یازده نام مهم علمی در سال۲۰۱۹(بخش نخست)

مجله‌ی Nature‌ فهرستی از نام‌های دانشمندان تاثیرگذار بر پیشرفت علم در سال ۲۰۱۹ منتشر نموده است. هر یک از این افراد در کنار گروه کاری خود تاثیری مهم از خود برجا گذاشته‌اند. در ادامه به معرفی این افراد خواهیم پرداخت. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.


رایانه‌ی کوانتومی، منبع:  Steve Jurvetson/Flickr
رایانه‌ی کوانتومی، منبع: Steve Jurvetson/Flickr

John Mairtnis و محاسبات کوانتومی

John Martinis فیزیکدانی است که ۱۷ سال گذشته را صرف توسعه‌ی اساس و پایه‌ی نرم‌افزار محاسبات کوانتومی گوگل با نام Sycamore نموده است. California, Santa Barbara دانشگاه میزبان این دانشمند است. وی همچنین در استخدام شرکت Google است.

در آینده قدرت محاسباتی رایانه‌های کوانتومی به کاربران اجازه‌ی انجام سریع محاسبات پیچیده‌ای را خواهد داد که تا کنون به دلیل زمان‌بر بودن محقق نشده است. گفته شده است که رایانه‌ی گوگل محاسبه‌ای را که به گفته‌ی برخی( با نظرات مختلف) از چند روز تا چند سال زمان لازم داشته است، در ۲۰۰ ثانیه انجام داده است. دانشمندان در مورد ماهیت کوانتومی بودن این محاسبات نظرات مختلفی دارند.

در آینده Martinis قصد دارد از Sycamore برای تعیین میزان تصادفی بودن اعداد تولید شده توسط الگوریتم‌های موجود استفاده نماید.


تصویر ماهواره ای از جنگل‌های آمازون، منبع:  NASA/Wikimedia Commons
تصویر ماهواره ای از جنگل‌های آمازون، منبع: NASA/Wikimedia Commons

حافظ جنگل های آمازون : Ricardo Galvao

Ricardo Galvao یک فیزیکدان همجوشی هسته‌ای است که تا ژولای سال ۲۰۱۹ ریاست موسسه‌ی ملی پژوهش‌های فضایی در برزیل، National Institute for Space Research یا INPE، را بر عهده داشت. این موسسه از عکس‌های ماهواره برای پژوهش‌های مربوط به تراکم جنگل‌های پیرامون رود آمازون استفاده می‌نماید.

Jair Bolsonaro پژوهشگران INPE در ژولای ۲۰۱۹ گزارشی مبنی بر قطع درختان منتشر نمودند. این گزارش واکنش شدید ریاست جمهوری وقت، Jair Bolsonaro، را در پی داشت. اتهامی کهJair Bolsonaro بر علیه Ricardo Galvao مطرح کرد، انتشار گزارش دروغ و همدستی با فعالان محیط زیست بود. این اتهام در نظر Ricardo Galvao بسیار تعجب برانگیز و شوکه کننده بود.

پس از صرف ۱۲ ساعت، Ricardo Galvao در بیانیه‌ای ضمن حمایت از پژوهشگران INPE تقاضای ملاقات حظوری با ریاست جمهور را داشت. اقدامی که در نهایت به اخراج وی منجر شد. اما بیانیه‌ی وی برای بسیاری الهام بخش و در مورد اهمیت جنگل‌های آمازون، روشنگرانه بود.

Ricardo Galvao اینک به پژوهش‌های خود در زمینه‌ی جوش هسته‌ای در دانشگاه ao Paulo ادامه می‌دهد. به گفته‌ی وی، ادامه‌ی تمرکز بر پژوهش‌های علمی و دوری از رسانه‌ها در ابتدا یک تصمیم بدیهی بود، اما پس از دریافت اهمیت رویدادهای اخیر، مسئولیتی برای دفاع از دانشمندان بر شانه‌ی خود احساس می‌کند. وی بیان داشت. وی خود را مردی سالخورده با شغلی در حوزه‌ی فیزیک دانست. اما با التفات به مسئولیت پیش آمده، راه خود ادامه خواهد داد.

پس از جنجال فراوان و با آغاز فصل آتش سوزی در آمازون، اوج دعوا به سوزانیدن جنگل برای توسعه‌ی زمین‌های کشاورزی انجامید. تصاویر منتشر شده توسط INPE در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۹ از بین رفتن پوشش جنگلی آمازون تا آگوست همین سال را به میزان ۹۷۶۲ کیلومتر مربع تائید می‌کند. این میزان در ۱۱ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که دولت برزیل در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ با تلاش فراوان موفق به کاهش ۸۰ درصدی تخریب پوشش جنگلی شده بود.


Katie Bouman و نخستین تصویر سیاهچاله

Katie Bouman و نخستین تصویر سیاهچاله

در فیلم Interstellar یک سیاهچاله موجودی است که پیرامون آن روشن است. این تصویر حاصل زحمات شرکت جلوه‌های ویژه‌ی Double Negative VFX و نظرات عملیKip Stephen Thorne، اخترشناس و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل در سال ۲۰۱۷ در فیزیک، است.

در سال ۲۰۱۵ گروهی متشکل از حدود ۲۰۰ پژوهشگر برای به تصویر کشیدن سیاهچاله تشکیل شد. این گروه از Event Horizon Telescope، شبکه‌ای از رادیو تلسکوپ‌های پراکنده‌ی روی سطح زمین، استفاده می‌کرد. Katie Bouman از اعضای این گروه بود. وی دانشجوی علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی از دانشگاه MIT بود. وی برای تحلیل داده‌های رادیوتلسکوپ‌ها و تبدیل آن به تصویر به گروه پیوست. نتایج کار این گروه و Bouman تصویری است که در آوریل سال ۲۰۱۹ روی صفحه‌ی رایانه‌ی وی نقش بست. مطابق با پیش بینی Thorne‌ پیرامون سیاهچاله روشن بود.


CHIME
CHIME

Victoria Kaspi و آشکارسازی انفجارات رادیویی

آزمایشگاه تصویرسازی شدت هیدروژن کانادا یا Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment در بخش جنوبی دانشگاه British Columbia قرار دارد. این آزمایشگاه جهان را به دنبال انفجارات رادیویی کاوش می‌نماید. fast radio bursts یا FRB در واقع تششعات رازآلود انرژی‌های رایویی است. CHIME کاشف تعداد FRB یافته شده CHIME از هر رادیوتلسکوپی بیشتر بوده است.

نخستین نمونه‌ی FRB در سال ۲۰۰۷ مشاهده شد. در سال ۲۰۱۳ نمونه‌های بیشتری نیز مشاهده شد. Victoria Kaspi به خوبی توانایی CHIME در تشخیص FRB را، افزون بر سایر موفقیت‌های آن، دریافته بود. وی اخترشناسی است که در زمینه‌ی ستاره‌های نوترونی تبحر دارد و در دانشگاه McGil در مونترآل کانادا مشغول به کار است.

در آن زمان برای تشخیص ۱۶۰۰۰ فرکانس مختلف به میزان ۱۰۰۰ بار در ثانیه، CHIME نیاز به تغییر داشت. Victoria Kaspi کسی بود که برای تامین مالی این طرح دست به کار شد. وی در سال ۲۰۱۶ برترین جایزه‌ی علمی کانادا، مدال طلای علوم و مهندسی Gerhard Herzberg، را برنده شد. جایزه‌ی ۷۶ هزار دلاری آن صرف استخدام دانشجو و پژوهشگر پسا دکتری برای CHIME شد.

در سال ۲۰۱۹ بودجه‌ای بالغ بر ۲.۴ میلیون دلار برای ساخت تلسکوپی دور از CHIME از موسسه‌ی Gordon and Betty Moore دریافت کرده است.


تصویری از مغز انسان، منبع:  Bruce Blaus/Wikimedia Commons
تصویری از مغز انسان، منبع: Bruce Blaus/Wikimedia Commons

زنده کردن مجدد مغز: Nenad Sestan

تمرکز پزشکان Yale در سال ۲۰۱۶ بر یافتن راه حلی برای نگهداری هرچه بهتر بافت مغز انسان بود. این پژوهشگران با مغز خوک آزمایش می‌کردند. در کمال تعجب استفاده از نگهدارنده‌های سرد در کنار اکسیژن فعالیت الکتریکی مغز را تحریک نمود. این پالس‌های الکتریکی می‌توانست نشان از هوشیاری باشد.

نگرانی پیرامون مسائل اخلاقی این اکتشاف Nenad Sestan را بر آن داشت که پس از توقف طرح با کارشناسان مربوط در Yaleو موسسه ملی سلامت آمریکا، NIH ، تماس گیرد. با آغاز مجدد آزمایش‌ها گروه با به کارگیری داروهای بی‌هوشی سعی در پیشگیری از هوشیاری مغز نمود.

پژوهش‌های Nenad Sestan نشان داد که شدت آسیب مغزی ناشی از نبود اکسیژن می‌تواند کمتر از تصور دانشمندان باشد. پژوهش‌ها در حال حاضر متوقف شده است و آینده‌ی این پژوهش‌ها به تصمیم کمیته‌ی مشخص شده بستگی دارد. به نظر این دانشمند تقکر در کاوش قلمروهای ناشناخته یک لازمه است.


‌تنوع گونه‌ها، منبع:  Sasata/Wikimedia Commons
‌تنوع گونه‌ها، منبع: Sasata/Wikimedia Commons

حفاظت از تنوع گونه ها و Sandra Diaz

در چهارم می سال ۲۰۱۹ گزارشی از تنوع گونه‌ای زمین توسط ۱۴۴ دانشمند به همراه Sandra Diaz منتشر شد. این پژوهش گسترده‌ترین پژوهش پیرامون تنوع گونه‌هاست. یک میلیون گونه در سطح زمین در نتیجه‌ی فعالیت‌های انسان در حال انقراض است. به گفته‌ی این دانشمند سرعت انقراض این گونه‌ها ۱۰ تا ۱۰۰ برابر چیزی است که در طی ده میلیون سال رخ داده است.

Sandra Diaz یک زیست شناس در دانشگاه ملی آرژانتین با نام Córdoba می‌باشد. این پژوهش حاصل همکاری وی با پژوهشگران ۵۱ کشور جهان است. دو سرپرست دیگر این پژوهش انسان شناسی با نام Eduardo Brondízio از Indiana University Bloomington و Josef Settele یک بوم شناس از مرکز Helmholtz برای پژوهش‌های طبیعت شناختی در آلمان بودند. این گروه طی جلسات حضوری و کارگاه‌های مجازی بیش از ۱۵۰۰۰ منبع را بررسی نمودند.

در قسمت نتیجه‌گیری این پژوهش ذکر شده است که تغییر در نظام اقتصادی جهان یک الزام است، چراکه حفظ کیفیت کنونی زندگی ما بدون آن‌چه در غالب طبیعت می‌شناسیم، ممکن نیست. این گزارش ۱۵۰۰ صفحه‌ای رسیدن به اکثر اهداف حافظان محیط زیست را با حفظ قوانین کنونی حاکم بر اقتصاد جهان غیر ممکن می‌داند. در حقیقت آن‌چه در مورد کیفیت امروزی زندگی انسان‌ها می‌دانیم تا حد زیادی به حفظ تنوع گونه‌های زمین وابسته است.

Shahid Naeem پژوهشگری در دانشگاه Columbia در شهر نیویورک است. وی در مورد پیامدهای از بین رفتن گونه‌ها پژوهش می‌کند. به عقیده‌ی وی حاصل کار Sandra Diaz اهمیت و کارکرد پوشش گیاهی زمین را به خوبی نشان می‌دهد.


در زمینه‌ی مهندسی در مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی:
هفت موضوع داغ مهندسی در سال ۲۰۲۰(بخش نخست)
ظهور ابر تلسکوپ ها: از گالیله تا امروز
یازده نام مهم علمی در سال ۲۰۱۹ (بخش دوم)


منبع: nature، interestingengineering

<<استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله‌ی فناوریهای توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است>>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *