تازه های دنیای رباتیک در کمک به بهبود کیفیت زندگی

تغییرات در صنعت رباتیک بسیار وسیع است. پیشرفت هوش مصنوعی سبب شده است هر روزه شاهد توسعه‌ی ربات‌هایی باشیم که قادر به انجام وظایف متنوع انسان هستند. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به مرور اخبار مرتبط با این ربات‌ها می‌پردازیم.

فناوری های کمکی رباتیک

این ربات های بیمارستان ها را از ویروس کرونا پاک می کند

شرکت UVD Robots یک شرکت دانمارکی است که در حال ساخت ربات‌هایی با توانایی ضد عفونی کردن اتاق بیماران و سالن‌های بیمارستان‌ها است. این ربات‌ها می‌توانند تقریباً هر چیزی را ضدعفونی کنند. هر ربات مجموعه‌ای متحرک از چراغ‌های پرقدرت ماوراء بنفش با طول موج کوتاه است که انرژی کافی برای شکستن DNA یا RNA هر میکروارگانیسمی را دارد.

استفاده از ربات ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا

پژوهشگران دانشگاه ملی تایپه، تایوان ایده‌هایی برای استفاده از ربات‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا مطرح کردند. زمان، یک مسئله مهم در برخورد با افراد مبتلا به ویروس کرونا است. همچنین به دلیل فاجعه اضطراری فعلی، پزشکان باید از راه دور بیماران را کنترل کنند و جلوگیری از تماس مستقیم با فرد آلوده یک اولویت پزشکی است. از طرفی نظارت و درمان فوری با استفاده از کیت‌های خاص باید انجام شود. در نتیجه پژوهشگران ربات AmbuBot را طراحی و ساخته‌اند که می‌تواند راهکاری مفید در این وضعیت باشد. AmbuBot می‌تواند در مکان‌های مختلف به ویژه در مناطق شلوغ یا قرنطینه قرار گیرد. همچنین می‌تواند برای بیماران دچار ایست قلبی در حالت‌های مختلف عملکرد از دستی تا نیمه خودکار و حتی عملکرد کاملا خودکار بکار گرفته شود.

با این حسگر ربات‌ها می توانند ما را حس کنند

پژوهشگران کره جنوبی حسگرهای منعطف جدیدی ساخته‌اند که تعامل فیزیکی با ربات‌ها را ایمن‌تر ساخته است. این حسگرها که در حال تجاری‌سازی است، به ربات‌ها اجازه می‌دهد فاصله و زاویه حرکت انسان و یا اشیای نزدیک به خود را حس کند. از آنجایی که این حسگر بسیار انعطاف‌پذیر است، می‌توان آن را به اشکال مختلف متناسب با هندسه ربات‌ها تولید کرد. افزون بر این، قادر به طبقه‌بندی اشیای نزدیک مانند انسان، فلزات و پلاستیک‌ها است.

ساخت بزرگترین خانه چاپ سه بعدی

سامانه رباتیک ساخت و ساز شرکت SQ4D توانست یک خانه ۱۹۰۰ فوت مربعی را در یک دوره ۸ روزه و با کمترین مصالح بسازد. این سامانه رباتیک می‌تواند پایه‌ها، دیوارهای بیرونی و داخلی، مجراهای آب و برق و موارد دیگر را بسازد. همچنین این سامانه دیجیتال محور تعداد کارگران را تا سه نفر کاهش دهد. با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی هم هزینه‌ها کاهش می‌یابد و هم سازه‌ها نسبت به روش‌های سنتی مقاوم‌تر و ایمن‌تر هستند.

رباتی که درد را احساس می کند

گروهی از دانشمندان ژاپنی یک سر رباتیک شبیه کودک ساختند که می‌تواند احساس درد را در چهره خود نمایش دهد. این ربات Affetto نام دارد و نخستین بار در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد. این ربات می‌تواند اخم کند یا لبخند بزند. اکنون و به لطف پوست مصنوعی پژوهشگران دانشگاه اوساکا، این ربات می‌تواند حس درد را در چهره نشان دهد.

رباتی که شکل خود را با هر مسیر و مانعی وفق می دهد

ربات RCTR شبیه چرخ‌های تانک است و می‌تواند شکل خود را برای عبور از موانع مختلف تغییر دهد.

پخت و سرو هات داگ توسط ربات‌های هوشمند

مهندسان دانشگاه بوستون چارچوبی با استفاده از یادگیری ماشین ایجاد کردند که می‌تواند ربات‌ها را برای انجام وظایف پیچیده آموزش دهد. وظایفی همچون شناسایی نقاط سرطانی در ماموگرافی‌ها یا درک بهتر دستورات گفتاری برای پخش موسیقی. در ابتدا و برای اثبات مفهوم، دو ربات به نام Jaco و Baxter با کمک این چارچوب آموختند که چگونه هات‌داگ را تهیه و سرو کنند.

یک ربات کشاورز برای هرس کردن باغ

ربات Trimbot با استفاده از دوربین و نقشه برداری سه بعدی برای مسیریابی، در میان بوته‌های باغچه حرکت کرده و گل‌های رز و بوته‌ها را هرس می‌کند. ربات برای یافتن بوته‌هایی که به مراقبت نیاز دارند تصاویر بوته‌های ایده‌آل را بوته های باغچه مقایسه می‌کند. این ربات افزون بر کمک کردن به کشاورزان، به بیمارانی که به علت ناتوانی‌های حرکتی توان رسیدگی به باغچه را ندارند نیز کمک می‌کند.

یک ربات کشاورز برای هرس کردن باغ

سبزی های آینده با کمک ربات ها رشد می یابند

استارت‌آپ کانادایی FarmWise معتقد است رباتیک و هوش مصنوعی به رشد محصولات زراعی بهتر و سالم‌تر کمک می‌کند. این ربات‌ها به جای استفاده از سموم و مواد شیمیایی مختلف، به طور خودکار در ردیف محصولات حرکت و علف‌های هرز را شناسایی و قطع می‌کند. این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ دستگاه را در مزارع مختلف مستقر کند. گرچه این ربات‌ها اکنون تنها برای حذف علف‌های هرز بکار می‌روند، در طرح‌های آینده از کاشت بذر تا برداشت محصول به طور خودکار توسط این ربات‌ها انجام می‌شود. آنها می‌توانند تصویر دقیقی از محصولات تهیه کنند، پارامترهای گوناگون از جمله دما، رطوبت و شرایط خاک را بررسی کنند.

این دست رباتیک چاپ سه بعدی با تعریق خود را خنک می کند

یکی از موانع ساخت ربات‌های ماندگار، سازگار و چابک مدیریت دمای داخلی آنها است. ربات‌های نرم و منعطف، برخلاف فلزات، گرمای خود را حفظ می‌کنند و استفاده از فناوری‌های خنک کننده آنها را حجیم و سنگین می‌سازد. در نتیجه مهندسین از تبخیر آب برای از بین بردن سریع حرارت و خنک کردن ربات‌ها استفاده کردند. گروهی از دانشمندان Cornell یک دست چاپ سه بعدی ساختند که انگشتان آن به صورت هیدرولیکی کنترل می‌شود. این ربات می‌تواند با عرق کردن خود را خنک کند.

رونمایی از یک تراکتور مفهومی الکتریکی مستقل و مجهز به هوش مصنوعی

شرکت کوبوتا (Kubota)، یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی از تراکتور جدیدی با نام X tractor – cross tractor رونمایی کرده است. این دستگاه یک تراکتور مفهومی الکتریکی مستقل و مجهز به هوش مصنوعی (AI) است. این تراکتور بر اساس داده‌های زیست محیطی و آب و هوا کار می‌کند. دستگاه به طور خودکار بهترین گزینه را انتخاب کرده و اقدامات را در زمان مناسب آغاز می‌کند. همه داده‌های جمع‌آوری شده می‌تواند به طور خودکار با سایر دستگاه‌های موجود در آن مکان به اشتراک گذاشته شود تا به مدیریت کارآمدتری دست یابند. از باتری‌های لیتیوم یونی در ترکیب با سلول‌های خورشیدی تغذیه می‌کند. همچنین می‌تواتند شکل خود را تغییر دهد تا تراکتور در ارتفاع مطلوب قرار گیرد. کوبوتا در پاسخ به چالش‌هایی، از جمله کشاورزی در ژاپن و مسائل مربوط به سالمندی و کمبود نیروی کار، توسعه دستگاه‌های مستقل را در دستور کار قرار داده است.

استفاده از ربات‌ها برای سرگرمی و آموزش کودکان

ربات ClicBot توسط KEYi Tech طراحی شده است تا با روشی سرگرم کننده برنامه نویسی و STEM را به کودکان آموزش دهد.

ربات های پلاستیکی کوچکی که با نور حرکت می کنند

پژوهشگران دانشگاه صنعتی آیندهوون نخستین ربات تحویل بسته کنترل شده با نور را توسعه داده‌اند. در آینده می‌توان از این ربات‌ها برای تحویل دارو در بدن انسان یا حمل قطعات برای تعمیر ماشین‌ها استفاده کرد. این ربات‌ها از پلیمرهای حساس به نور ساخته شده‌اند. با تابیدن نور به آنها پاهایشان کشیده و با قطع نور خم می‌شود. با تغییر جهت تابش نور می‌تواند ربات‌ها را هدایت کرد. همچنین می‌توان دست‌ها و پاهای ربات را به طور مستقل با نورهایی به رنگ‌های مختلف کنترل کرد.

تعامل ساده انسان و ربات با Mantis

پژوهشگران دانشگاه بریستول یک بازوی رباتیک سبک وزن، ارزان و کاربردی ایجاد کرده‌اند که برای استفاده از آن نیاز به تخصص ویژه نیست. Mantis نخستین سامانه در نوع خود است که کارآیی و بازخورد لمسی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد و دارای وزن بسیار کمی است. از این فناوری می‌توان برای لمس اشیای مجازی و بازی‌های واقعیت مجازی استفاده کرد. هر دانش‌آموز مقطع متوسطه می‌تواند با هزینه‌ای بسیار کم Mantis را ساخته و از آن استفاده کند.

تعامل ساده انسان و ربات با Mantis

ربات ها به کاهش علائم زوال عقل کمک می کنند

حیوان درمانی به سالمندان مبتلا به زوال عقل کمک می‌کند علائم بیماری و تکیه به داروهای روانگردان را کاهش دهند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد وقتی که فرد مبتلا به زوال عقل بتواند با موفقیت به یک شی وصل شود کاهش قابل توجهی در علائم رفتاری و روانی زوال عقل مشاهده می‌شود و نه تنها بر کیفیت زندگی تأثیر مثبت می‌گذارد، بلکه امید به زندگی آنها را افزایش می‌دهد. Tombot در حال توسعه یک حیوان رباتیک با هدف کمک به زندگی سالمندان مبتلا به زوال عقل است. آنها سگی رباتیک ایجاد کرده‌اند که از نظر بصری جذاب‌تر و سرگرم کننده‌تر از سایر اشیا است و موجب دلبستگی سالمندان می‌شود.


بیشتر بخوانیم:
هفت زمینه‌ی جذاب برای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰ (بخش دوم)
یادگیری ماشین و کاربرد آن در صنایع
این دست مصنوعی، تنها با ذهن کنترل میشود


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *