استفاده از چاپ سه بعدی برای ساخت تایرهای پربازده و زیست تخریب پذیر

اگر چه طول عمر یک تایر به عوامل مختلفی وابسته است، بیشتر تایرها باید هر پنج سال یک بار تعویض شوند. با این حال شرکت Michelin با استفاده از چاپ سه بعدی نمونه‌ی اولیه‌ی یک تایر را تولید کرده که ممکن است عمری طولانی‌تر از وسیله‌ی نقلیه‌ی شما داشته باشد. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

شرکت Michelin در نمایشگاه Movin’On در مونترال نمونه‌ی مفهومی یک تایر تولید شده با چاپ سه بعدی را ارائه کرد. بر خلاف تایر‌های رایج که تحت فشار هوا هستند، این نمونه‌ی اولیه نیازی به باد شدن با هوا ندارد. در ساخت این تایر از یک الگوی لانه زنبوری استفاده شده که طراحی آن بر اساس مدل‌هایی که در طبیعت یافت می‌شود، مانند مرجان و کیسه‌های هوایی ریه‌های انسان، انجام شده است. این طراحی خطر انفجار تایر یا ساییده شدن آن را کاهش می‌دهد.

در حالی که تایر‌های رایج به تدریج در اثر اصطکاک ساییده شده و آج (tread) خود را از دست می‌دهند، این نمونه‌ی اولیه طوری طراحی شده که در صورت نیاز می‌توان آج از دست رفته را مجددا با استفاده از چاپگر سه بعدی به آن بازگرداند. مجموعه‌ای از حسگرها در این تایر قرار داده شده تا وضعیت آج را به صورت مداوم بررسی کنند و اطلاعات مربوط به عملکرد و نگه‌داری آن را در زمان واقعی گزارش دهند.

این اطلاعات با استفاده از یک برنامه‌ی کاربردی به راننده منتقل می‌شود و راننده بر اساس آن می‌تواند به هنگام نیاز یک جایگزینی آج تایر با استفاده از چاپ سه بعدی سفارش دهد. این آج‌های جدید را می‌توان بر اساس مجموعه‌ای از شرایط آب و هوایی، نوع جاده و حتی سبک‌های رانندگی مختلف تولید کرد.

استفاده از چاپ سه بعدی برای ساخت تایرهای پربازده و زیست تخریب پذیر

برای تولید تایر Vision از منابع طبیعی و مواد زیست تخریب پذیر هم استفاده شده است. از جمله مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها می‌توان به پلاستیک طبیعی، بامبو، کاغذ، قوطی‌های حلبی (tin can)، پلاستیک و چوب اشاره کرد. شرکت Michelin همچنین میزان لاستیک را در ساخت هر کدام از این تایر‌های آلی به حداقل رسانده است تا تاثیرات آن بر محیط زیست را هر چه بیشتر کاهش دهد. همه‌ی قسمت‌های چرخ با استفاده از مواد قابل بازیافت ساخته می‌شود و حتی زمانی که تایر به پایان عمر خود رسید (که به گفته‌ی شرکت Michelin پس از پیمایش هزاران هزار کیلومتر خواهد بود)، امکان بازیافت آن وجود دارد.

Terry Gettys، معاون پژوهش و توسعه‌ی شرکت Michelin اعتقاد دارد این تایر‌ها دست کم ۱۰ سال دیگر به بازار عرضه خواهند شد.


بیشتر بخوانید:

>>نخستین تولید انبوه کفشهای چاپ سه بعدی شرکت آدیداس

>>آشنایی با چاپگر سه بعدی بافتنی Kniterate


منبع: digitaltrends

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *