مروری بر فناوری های نابینایان و کم بینایان زمستان و بهار ۲۰۲۰

در این مقاله به مرور برخی از فناوری‌های جدید برای نابینایان مانند صفحه کلید، تبلت، دستیار صوتی و مسیر یاب، چمدان هوشمند برای باز کردن مسیر در فرودگاه‌های شلوغ و … می‌پردازیم. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

صفحه کلید ویژه نابینایان

گوگل یک صفحه کلید بریل برای اندروید معرفی کرد

شرکت گوگل یک صفحه کلید مجازی بریل برای کاربران نابینا و مبتلا به اختلال بینایی منتشر کرد. صفحه کلید جدید TalkBack روی دستگاه‌های دارای اندروید نسخه ۵٫۰ یا بالاتر فعال می‌شود.

این صفحه کلید از شش کلید تشکیل شده است که نشان دهنده نقاطی است که برای ایجاد حروف، عدد و نمادها در بریل استفاده می‌شود. برای نمونه، حرف “A” در بریل با دکمه دارای برچسب “۱” نشان داده شده است. حرف “B” با فشار دادن همزمان دکمه های “۱” و “۲” تایپ می‌شود. در حال حاضر، این برنامه تنها به زبان انگلیسی در دسترس است.

افراد دچار اختلال بینایی مجبور بودند به صفحه کلیدهای فیزیکی متصل به رایانه‌های خود اعتماد کنند تا به آنها اجازه تایپ کردن بریل را بدهد. چنین سامانه‌هایی بین ۳۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار هزینه دارند. این برنامه هنگام نوشتن، بازخوردی به کاربران ارائه می‌دهد. این بازخورد می‌تواند یک حرف یا کلمه گفتاری باشد یا لرزش و انواع پاسخ‌های شنیدنی دیگر. همچنین می‌توان از حرکات دست برای پاک کردن حروف یا کلمات، شروع یک خط جدید یا ارسال متن به گیرنده استفاده کرد.


چمدان های هوشمند برای نابینایان

نابینایان به کمک این چمدان هوشمند می توانند سفر ایمنی داشته باشند

شرکت IBM ژاپن با کمک چهار همکار خود در حال ساخت رباتی به شکل چمدان است که از هوش مصنوعی برای کمک به افراد دارای اختلال بینایی و داشتن سفری ایمن به تنهایی و با آزادی بیشتر استفاده می‌کند. به گفته سازندگان چمدان، در صورت نزدیک شدن دوستان یا وجود کافه‌ها و سایر امکانات در نزدیکی آن از طریق سیستم صوتی، به کاربران اطلاع می‌دهد.

چمدان هوشمند مسیر یاب

چمدانی هوشمند که به کاربر کمک می کند در فرودگاه شلوغ راه خود را باز کند

این چمدان هوشمند به نابینایان کمک می کند تا بدون برخورد در فرودگاه‌های شلوغ حرکت کنند. پژوهشگران دانشگاه کارنگی‌ملون و پژوهشگران ژاپنی، یک چمدان هوشمند ایجاد کرده‌اند که می تواند به کاربران با اختلال بینایی کمک کند تا بدون برخورد با عابرین پیاده و به طور ایمن و مستقل در فرودگاه‌ها حرکت کنند. چمدان هوشمند BBeep هنگام نزدیک شدن به افراد و موانع با صدای بوق هشدار می‌دهد.

چمدان هوشمند مسیر یاب

عینک‌هایی که صحبت می کنند

دستگاه پوشیدنی OrCam MyEye 2 یک وسیله کوچک برای افرادی است که دارای نقص بینایی هستند. این پوشیدنی می‌تواند رنگ‌ها، محصولات و حتی اسکناس‌ها را شناسایی و برای فرد توصیف کند. این دستگاه به صورت مغناطیسی به قاب عینک متصل می‌شود. یک دوربین مینیاتوری به تجزیه و تحلیل داده‌های بصری و توضیحات صوتی کمک می‌کند. شما حتی می‌توانید حجم و سرعت خواندن را تنظیم کنید. گزینه‌ای برای استفاده از هدفون‌های متصل از طریق بلوتوث برای حفظ حریم خصوصی بیشتر وجود دارد.


نخستین تبلت ویژه نابینایان ساخته شد

این تبلت که در نمایشگاه CES2020 معرفی شد به افراد دچار اختلال بینایی اجازه می‌دهد تا همانند دیگر افراد از دستگاه‌های هوشمند بهره ببرند. در واقع این دستگاه یک نمایشگر و یک صفحه کلید بریل است که از طریق بلوتوث با دستگاه‌های هوشمند تعامل می‌کند.

تبلت Tactile Pro توسط شرکت PCT ایجاد شده است، شرکتی که سال‌ها مشغول تحقیق و توسعه فناوری بریل بوده است. این دستگاه با یک سیستم عامل اندرویدی کار می‌کند و می‌تواند اطلاعات هر صفحه را به صوت، بریل و حتی تصاویر بریل تبدیل کند. اگر در حال کاوش در این تبلت هستید و به تصویر برخورد کنید، Tactile Pro تصویر را در بریل با وضوح پایین بازآفرینی می‌کند.

این تبلت همچنین با زبان‌های مختلف کار می‌کند. با تبلت Tactile Pro، کاربران می‌توانند در اینترنت کاوش، اسناد را ویرایش و بازی کنند. این دستگاه همچنین دارای یک حافظه داخلی است که می‌تواند بیش از ۱۰۰،۰۰۰ کتاب بریل را نگه دارد. نسخه Tactile Edu ویژه یادگیری بریل ساخته شده است.


ساخت نمایشگری سه بعدی و قابل لمس برای نابینایان

پژوهشگران استنفورد برای دستیابی هرچه بیشتر نابینایان و افراد دچار اختلال بینایی به طراحی با رایانه، نمایشگری تهیه کردند که با نرم افزار‌های طراحی سه بعدی سازگار است. این نمایشگر می‌تواند به سرعت نمایش‌های قابل لمسی از روند کار کاربر تولید کند.


سامانه مغزی ژنتیک نوری بینایی افراد نابینا را بازمیگرداند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی SUNY در بروکلین، نیویورک در حال توسعه یک سامانه پروتز بینایی جدید هستند که شامل سلول‌های عصبی مهندسی شده از لحاظ ژنتیکی، یک ایمپلنت مغزی دارای دوربین و ویدئو پروژکتور و تعدادی دیگر از فناوری‌های پیشرفته است. برای اطمینان از اینکه کاربر آنچه را در میدان دید است مشاهده می‌کند، از ردیاب‌های چشم برای کمک به انتخاب تصویر و انتقال به مغز استفاده می‌شود.


درمان نابینایی مادرزادی کودکان و بزرگسالان با روش کریسپر

ابزار ویرایش ژن کریسپر (CRISPR) به منظور درمان نابینایی ارثی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیماران در ایالات متحده نخستین افرادی هستند که از این روش درمانی بهره خواهند برد. افراد مبتلا به این بیماری (نابینایی مادرزادی لبر) دارای چشم عادی هستند، اما ژنی که به نور اجازه می‌دهد به سیگنال‌های قابل ارسال به مغز تبدیل شود، از بین رفته است. این پژوهش تجربی شامل هجده کودک و بزرگسال است. دو شرکتی که این آزمایش خاص را در ایالات متحده انجام می‌دهند، Editas Medicine و Allergan هستند.


مسیر یابی به کمک دستیار صوتی

زندگی در یک شهر بزرگ برای افراد نابینا و کم‌بینا چالش‌های بسیاری دارد. اگرچه نابینایان با مهارت‌های خود به صورت مستقل به کارهای روزانه رسیدگی می‌کنند ‫‫با این حال نابینایی زندگی آن‌ها را با چالش‌های بیشتری روبرو می‌کند. شهر پر از موانعی همچون تابلوهای راهنمایی رانندگی، پله‌ها و وسایل نقلیه در حال حرکت هستند. حتی موانعی با ارتفاع بیشتر که با کمک عصای سفید قابل تشخیص نیستند.

BAWA دستگاهی است که مشکلات نابینایان را تا حدودی برطرف می‌کند. برنامه کاربردی‫‫ BAWA بر گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود. دستگاه‫‫ BAWA به کاربر کمک می‌کند ایمن به مقصد خود برسد. BAWA این کار را با استفاده از ‫‫‫دستیار صوتی و مسیر‌یابی انجام می‌دهد. پیدا کردن عصا، مسیریابی در شهر، شناسایی موانع از جمله قابلیت‌های BAWa به شمار می‌آید. موانع تا ارتفاع ۱٫۲ متر از زانو، موانع روبروی کاربر تا فاصله‌ ۱٫۲ متر، پله های کوتاه تا ارتفاع ۲٫۵ سانتی‌متر و اشیای کوچک توسط این دستگاه قابل تشخیص هستند.


بیشتر بخوانیم:
مروری بر فناوری های کمکی کم شنوایان و ناشنوایان
نابینایان توانستند حروفی که روی مغزشان ترسیم میشود را ببینند
دو فناوری شرکت مایکروسافت و گوگل برای بهبود زندگی نابینایان و افراد دارای اختلال گفتاری


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *