تأثیر اسکلت بیرونی اندام تحتانی بر راه رفتن بیماران ضایعه نخاعی

مطالعات بسیاری در مورد استفاده از ربات‌های اسکلت بیرونی اندام تحتانی در توانبخشی و آموزش بیماران آسیب نخاعی انجام شده است. برخی از پژوهش‌ها نشان دادند اسکلت بیرونی برای بهبود عملکرد اندام تحتانی و راه رفتن بیماران مبتلا به آسیب نخاعی مفید است. در ادامه سعی داریم بر اساس پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده اثربخشی اسکلت بیرونی بر بهبود توانبخشی و عملکرد راه رفتن این بیماران را بررسی کنیم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

توانبخشی به کمک اسکلت بیرونی

آسیب نخاعی

آسیب نخاعی (SCI) یک بیماری ناتوان کننده است که بیشتر منجر به پاراپلژی یا کوادری‌پلژی می‌شود و بر عملکردهای حسی، حرکتی و اتونوم بیماران تأثیر می‌گذارد. بر اساس آمار، میزان بروز ضایعات نخاعی غیرتروماتیک در کشورهای توسعه یافته بیشتر از ضایعات نخاعی تروماتیک است و نرخ آن ۹٫۳ در هر میلیون نفر است. در روند درمان توانبخشی ضایعه نخاعی، بهبود توانایی راه رفتن، توانایی مراقبت از خود و عزت نفس بیماران جنبه مهمی از بازگشت آنها به جامعه است. هچنین حرکت مستقل در میان بیماران مبتلا به آسیب نخاعی اولویت بالایی برای بهبودی است. بنابراین توانبخشی اندام تحتانی بسیار مهم است.

 وظایف اصلی اندام تحتانی ایستادن و راه رفتن است. برای بیماران دچار آسیب نخاعی، توانایی راه رفتن به طور مستقیم با سطح و درجه آسیب مرتبط است. داده‌های یک مطالعه در اروپا نشان داد که از هر ۱۰ بیمار آسیب نخاعی تنها ۴ نفر قادر به راه رفتن مستقل هستند. می‌توان استنباط کرد که ریکاوری عصبی-عضلانی پس از آسیب نخاعی بسیار مشکل است، بنابراین باید به توانبخشی بیماران آسیب نخاعی توجه بیشتری شود و مداخله زودهنگام توانبخشی مورد توجه قرار گیرد.

ربات اسکلت بیرونی اندام تحتانی یک ربات بیونیک است که بر اساس اصول رباتیک، سازوکار، بیونیک، تئوری کنترل، فناوری ارتباطات و فناوری پردازش اطلاعات طراحی شده است که بر روی اندام تحتانی بدن انسان پوشیده می‌شود و وظایف خاصی را تحت کنترل کاربر انجام می‌دهد. این یک روش جدید برای تمرین راه رفتن در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد حرکتی اندام تحتانی است. آموزش راه رفتن با کمک یک درمانگر سنتی با یک اسکلت بیرونی متحرک جایگزین می‌شود. تولیدکنندگان متداول اسکلت بیرونی عبارتند از Re Walk، Mina، Indego و Ekso.

مزیت توانبخشی با ربات اسکلت بیرونی

ربات توانبخشی اسکلت بیرونی بیماران مبتلا به اختلال عملکرد حرکتی اندام تحتانی را هدف قرار می‌دهد. مزیت ربات اسکلت بیرونی این است که می‌تواند راه رفتن معقولی را در داخل و خارج از منزل فراهم کند و همچنین تعادل کاربران و بخش کوچکی از قدرت عضلانی بهبود می‌یابد. در حالی که هنوز کاستی‌هایی وجود دارد، اسکلت‌های بیرونی فعال می‌توانند به بیمارانی که روی ویلچر نشسته‌اند کمک کنند تا دوباره راه رفتن را تجربه کنند. پیشرفت‌های آتی در ربات‌های اسکلت بیرونی می‌تواند این امکان را برای بیماران فراهم کند تا از اسکلت بیرونی برای استفاده روزمره و تمرین استفاده کنند.

اسکلت بیرونی به عنوان یک روش جدید آموزش توانبخشی دارای فضای کاربردی گسترده‌ای است. اسکلت بیرونی اندام تحتانی می‌تواند توانایی راه رفتن مؤثر و ایمن را بهبود بخشد، زخم‌های فشاری، عفونت ریوی، عفونت‌های دستگاه ادراری و سایر عوارض را کاهش دهد، شأن و منزلت بیماران را بهبود بخشد و هزینه‌های مراقبت از بیماران را کاهش دهد. بهبود توانایی راه رفتن در بیماران نخاعی قطعی است، اما آموزش باید تدریجی و مداوم باشد. اسکلت بیرونی اندام تحتانی ممکن است عملکرد قلبی ریوی، عملکرد متابولیک، توانایی راه رفتن، استقلال عملکردی و کیفیت زندگی را در بیماران آسیب نخاعی بهبود بخشد، اما تأثیر آن در بازیابی عملکرد عصبی حرکتی و اندام تحتانی نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارد.

اسکلت بیرونی به عنوان یک روش درمانی جدید برای بیماران آسیب نخاعی، دارای مزایای غیرقابل جایگزینی است و فضای بسیار خوبی برای پژوهش‌های بیشتر دارد. اسکلت بیرونی می‌تواند ارزیابی‌های دقیق‌تر و تمرین‌های عملکردی را ارائه دهد که شباهت بیشتری به الگوهای حرکتی عادی دارد. همچنین وظایف آموزشی که در توانبخشی سنتی نیاز به همکاری چند درمانگر دارد با اسکلت بیرونی به راحتی انجام می‌شود. افزون بر این، برخی از مطالعات تایید کرده‌اند آموزش با ربات‌های اسکلت بیرونی ایمن و امکان‌پذیر است و هیچ واکنش نامطلوب جدی در آزمایش‌های بالینی یافت نشده است.

با این حال، به دلیل محدودیت سوژه‌ها، زمان مداخله و برنامه‌های آموزشی، شواهد پزشکی قوی برای اثبات نقش دقیق ربات‌ها در بهبود عملکرد فیزیکی وجود ندارد. ربات‌های اسکلت بیرونی می‌توانند به تأثیر آموزشی وسایل توانبخشی مرسوم دست یابند و مزایای منحصر به فرد آن‌ها می‌تواند کمک بهتری به بیماران و درمانگران کند. بنابراین می‌توان از آنها به عنوان یکی از جایگزین‌های روش‌های آموزشی رایج استفاده کرد. در عین حال، نتایج پژوهش‌های موجود، یک پایه پژوهشی محکم برای توسعه عمیق ربات‌های اسکلت بیرونی فراهم می‌کند و این فناوری فضای وسیعی برای توسعه دارد. می‌توان پیش‌بینی کرد ربات توانبخشی اسکلت بیرونی به طور گسترده در آینده استفاده خواهد شد.

اسکلت بیرونی اندام تحتانی نوعی وسیله آموزشی کمکی توانبخشی است که پوشیدن آن آسان و بدون درد است. اینکه آیا اسکلت بیرونی اندام تحتانی برای بیمار مناسب است یا خیر بسیار مهم است. مطالعات نشان داده‌اند اسکلت بیرونی می‌تواند عملکرد اندام تحتانی بیماران را بهبود بخشد و رؤیای آنها برای بیرون آمدن دوباره از تخت را محقق کند.


>> بهبود حسی، حرکتی و شناختی پس از سکته مغزی با روش جدید توانبخشی

>> تحریک نخاع برای درمان آسیب نخاعی در UCLA


منبع: ۱۰٫۱۰۹۷/MD.0000000000028709

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *