آینده برای متخصصین علوم داده بسیار روشن است

کلان داده علم یافتن الگوهای معنی دار از داده‌هایی با حجم زیاد است. این علم هنوز به درستی درک نشده و در حال رشد است. در میان صاحب‌نظران این علم نگرانی‌ها و مباحثی مشترکی هست که در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به آن می‌پردازیم.

درک کلان داده با Big data

آشنایی با ابرداده

هر چند وقت یکبار افراد برجسته در فناوری، در مورد آینده آن صحبت می‌کنند. گاهی به پیش بینی رویدادهای آینده می‌پردازند. برخی از این پیش‌بینی‌ها دور یا ناممکن به نظر می‌رسد. برخی نیز پس از مدتی محقق می‌شود. یکی از این فناوری‌ها کلان داده یا Big Data است.

کلان داده بحثی است که بدفهمی زیادی در مورد آن وجود دارد. علم کلان داده به تحلیل مقادیر عظیم اطلاعات می‌پردازد. آن‌چنان عظیم که سامانه‌های معمول و روش‌های عادی قابل به پردازش آن نیست. این داده‌ها از منابع مختلفی بدست می‌آید. عادت‌ها اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، معملات تجاری، داده‌های حمل و نقل، دستگاه‌های هوشمند و … مثال‌هایی از این منابع است.

این داده‌ها به شرکت‌های بزرگ کمک می‌کند تصمیم‌های بهتری اتخاذ کنند، محصولات پرمصرف‌تر را تولید کنند و بازاریابی موثرتری داشته باشند. به دولت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کنند با وقایعی مانند گرم شدن زمین، تغییر آب و هوا و مسائل جهانی بهتر برخورد کنند.

یکی ازنگرانی‌های اصلی هنگام بحث در مورد ابر داده به مسائل اخلاقی، امنیتی و حریم شخصی مربوط است. این علم هنوز نوپا است. اما مباحث و پیش‌بینی‌های مشترکی در میان صاحب نظران آن مطرح است که به آن اشاره خواهد شد.

رشد نمایی داده ها

داده‌های خام در حال افزایش هستند. به طوریکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۱۷۵ زتابایت، ۱۷۵ تریلیون گیگابات، داده خام دردسترس باشد. زیربنای لازم برای نگهداری این حجم بسیار عظیم از داده خود یک شگفتی خواهد بود. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد محل نگهداری داده‌ها فضای ابری است. به عبارتی در آینده شاهد افزایش تقاضا برای متخصصین داده مانند دانشمند علوم داده و Chief Data Officers خواهیم بود. برای کسانی که به کشف الگوهای موجود در کلان داده‌ها و انتقال این کلان داده‌ها اشراف دارند آینده روشنی پیش روست.

حریم شخصی

به عنوان کاربران فناوری افراد در حال اشتراک گذاری داده‌های شخصی خود هستند. دانلود موسیقی، استفاده از ردیاب سلامت برای پیگیری وضعیت قلب و سلامت بدن، استفاده از دستیارهای شخصی در فضای شخصی منزل و … مثال‌هایی اندک است. برای بسیاری افراد این فناوری‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما برخی گامی به جلو گذاشته و پرسیده‌اند: چه می‌شود اگر این اطلاعات بر علیه ما استفاده شود؟


حریم خصوصی همواره مساله‌ای مهم بوده است. امروزه افزایش نمایی حجم داده این مساله را مهم‌تر نیز ساخته است. دزدی هویت، حملات سایبری، استفاده بدون اجازه یا غیر اخلاقی از داده‌ها از جمله مشکلاتی است که هم‌اکنون نیز با آن دست به گریبان هستیم. در عین حال تبعیض نژادی با گسترش استفاده از فناوری‌های مختلف به مشکلی مهم تبدیل می‌شود.

بسیاری این مساله را مطرح می‌کنند که این اطلاعات در دست دولت‌ها چگونه استفاده خواهد شد؟

درک ابرداده

باید گفت که کلان داده فرصت‌های بسیاری را بازخواهد کرد. اما خطرات جدیدی نیز ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل گسترش راه‌حل‌های مناسب برای مبارزه با این خطرات هم زمان با رشد این علم ایده خوبی است. اما در این مورد نیز آینده از آن کسانی است که کلان داده را درک کرده‌اند.


بیشتر بخوانیم:
کلان داده و ویلچر هوشمند : نشستن طولانی مدت بر ویلچر و عوارض جانبی آن
آیا واقعاً در آینده ربات‌ های هوشمند شغل ما را خواهند گرفت؟


منبع: innovationorigins

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *