود ۱.۴ میلیون دانش آموز از ۱۱۲ کشور در این اعتصاب یک روزه شرکت کردند. پژوهشگران بسیاری Greta را برای جلب توجه عموم به این موضوع تشویق کردند.

Sonia Seneviratne پژوهشگری است که روی تغییرات آب و هوا در موسسه فدرال صنعتی سوئیس پژوهش می‌نماید. وی فعالیت‌هایی از این دست را برای بهبود وضعیت آب و هوا و کاهش سرعت سیاست‌های مضر در این مورد موثر می‌داند.

شاید بیشترین تاثیر فعالیت‌های Greta بر نسل بعدی دانشمندان باشد. دانشمندان فردا یا دانش آموزان امروز. مشارکت دانش آموزان در فعالیت‌هایی از این دست نشان دهنده‌ی انتظارات آنان از سیاست مداران است. این نسل از دانش آموزان عقیده دارند که آگاهی بخشیدن به سیاست مداران وظیفه‌ی دانشمندان است.

دانش آموزان شرکت کننده در جنبش Greta از کشورهای مختلف هستند: استرالیا، نیوزلند، تایلند، کره‌ی جنوبی، فیلیپین، هند، نیجریه، کنیا، لوکسانبورگ، ایتالیا، فرانسه، سوئد، اسپانیا، ایسلند، اکراین، کانادا، مکزیک، پاناما، شیلی، هلند، چک، آفریقای جنوبی، ژاپن و … .


 CRISPR–Cas9 منبع: NIH/Flickr
CRISPR–Cas9 منبع: NIH/Flickr

ژندرمانی CRISPR–Cas9 و Hongkui Deng

Hongkui Deng دانشمندی است که نشان داد که به کمک ژندرمانی می‌توان سلول‌هایی مقاوم به ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی، Human Immunodeficiency Virus یا HIV، ساخت. این پژوهش‌های در دانشگاه Peking انجام شده است.

ویروس HIV از پروتئینی با نام CCR5 برای حمله به سلول‌های سیستم ایمنی استفاده می‌کند. در دهه‌ی ۱۹۹۰ پزشکان به خوبی دریافته بودند که انسان‌های حامل جهشی که CCR5 را غیر فعال می‌‌سازد به HIV مقاوم هستند. Hongkui Deng تصمیم به ویرایش CCR5 به کمک CRISPR–Cas9 گرفت.

پژوهش‌های نشان داد که ویرایش ژن به این مقصود برای سلول‌های مغز استخوان بی‌خطر است. سلول‌های ویرایش شده به این روش در خون پایدار هستند. این پژوهش‌های اما نظرات منقی بسیاری را نیز به خود جلب کرده است. Fyodor Urnov پژوهشگری در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است که بر ژندرمانی با CRISPR متمرکز است. با توجه به اینکه بازده ژندرمانی عامل اصلی در موفقیت این درمان است، Fyodor Urnov پژوهش‌های Hongkui Deng را تائید نمی‌کند. با این وجود Geng امیدوار است در آینده امکان افزایش بازدهی روش وجود داشته باشد.

در پژوهش Deng تنها ۱۸ درصد سلول‌های به کارگرفته شده ویرایش شده بود. حتی با این وجود پژوهش‌های وی نشان می‌دهد که می‌توان از ژندرمانی در پیوند سلول‌های مغز استخوان بدون ایجاد خطر برای بیمار بهره برد. سلول‌های ویرایش شده با گذشت دو سال همچنان در خون بیمار باقیست.


منبع:  Global Panorama/Flickr
منبع: Global Panorama/Flickr

Wendy Rogers و حفظ اخلاق در پیوند عضو

Wendy Rogers یک بیواتیک یا اخلاق شناس زیستی در دانشگاه Macquarie در سیدنی است. وی توجه را به سمت اهدای اعضا بدون دریافت رضایت در چین جلب نمود. اقداماتی از این دست بیش از یک دهه مورد سوال بوده است.

گزارشی که Rogers منتشر نمود سبب لغو مقالات بسیاری در این حوزه شد. Plus One از ۲۱ مقاله‌ی منتشر شده ۱۹ مقاله را لغو نمود. Transplantation نیز ۷ مقاله را ملغی نمود. فعالیت‌های وی به کنفرانسی در سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد. در طی این کنفرانس یک مستند با نام Hard to Believe به نمایش درآمد که از اهدای عضو اجباری توسط زندانیان در چین خبر می‌داد. وی ۴۰۰ مورد مشکوک به این موضوع را در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ شناسایی نمود.


در همین زمینه:
یازده نام مهم علمی در سال۲۰۱۹(بخش نخست)
هفت موضوع داغ مهندسی در سال ۲۰۲۰ (بخش نخست)
هفت موضوع داغ مهندسی در سال ۲۰۲۰(بخش دوم)


منبع: nature، interestingengineering

<<استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله‌ی فناوریهای توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است>>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *