۲۱ نمونه از سازه های دوستدار طبیعت در جهان(بخش نخست)

امروزه بشر به نقطه‌ای بحرانی در رابطه با تغییرات آب و هوا رسیده است. بسیاری از مخترعین و تجار امروزه برای ساخت آینده‌ای سبز پیش‌گام شده‌اند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به برخی از نمونه‌های طبیعت دوست در سراسر جهان اشاره خواهد شد. این سازه‌ها با امید تغییر رویه بشر و نگاه افراد به جهان ساخته شده است.

سازه های سبز

طرح بدون دود: ساخت جواهرات از آلاینده های هوا

Daan Roosegaarde مغز متفکر پشت نخستین جاروب کننده آلاینده‌های هواست. برج بدون دود Smog Free Tower سازه‌ای با ارتفاع هفت متر است. وظیفه آن مکش هوا، تصفیه آن با فرآیند یونش و آزادسازی دوباره هوا است. این برج در اوج قدرت خود ۳۰ هزار مترمکعب هوا را در هر ساعت تصفیه می‌کند.

smog free tower

به لطف طرح Roosegaafde ساخت انگشترهایی از دود فشرده هم ممکن است. با خرید و استفاده از هر یک عدد از این انگشترها به پاکسازی ۱۰۰۰ مترمکعب هوا کمک می‌شود. این طرح پس از کسب چندین جایزه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. جنبش‌های این برج در کشورهای کره جنوبی، چین، هلند، مکزیک و لهستان به راه افتاده است.

انگشتری با دود فشرده بدست امده از smog free tower

Zéphyr Solar: یک بالن خورشیدی برای تولید برق پس از سانحه

Zéphyr یک بالن فوتوولتاییک دوستدار محیط زیست است. این بالن توسط Karen Assaraf، Julie Dautel، Cédric Tomissi و استارت‌آپ فرانسوی آنان EONEF ایجاد شده است. این سازه هوانورد با یک بالن هلیوم کار می‌کند. بالن‌های خورشیدی را می‌تواند در کمتر از یک ساعت به راه انداخت. هر بالن در هر بار بلند شدن می‌تواند تا ۳۰ روز در هوا بماند، بادهایی با قوت ۷۰ کیلومتر بر ساعت را تحمل کند و در ارتفاع بسیار حرکت کند.

بالن خورشیدی EONEF

بالن EONEF کاربردهای مختلفی دارد. برای سفرهای اکتشافی علمی در حیات وحش، سنجش کیفیت هوا و ارتقای هماهنگی در زمان سانحه و بلایای طبیعی مفید است. بالن EONEF به راحتی یکی از طرح‌های دوستدار طبیعت محبوب در فرانسه شده است.

ساختمان های سبز

ساختمان‌های سبز طرح The Green Building Initiative در غالب یک جنبش جهانی برای ایجاد سازه‌های دوستدار طبیعت و پربازده ساخته می‌شود. تمرکز این طرح بر صدور تائیدیه برای ساختمان‌هایی است که اصول پیشنهادی خاصی را رعایت کرده‌اند. هدف تالیف به بهترین استاندارد جهانی سازه‌های سبز است. پس از آن ابزارهای تعمیرات و نگهداری نیز برای این سازه‌ها عرضه خواهد شد.

ساختمانهای سبز طرح The Green Building Initiative

B-Droid: زنبورهای رباتیک سبز

B-Droid تنها یکی از چندین ربات زنبورشکل برای انجام گرده افشانی در جهان است. هدف گرده‌افشانی رباتیک با کیفیتی برابر گرده‌افشانی طبیعی و کمک به افزایش جمعیت زنبورها است. زیرا زنبورهای رباتیک بدون مصرف منابع زیاد کار دشوار گرده افشانی را انجام می‌دهند.

زنبور مصنوعی دانشگاه میشیگان

این زنبورها در دانشگاه Warsaw ساخته شده‌اند. هدف ساخت گروهی از ربات‌های خودکار یا شبه خودکار با توانایی شناسایی موثر محصولات کشاورزی است. امید آن است که این طرح طبیعت دوست به سلاحی در دستان نابخرد اشرار سریال Black Mirror تبدیل نشود.

رشد گیاهان در صحرا با Groasis Waterboxx

 Groasis Waterboxxتوسط صادر کننده گل در هلند، Pieter Hoff ایجاد شده است. Groasis یک دستگاه کشت است که رشد گیاهان در صحرا را با منابع بهینه ممکن می‌کند. Groasis یک سطل هوشمند دارد که از کاغذ بازیافتی ساخته شده است. این سطل محیط مناسبی برای جوانه زدن بذر، ریشه زدن قلمه و رشد گیاهان آبی است. Groasis در حدود ۹۰ درصد آب کمتری نسبت به روش‌های سنتی نیاز دارد. این دستگاه در شرایط هوایی سخت نیز قابل استفاده است.

باغچه گیاهان دارویی در فروشگاه ها

فروشگاه‌های زنجیره‌ای Albert Heijn در هلند باغچه‌های گیاهان دارویی را در سال ۲۰۱۷ معرفی کردند. هدف مبارزه با تولید زباله و ارائه محصولات تازه به مشتریان بود. در آغاز کار با کمک شرکت طراحی studiomfd این باغچه‌ها ساخته شد. گیاهان خارج از فروشگاه تا مرحله مناسب مصرف کشت می‌شود. سپس به فروشگاه منتقل می‌شود.

باعچه گیاهان دارویی در فروشگاه

مشتریان به اندازه نیاز خود از گیاه مورد نظر می‌چینند. در این صورت نیازی به خرید محصولات از پیش آماده نیست. این روش برای کاهش مصرف ظروف پلاستیکی کارآمد بوده است. طرح‌هایی مانند این در زمره نوآوری‌های طبیعت دوست با گستره کاربرد وسیع است. هر فرد می‌تواند گیاهان خود را در خانه نیز پرورش دهد.

پلاستیک دوست دار طبیعت با نام AirCarbon

AirCarbon توسط Newlight Technologies معرفی شد. Aircarbon برنده جوایز بسیاری بوده است. ایده ساخت پلاستیک از مواد کربنی آزاد شده توسط انواع ماشین‌ها است تا وارد هوا نشوند. Aircarbon یک ماده carbon-negative است. به این معنا که کلیه مراحل ساخت آن با فناوری های پاک انجام می‌شود. معمولا پلاستیک‌ها از چربی‌ها ساخته می‌شود اما این پلاستیک خاص بدون وجود روغن یک ماده ارزان‌تر است که نسبت به مواد مصنوعی دیگر جایگاه بهتری دارد.

Aircarbon پلاستیک سبز

شیشه خورشیدی برای خانه های آینده

شیشه خورشیدی پتانسیل بسیاری برای تغییر رویکرد بشر در ساخت خانه‌ها و سازه‌های تجاری را دارد. پژوهشگران دانشگاه میشیگان شیشه‌هایی با فناوری‌های دوستدار طبیعت می‌سازند که سر و صدای زیادی نیز به پا کرده است. همان گونه که از نام آن مشخص است، این شیشه‌ها نور خورشید را در خود ذخیره می‌کنند.

به گفته پژوهشگران در حدود ۵ الی ۷ میلیارد متر مربع شیشه در ساخت سازه‌های کنونی به کار رفته است. این میزان برای تامین ۴۰ درصد انرژی مورد نیاز کل ایالات متحده کافی است.

شیشه خورشیدی

بیشتر بخوانیم:

Physical AI : تلاش برای دستیابی به ربات های هوشمند با همکاری میان رشته ای
معرفی ۹ ربات پیشرو در صنعت کشاورزی
مروری بر فناوری های توسعه یافته در حوزه ی کشاورزی برای برداشت محصول و گرده افشانی


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *