اخبار فناوری های توان افزا/ اسکلت های بیرونی و فناوری های مهم در توانبخشی

در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به مرور اخبار منتشر شده در نیمه‌ی نخست سال پیرامون اسکلت‌های بیرونی و توانبخشی می‌پردازیم.

مشاهده نحوه عملکرد اسکلت بیرونی ReStore

اسکلت بیرونی ReWalk با نام ReStore یک از نام‌های آشنا در این صنعت است. این اسکلت بیرونی که برای توانبخشی پس از سکته استفاده می‌شود در سه حالت به راه رفتن کاربر کمک می‌کند:
نخست Assist Mode: در این حالت کمک فعال هنگام دورسی فلکشن (نزدیک شدن انگشتان به ساق پا) و پلانتار فلکشن فراهم می‌شود.
حالت دوم یا Slack Mode: در این حالت هیچ کمکی ارائه نمی‌شود تا پزشکان گام برداشتن فرد را ارزیابی کنند.
حالت سوم یا Brace mode: در این حالت کابل‌ها قفل می‌شوند تا به طور پیوسته از مچ پا حمایت شود.

اسکلت بیرونی هیوندای VEX

گروه هیوندای موتور (Hyundai Motor Group) یک ربات پوشیدنی به نام VEX تولید کرده است که به کارگران بخش صنعت در بالا نگه داشتن دست‌ها حین انجام کارهای بالای سر، کمک می‌کند. VEXبدون هیچ باتری کار می‌کند و موجب کاهش خستگی و آسیب و افزایش بهره‌وری کارگران می‌شود.

جلیقه ای برای تقویت نیروی دست

جلیقه EksoVest برای تأمین نیروی دست متخصصانی طراحی شده است که کارهای بالای سر را انجام می‌دهند. این جلیقه شبیه کوله پشتی پوشیده می‌شود و از فنر برای بلند کردن دست‌ها استفاده می‌کند. این فناوری کاملاً مکانیکی، بدون باتری و موتور است.

اسکلت بیرونی Cray X

اسکلت بیرونی Cray X ساخت شرکت آلمانی German Bionic است. این اسکلت بیرونی هوش انسان را با قدرت ماشین ترکیب می‌کند تا از حرکات کاربر پشتیبانی کند و با کاهش فشار روی فرد، از آسیب‌های احتمالی در ناحیه تحتانی کمر پیشگیری کند.

ربات ANYexo برای توانبخشی اندام فوقانی

این اسکلت بیرونی طیف وسیعی از حرکات را برای پوشش فعالیت‌های روزمره زندگی پشتیبانی می‌کند. این ربات با هدف استقلال بیشتر ربات‌ها برای درمان و توانبخشی بیماران مبتلا به نقص عصبی حرکتی طراحی شده است.

گام برداشتن به طرفین با اسکلت بیرونی دلفت

دانشجویان دانشگاه دلفت اسکلت بیرونی طراحی کردند که به بیماران آسیب نخاعی امکان گام برداشتن به طرفین می‌دهد. اسکلت بیرونی یک مکانیزم مکانیکی است که افراد آسیب نخاعی را قادر می‌سازد دوباره بایستند و گام بردارند. تاکنون افراد با اسکلت‌های بیرونی پایین تنه می‌توانستند تنها به جلو یا عقب گام بردارند.
دانشجویان دانشگاه دلفت در پروژه MARCH از یک اسکلت بیرونی جدید به نام MARCH IV پرده برداشتند. طراحی جدید شامل ویژگی‌های هوشمندی همچون مفصل ران جدید است که آزادی حرکتی بیشتری را به کاربر می‌دهد. با این اسکلت بیرونی افراد می‌توانند به طرفین نیز گام بردارند. این ویژگی برای حرکت در یک خیابان شلوغ می‌تواند مفید باشد. همچنین آزادی بیشتر مفصل ران موجب گام برداشتن پایدارتر و طبیعی‌تر می‌شود.

تلاش برای توسعه ی اسکلت بیرونی نرم

پژوهشگران در مرکز اسکلت‌های بیرونی پوشیدنی TIRR Memorial Hermann و دانشگاه تگزاس در هیوستون در تلاشند ربات‌های پوشیدنی تولید کنند که کاربران بتوانند براحتی در منزل و حین فعالیت‌های روزمره از آن استفاده کنند. فناوری آنها بسیار سبک خواهد بود و پوشیدن آن کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد. بیماران آسیب نخاعی و پس از سکته می‌توانند از مزایای این فناوری برای توانبخشی در منزل بهره ببرند.

تاکسی اختصاصی برای حمل ویلچر

یک شرکت تاکسیرانی در شهرهای کراولی و هورشم انگلستان، برای آسان‌تر کردن زندگی کاربران ویلچر سرویس جدیدی راه‌اندازی کرده است. سرویس Wheels Airport Taxis، تعدادی خودروی مناسب ویلچر دستی و ویلچر برقی را برای حمل و نقل افراد دارای ویلچر به فرودگاه ارائه کرده است.
تقاضای بسیاری برای تاکسی‌های دسترسی‌پذیر وجود دارد درحالی که بسیاری از شرکت‌های تاکسیرانی چنین خدماتی ارائه نمی‌کنند. این شرکت تلاش می‌کند برای مسیرهای متفاوت همچون رفتن به مدرسه یا درمانگاه‌ها خودروهای مناسب‌ صندلی چرخدار فراهم کند. این پروژه به کاهش مشکلات افراد ناتوان حرکتی و معلول و افزایش استقلال آن‌ها کمک بسیاری می‌کند.

تاکسی اختصاصی برای حمل ویلچر

ساخت صندلی های چرخدار با دوام و ارزان

شرکت Free Wheelchair Mission یک شرکت غیرانتفاعی با هدف انسان دوستانه است که صندلی‌های چرخدار بادوام و مقرون به صرفه را برای افراد دارای معلولیت در کشورهای توسعه نیافته طراحی و تولید می‌کند. این شرکت بیش از یک میلیون صندلی چرخدار را در ۹۳ کشور جهان در اختیار افراد نیازمند قرار داده است.

Free Wheelchair Mission

بهبود زمان واکنش با تحریک الکتریکی عضلات

زمان واکنش ما اغلب برای بسیاری از کارها بسیار کند است، اما تحریک الکتریکی عضلات می‌تواند سرعت حرکات و واکنش ما را بیشتر کند. مشکل استفاده از این فناوری در عمل، در محیط واقعیت مجازی و حتی بهبود نحوه واکنش سریع سربازان‌، این است که این احساس غیرطبیعی است.
در این حالت شخص احساس می‌کند فرد دیگری کنترل عضلات را به عهده دارد. گروهی از دانشمندان موفق شدند روشی برای استفاده از تحریک الکتریکی عضلات و بهبود زمان واکنش ایجاد کنند که در آن فرد احساس می‌کند اقداماتش شخصی است. در این روش تحریک الکتریکی در مدت معینی قبل از اتخاذ تصمیم آگاهانه اعمال می‌شود. به گفته شرکت کنندگان در این پژوهش، زمان واکنش فرد بهبود قابل توجهی داشته اما به نظر نمی‌رسد که مصنوعی باشد.

پیشرفته ترین دست مصنوعی جهان با توانایی ارائه حس لامسه

پژوهشگران دانشگاه یوتا توانستند به دست مصنوعی پیشرفته LUKE حس لامسه ببخشند. این گروه برای ارتباط با سیستم عصبی کاربر، آرایه‌ای از الکترودها را ابداع کرده‌اند. این آرایه که برای کاشت در قسمت ساعد طراحی شده است، دارای ۱۰۰ میکروالکترود است که می‌توانند سیگنال‌های الکتریکی اطراف اعصاب را بخوانند.
این پروتز بیش از یک دهه است که وجود دارد و فرد با فکر کردن می‌تواند آن را کنترل کند. اکنون پژوهشگران توانستند سیگنال‌های بسیار مشخصی را به مغز تحویل دهند، سیگنال‌هایی که به کاربر اجازه می‌دهد دست را لمس کند. افراد با دست مصنوعی LUKE می‌توانند تخم مرغ را بدون شکستن آن در دست گیرند. دستآورد اصلی این پژوهش توسعه الگوریتمی برای تقلید از چگونگی ارسال سیگنال‌های حسی دست واقعی، به مغز بود.

برنامه ی Route4U‌ مسیریابی در شهر را سهولت می بخشد

شورای شهر پورتسمورث برنامه کاربردی جدیدی برای افراد دارای اختلال حرکتی و کاربران ویلچر راه‌اندازی کرده است تا مسیرهای حرکتی مناسب و ایمن را براحتی مشاهده و برای سفر خود برنامه‌ریزی کنند. برنامه رایگان Route4U افزون بر نقشه مسیر و سیستم ناوبری، موانع موجود در پیاده‌رو و کف خیابان، کیفیت سطوح ، ارتفاع جدول‌ها، عرض، شیب و طول مسیر را مشخص می‌کند. این برنامه کاربردی برای اپل و اندروید در دسترس است. این برنامه همچنین به مسئولین شهری کمک می‌کند تا مشکل‌سازترین مسیرها را شناسایی و تعمیر آنها را در اولویت قرار دهند.

مسیریابی در شهر برای افراد کم بینا و نابینا به کمک Route4U

یادگیری با یک معلم رباتیک

QTrobot یک ربات انسان‌نما است که در یادگیری مهارت‌ها به کودکان دچار اختلال اوتیسم و کودکان دارای مشکل یادگیری کمک می‌کند. این ربات با حالت‌های چهره ساده و اغراق‌آمیز و گفتن داستان و اجرای بازی مهارت‌های عاطفی کودکان اوتیسم را بهبود می‌دهد. کودکان در تعامل با QTrobot احساسات را بهتر درک می‌کنند و روش‌های کنترل احساسات را می‌آموزند.

الکترودهای کاشتنی موجب بهبود پروتزهای دست می شوند

امروزه پروتزهای فعال دست دارای چند الکترود داخلی هستند که با پوست بیمار ارتباط برقرار می‌کند. این‌ها به اندازه کافی خوب هستند که یک پنجه ساده را باز و بسته کنند، اما برای کنترل بیشتر و ظریف‌تر پروتزها، رویکرد بهتری لازم است. الکترودهای کاشتنی می‌توانند داده‌های بیشتری جمع کنند، اما به کابل‌هایی نیاز دارند که از پوست بیرون می‌زنند و این بزرگترین محدودیت آنها است.
اکنون پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی وین (Medical University of Vienna) ، محصولات بهداشتی Otto Bock، بنیاد آلفرد مان و امپریال کالج لندن گرد هم آمده‌اند تا بتوانند یک سامانه بی‌سیم قابل کاشت ایجاد کنند که به افراد قطع عضو اجازه می‌دهد با کنترل بیشتر و بهتر پروتزها را کنترل کنند. نتایج نشان داد افزون بر توانایی بیشتر در استفاده از پروتزها، توانبخشی نیز در مقایسه با راهکارهای موجود آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود.
زیرا دیگر نیازی به قرار دادن و تراز کردن الکترودها نیست. همچنین اتصال سوکت‌ها آسان‌تر می‌شود زیرا نیازی به در نظر گرفتن جای الکترودها نیست و عرق روی کیفیت سیگنال‌های به دست آمده تأثیر نمی‌گذارد.

الکترودهای کاشته شده در دست

دستگاه BAWA برای کمک به افراد کم بینا در شهر

زندگی در یک شهر بزرگ برای افراد نابینا و کم‌بینا چالش‌های بسیاری دارد. اگرچه نابینایان با مهارت‌های خود به صورت مستقل به کارهای روزانه رسیدگی می‌کنند ‫‫با این حال نابینایی زندگی آن‌ها را با چالش‌های بیشتری روبرو می‌کند. شهر پر از موانعی همچون تابلوهای راهنمایی رانندگی، پله‌ها و وسایل نقلیه در حال حرکت هستند. حتی موانعی با ارتفاع بیشتر که با کمک عصای سفید قابل تشخیص نیستند.
BAWA دستگاهی است که مشکلات نابینایان را تا حدودی برطرف می‌کند. برنامه کاربردی‫‫ BAWA بر گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود. دستگاه‫‫ BAWA به کاربر کمک می‌کند ایمن به مقصد خود برسد. BAWA این کار را با استفاده از ‫‫‫دستیار صوتی و مسیر‌یابی انجام می‌دهد.
پیدا کردن عصا، مسیریابی در شهر، شناسایی موانع از جمله قابلیت‌های BAWa به شمار می‌آید. موانع تا ارتفاع ۱٫۲ متر از زانو، موانع روبروی کاربر تا فاصله‌ ۱٫۲ متر، پله های کوتاه تا ارتفاع ۲٫۵ سانتی‌متر و اشیای کوچک توسط این دستگاه قابل تشخیص هستند.


بیشتر بخوانیم:
کاربرد اسکلت بیرونی Cray X در محیط‌های کاری صنعتی
تازه های فناوری/ دوباره راه رفتن با اسکلت های بیرونی رباتیک
رونمایی از لباس توانبخشی EksoNR ساخت شرکت Ekso Bionics


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *