آینده شگفت انگیز چشم پزشکی و مراقبت از چشم (بخش نخست)

آینده مراقبت از چشم و بینایی پر از نوآوری‌های علمی تخیلی است از لنزهای تماسی چاپ سه بعدی و ایمپلنت‌های بیونیک چشم تا واقعیت افزوده. در این مقاله سعی داریم چند فناوری نوین برای آینده مراقبت از چشم و کاهش درد و رنج‌های فراوانی که از عدم توانایی دیدن جهان به وجود می‌آید، معرفی کنیم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

بیش از ۸۰ درصد ادراک از طریق بینایی حاصل میشود

پژوهشگران تخمین می‌زنند که ۸۰ تا ۸۵ درصد از ادراک، یادگیری، شناخت و فعالیت‌های ما تحت تأثیر بینایی است. در مقایسه با بینایی، شنوایی تنها ۱۱ درصد اطلاعات را پردازش می‌کند. در حالی که حس بویایی ۳٫۵ درصد، حس لامسه ۱٫۵ درصد و چشایی ۱ درصد. فکر نمی‌کنید که این امکان وجود داشته باشد؟ پژوهشگران مشهور، L.D. Rosenblum، Harold Stolovitch و Erica Keeps این اعداد را با داستانی که در ادامه آمده توضیح دادند.

تصور کنید شما در یک فضای باز هستید، خورشید بر شما می‌تابد و زنبورها به آرامی در هوا فعالیت می‌کنند. چقدر می‌توانید ببینید و بشنوید؟ در مورد بینایی حدود ۵۰ مایل و در مورد شنیدن تنها ۱ تا ۲ مایل در بهترین حالت! در مورد بوی گل‌ها چطور؟ بدون وزیدن باد تنها ۱۰ تا ۲۰ متر. در مورد لمس کردن یا مزه کردن چطور؟ خوب، این به طول دست شما بستگی دارد، اما بدیهی است که بیشتر از آن نیست. و همین امر برای زبان و حس چشایی نیز برقرار است.

این تقریباً یک امر عادی است که بر اهمیت چشم‌ها و بینایی تأکید می‌کند، اما یک نمونه درخشان است که نشان می‌دهد چشم‌ها مهم‌ترین ارگان احساسی هستند. بنابراین اگر شما در معرض بیماری چشم هستید یا با یک وضعیت جدی بینایی مواجه شدید باید انگیزه بیشتری برای درمان فوری داشته باشید.

بسیاری از افراد سراسر جهان تحت تأثیر بیماری‌های چشم هستند

آژانس بین المللی پیشگیری از نابینایی در سال ۲۰۱۵ تخمین زده است که ۳۶ میلیون نفر نابینا هستند و ۲۱۷ میلیون نفر از اختلال بینایی متوسط ​​یا شدید رنج می‌برند. این آمار امیدوار کننده است چرا که میزان شیوع نابینایی و اختلال بینایی از ۴/۴۵ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۳/۳۷ درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. این کاهش می‌تواند به پیشرفت فناوری برای نمونه در روش‌های جراحی و درمان عفونت‌های چشم مربوط باشد.

با این وجود، سلامت دیجیتال برای کاهش درد و رنج‌های فراوانی که از عدم توانایی دیدن جهان به وجود می‌آید، هنوز راه بسیاری پیش رو دارد. در طول دو سال گذشته، در واقع آغاز تغییر زمینه چشم پزشکی، راهکارهای نوآورانه بسیاری برای طیف وسیعی از بیماری‌های چشم ارائه شد. درمان بیماری‌های کمتر جدی سریع‌تر، هدفمندتر و کارآمدتر می‌شود. در حالی که ابزار درمان بیماری‌های جدی‌تر و تغییر دهنده زندگی بهبود می‌یابد. در اینجا، چند فناوری برای آینده مراقبت از چشم و بینایی را معرفی می‌کنیم.

با چشم مصنوعی نابینایی را دور بزنید!

نوآوری‌ها کمک‌های بسیاری به ذهن خلاق چشم پزشکان کرده است. انواع شرایطی که موجب نابینایی می‌شوند همچون AMD یا رتینیت پیگمنتوزا، یک بیماری ارثی که به تدریج سبب از بین رفتن چشم و نابینایی حدود ۱٫۵ میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود، با موفقیت با نوآوری‌های ذهنی درمان شده است.

شرکت Second Sight مستقر در کالیفرنیا، شرکت آلمانی Retina Implant AG و شرکت فرانسوی Pixium Vision پروتزهای چشم برای بهبود بینایی بیمارانی که به علت بیماری نادر رتینیت پیگمنتوزا نابینا هستند توسعه می‌دهند. در سال ۲۰۱۶، گاردین گزارش داد که یک خانم نابینا با ایمپلنت «چشم بیونیک» در انگلستان به عنوان بخشی از یک آزمایش در بیمارستان چشم آکسفورد، توانست دوباره ببیند. وی پس از حدود شش سال توانست دوباره ببیند. این باید واقعاً شگفت انگیز باشد!

در سال ۲۰۱۵، جراحان در منچستر انگلستان نخستین ایمپلنت بیونیک چشم را برای یک بیمار AMD با استفاده از نوآوری شرکت Second Sight انجام دادند. Ray Flynn، ۸۰ ساله، به طور کامل دید مرکزی خود را از دست داده بود. اما او با کمک ایمپلنت شبکیه می‌تواند اشکال روی صفحه نمایش رایانه را درک کند. پژوهشگران می‌گویند که این ایمپلنت نمی‌تواند دید بسیار دقیقی ارائه دهد اما می‌تواند به بیماران برای تشخیص الگوهای متمایزی همچون قاب‌های در و اشکال کمک کند.

ایمپلنت مغزی و شبکیه مصنوعی جایگزین چشم‌های بیونیک؟

با وجود اینکه دستگاه Argus II فعلی شرکت Second Sight برای کمک به افراد مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا تنها اندکی از بینایی را باز می‌گرداند و ۱۵۰،۰۰۰ دلار هزینه دارد، تا کنون ۲۵۰ مورد از آن به فروش‌ رسیده است. این شرکت چندی پیش شروع به توسعه یک نسخه اصلاح شده از نوآوری خود کرد که به طور کامل چشم را از مدار خارج می‌کند و به جای آن بخشی از مغز که مسئول پردازش اطلاعات بصری است را درگیر می‌کند. در این روش پالس‌های الکتریکی الگوهای نوری را به مغز تحویل می‌دهند. این شرکت امیدوار است که این نوآوری جدید بتواند به حدود ۶ میلیون نفر در آینده که به علل مختلف همچون سرطان، رتینوپاتی دیابتی، گلوکوما یا تروما نابینا شده‌اند کمک کند. این شرکت امیدوار است تا در ماه اکتبر ثبت نام بیماران برای آزمایش‌ها را آغاز کند و نخستین ایمپلنت را تا پایان سال آزمایش کند.

به جای چشم‌های بیونیک که سلول‌های مغزی را با نور یک دوربین فیلمبرداری کوچک یا به طور مستقیم از طریق الکترودها، قشر بینایی را تحریک می‌کنند، مؤسسه فناوری ایتالیا یک رویکرد جدید برای درمان تخریب شبکیه ایجاد کرده است. در این روش پروتز داخل چشم قرار می‌گیرد که به عنوان جایگزینی برای شبکیه آسیب دیده است. در اصل یک شبکیه مصنوعی است. پژوهش‌های آنها نتایج بسیار مؤثری برای موش‌های آزمایشگاهی نشان داد. آنها قصد دارند نخستین آزمایش‌های انسانی را در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ انجام دهند و نتایج اولیه را در سال ۲۰۱۸ جمع‌آوری کنند.


بیشتر بخوانید:

>>چشم و دست مصنوعی از تخیل تا واقعیت

>>ساخت چشمی مصنوعی که می‌تواند سامانۀ بینایی را کاملاً دور بزند

>>معرفی برنامه کاربردی برای معاینه چشم کودکان و نوزادان


منبع: medicalfuturist.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

1 comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *