آغاز عصر جدید طراحی اسکلت های بیرونی ویژه زنان

اسکلت‌های بیرونی کنونی، تنها در یک اندازه و فرم طراحی می‌شوند. افزون بر این، این فناوری‌های پوشیدنی بیشتر اوقات برای مردان طراحی و توسعه یافته‌اند. این بدان معنا است که زنان در این فناوری نیز در درجه‌ی دوم قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارش‌های مجله‌ی آمریکایی تایم و فوربز و وال استریت، زنان ۵۰٫۴ درصد از نیروی کار ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. هم‌اکنون، رویکرد جوامع به زنان و مسائل آن‌ها در حال تغییر است. صنعت اگزواسکلتون نیز در حال توجه به نقش زنان در محیط کار و صنایع مختلف است. در این مقاله، به روند توسعه‌ی اسکلت های بیرونی ویژه زنان میپردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

آغاز عصر جدید طراحی اسکلت های بیرونی ویژه زنان

افزایش حضور زنان در صنایع

زنان در حوزه‌هایی همچون مراقبت‌های پزشکی و درمانی، آموزش و پرورش، خدمات و صنایع و ساخت و ساز مشغول به کار هستند. حضور زنان در صنایع و بخش‌هایی که بیان شد در حال رشد است. آن‌ها با ورود هرچه بیشتر به مشاغل و محیط‌های دانشگاهی نقش خود را در نیروی کار پررنگ‌تر می‌کنند. آسیب‌های فیزیکی در محیط کار نیز بخش جدانشدنی صنایع است. یک مطالعه در استرالیا در سال ۲۰۱۵ نشان داد آسیب‌های عضلانی و اسکلتی زنان در محیط کار بیش از مردان است.

آغاز عصر جدید طراحی اسکلت های بیرونی ویژه زنان
نمودار رشد فعالیت زنان به عنوان نیروی کار در تعدادی از کشورها

در چند دهه‌ی گذشته، علم ارگونومی در کاهش میزان آسیب‌های فیزیکی نیروی کار نقش به سزایی ایفا کرده است. اتوماسیون و کنترل خودکار به مشاغل وارد شده است. ربات‌ها وظایف تکراری انسان را بر عهده گرفته‌اند. ولی همچنان شغل‌های پرخطر و سنگین وجود دارد. در نمودار زیر می‌توان کاهش آسیب‌های فیزیکی نیروی کار در طول زمان را مشاهده کنیم. با توجه بیشتر به ارگونومیک و پیشرفت فناوری‌های پوشیدنی و اسکلت‌های بیرونی صنعتی، میزان صدمات و مشکلات فیزیکی همچون کمردرد، آسیب‌های گردنی، مشکلات حرکتی زانو کاهش یافته است. همچنان آسیب‌های ناحیه‌ی کمر، یکی از مشکلات رایج نیروی کار است.

آغاز عصر جدید طراحی اسکلت های بیرونی ویژه زنان
کاهش آسیب‌های فیزیکی در محیط کار در طول زمان

چشم انداز اسکلت های بیرونی ویژه زنان

واکنش زنان و مردان در پوشیدن فناوری‌های پوشیدنی و اگزواسکلتون متفاوت است. همان‌طور که عملکرد اسکلت بیرونی بسیار مهم است، شکل ظاهری و ابعاد و اندازه و وزن نیز اهمیت دارد. صنایع نظامی در راستای بهبود عملکرد سربازان خود و کاهش صدمات از اسکلت‌های بیرونی استفاده می‌کنند. اسکلت بیرونی صنعتی از سال ۲۰۱۴ با هدف کمک به نیروی کار صنعتی روی کار آمد. صنایعی همچون صنعت خودروسازی، شرکت‌های لجیستیک و هوافضا و ارتش استفاده از فناوری‌های پوشیدنی صنعتی را در محیط واقعی تجربه کرده‌اند.

همان‌طور که نسبت زنان شاغل به مردان شاغل در حال تغییر است، توسعه‌دهندگان باید برای گروه رو به رشد نیروی کار نیز ربات‌های پوشیدنی مناسب طراحی کنند. طراحی استاتیک و پویای اسکلت بیرونی باید بر اساس آناتومی و فعالیت هر دو گروه باشد. در بازار هیچ اسکلت بیرونی مختص زنان وجود ندارد. هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های ساخت فناوری پوشیدنی در حال طراحی و توسعه فناوری‌های مناسب زنان هستند. چراکه زنان و مردان در کنار یکدیگر مشاغل مشابهی را تجربه می‌کنند. به فناوری‌های کمکی و ارگونومی نیاز است تا از آسیب‌های فیزیکی و کارهای سنگین در امان باشند.


بیشتر بخوانیم:

>>آشنایی با اسکلت های بیرونی سری Paexo شرکت Ottobock
>>تازه های اسکلت بیرونی توان افزا، پزشکی و صنعتی
>>اسکلت بیرونی Muscle Suit برای کمک به کارگران در مشاغل سخت


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *