۲۱ نمونه از سازه های دوستدار طبیعت در جهان(بخش دوم)

امروزه بشر به نقطه‌ای بحرانی در رابطه با تغییرات آب و هوا رسیده است. بسیاری از مخترعین و تجار امروزه برای ساخت آینده‌ای سبز پیش‌گام شده‌اند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به برخی از نمونه‌های طبیعت دوست در سراسر جهان اشاره خواهد شد. این سازه‌ها با امید تغییر رویه بشر و نگاه افراد به جهان ساخته شده است.

insight

Insight و منابع تجدید پذیر

شرکت ENGIE Insight با نام سابق Ecova برای مدیریت منابع تجدیدپیذر و با هدف کاهش اثار مخرب فعالیت‌های انسان روی محیط زیست تلاش می‌کند. متخصصان ENGIE Insight برای مدیریت منابع به شرکت‌ها مشاوره می‌دهند. به این صورت تولید دی‌اکسید کربن کاهش می‌یابد. از شریک‌های کاری آن می‌توان به AMTRAK اشاره کرد.

 Demetra: کاهش پسماند غذا به روش طبیعی

Demetra: کاهش پسماند غذا به روش طبیعی

یک استارت‌آپ ایتالیایی با نام Demetra روش‌های مختلفی برای حفظ طبیعی مواد غذایی دارد. به کمک فناوری این شرکت نیازی به انتقال مواد غذایی در دمای پایین نیست. به این صورت مقادیر بسیار زیادی انرژی صرفه جویی می‌شود. همچنین روش‌های Demetra به نگهداری مواد غذایی در حالت رسیده برای طولانی مدت مفید است.

The Seabin: پاکسازی اقیانوس با سطل زباله

مشارکت دو نفر با نام‌های Andrew Turton و Pete Ceglinski سبب شکل‌گیری The Seabin شده است. The Seabin می‌تواند پلاستیک، مواد شوینده، و مواد روغنی را جدا کند. پس از آن آب پاکیزه دوباره به چرخه طبیعت باز می‌گردد. داخل یک سطل نوعی فیلتر برای جداسازی زباله‌های شناور هست.

 The Seabin: پاکسازی اقیانوس با سطل زباله

یک پمپ داخل آب، مایعات را به داخل سطل می‌کشاند. یکبار عبور از سطل برای پاکسازی آب کافی است. این سطل باید فقط ماهی یکبار خالی شود. با این وجود این فناوری تاثیر بسیاری روی آب آلوده در لنگرگاه‌ها و اسکله‌ها خواهد داشت.

 ساخت پارچه از تفاله قهوه

ساخت پارچه از تفاله قهوه

S. Café روشی برای تهیه منسوجات از قهوه کوبیده شده دارد. با این روش با کاهش مصرف انرژی  می‌توان در زمان کمتری پارچه بافت. این پارچه‌ها ۲۰۰ درصد سریع‌تر از کتان خشک می شود و در دمای پایین قابل تولید است. این الیاف به طور طبیعی عطر را به خود جذب می‌کند و نور فرابنفش را بازتاب می‌کند.

 Sundrop Farms: کشاورزی با انرژی خورشید

Sundrop Farms: کشاورزی با انرژی خورشید

Sundrop Farms چندین روش برای کشاورزی باصرفه عرضه کرده است. این روش‌ها به انرژی خورشیدی و نمک‌زدایی گرمایی وابسته است. مزارع Sundrop Farms در Port Augusta در جنوب استرالیا و آب خلیج Spencer ابیاری می‌شود که پیش از رسیدن به گیاهان نمک‌زدایی می‌شود. کلیه این فرآیندها با انرژی خورشیدی تغذیه می‌شود.

 Veganbottle: جایگزین بطری های پلاستیکی

Veganbottle: جایگزین بطری های پلاستیکی

بطری‌های  Veganbottle از مواد طبیعی ساخته شده است و می‌تواند به صورت کامل جایگزین بطری‌های پلاستیکی کنونی شود. کلیه مواد این بطری حتی در بطری زیست تخریب‌پذیر است. این بطری با مواد بدست آمده از نیشکر ساخته می‌شود. نیشکر به نسبت سایر تولیدات کشاورزی آب کمتری مصرف می‌کند و ساخت این بطری‌ها نسبت به بطری‌های پلاستیکی انرژی کمتری لازم دارد.

PowWow Energy یک اپلیکیشن برای ذخیره انرژی و کاهش مصرف آب

PowWow Energy اپلیکیشنی است که هرگاه در آبیاری زمین مشکلی وجود داشته باشد، کشاورزان را آگاه می‌کند. با یک پمپ خاص آب که هدر رفت آب را کم می‌کند و یک مشاور برای آبیاری زمین بهترین نتیجه بدست می‌آید. کاربران می‌توانند مصرف آب را نظارت کنند اما اپلیکیشن تنها در صورتی که مشکلی خاص مانند هدر رفت آب در لوله‌ها باشد، هشدار می‌دهد.

 بذرهای  Eka 1 and Eka 2

بذرهای  Eka 1 and Eka 2

Golden Agri-Resources بذری با نام Eka توسعه داده است تا از بین رفتن جنگل‌های استوایی را متوقف کند. در حال حاضر روغن گیری از درخت پالم یکی از دلایل اصلی نابودی جنگل‌ها است. با بذر Eka سه برابر بیشتر از روش‌های معمول روغن بدست می‌آید.

 CloudFisher و تبدیل ابر و مه به آب آشامیدنی

CloudFisher و تبدیل ابر و مه به آب آشامیدنی

CloudFisher فناوری شرکت Aqualonis است که به افراد ساکن نزدیک دریا و روی کوه اجازه می‌دهد به روشی جدید آب آشامیدنی تهیه کنند. CloudFisher با قدرت ایستادگی زیاد در برابر باد، آب آشامیدنی و آب مناسب محصولات کشاورزی را تولید می‌کند. این فناوری در اندازه‌های مختلف عرضه می‌شود و توانایی برطرف ساختن نیاز یک روستا را دارد. این نوآوری هم اینک در سراسر جهان استفاده می‌شود.

 اخلاقی ترین تلفن همراه دنیا: Fairphone

اخلاقی ترین تلفن همراه دنیا: Fairphone

تلفن همراه ماژولار Fairphone با هدف کاهش زباله‌های حاصل از قطعات الکترونیکی تلفن‌های همراه ساخته شده است. این تلفن عمر طولانی دارد و قابل تعمیر است. در Fairphone در صورت شکستن قطعات امکان جایگزین ساختن ماژول آن قطعه هست، و نیازی به خرید یک تلفن جدید نیست. همه چیز در این تلفن از باتری گرفته تا جک هدفون قابلیت جایگزین شدن را دارد. به این صورت تلفن‌های کمتری در چاله‌های دفع زباله دفن می‌شود.

 ون‌های حمل غذای Waitrose پسماند تر را می سوزاند

ون های حمل غذای Waitrose پسماند تر را می سوزاند

Waitrose یک دسته فروشگاه‌های بریتانیایی هستند که سال ۲۰۱۹ اقدام به استفاده از فناوری‌های سبز نمودند. ون‌های حمل غذا با بیومتان کار می‌کند. این سوخت جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی است.

 جایگزینی خوردنی برای قاشق و چنگال یکبار مصرف

جایگزینی خوردنی برای قاشق و چنگال یکبار مصرف

قاشق و چنگال یکبار مصرف را نمی‌توان بازیافت کرد. به همین دلیل سالیانه حجم زیادی پلاستیک دور ریخته می‌شود. Bakey’s راه حلی خوشمزه برای این کار دارد. قاشق‌ها و چنگال‌های این شرکت کاملا زیست تخریب‌پذیر و قابل جذب است. حتی در صورت خوردن هضم می‌شود.

 دریافت پول در قبال وسایل الکترونیکی قدیمی

دریافت پول در قبال وسایل الکترونیکی قدیمی

بازیافت محصولات الکترونیکی بسیار مهم است. داخل قطعات این ادوات همیشه قسمت‌های قابل بازیافت هست. به منظور تشویق افراد به دورنیداختن وسایل الکترونیکی قدیمی، Outerwall EcoATM معرفی شده است. Outerwall EcoATM در ازای قطعات الکترونیکی به افراد پول می‌دهد. تنها کافیست به باجه‌های آن مراجعه کنید. دستگاه پس از قیمت‌گذاری هزینه را به حساب شما می‌ریزد.


بیشتر بخوانیم:
۲۱ نمونه از سازه های دوستدار طبیعت در جهان(بخش نخست)
توسعه نخستین پوست الکترونیکی تولیدکننده انرژی و دارای حس لامسه بدون نیاز به حسگرهای لمسی


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *